اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

گره‌ کور بر دار فرشبافان لرستانی/ وقتی دست‌رنج هنرمندانه به کام دلالان می‌شود

مشکلاتی مانند شیوع ویروس کرونا، افزایش بی سابقه قیمت مواد اولیه و نبود کارخانه‌های فرآوری در لرستان، فرش‌بافان را با چالش های زیادی روبرو کرده است. اما مهمترین مشکل فرش لری این است که حدود 90 درصد فرش‌های بافته‌شده در لرستان به نام استان‌های دیگر ثبت می‌شود.

گره‌ کور بر دار فرشبافان لرستانی/ وقتی دست‌رنج هنرمندانه به کام دلالان می‌شود

خبرگزاری فارس_محمد عبدالله زاده؛ لرستان از دیرباز شاهد هنرمندانی بوده که هر کدام در رشته‌های مختلف آثار بسیار زیبا و بی‌نظیری خلق کرده‌اند که یکی از این هنرها فرش بافی است.

 

فرش بافی در لرستان ریشه عشایری داشته و زنان عشایر لر قالی‌هایی بافته‌اند که با وجود طرح‌های ساده، زمخت و ابتدایی‌تر نسبت به سایر فرش‌های کشور توانسته با همین مشخصات ساده که بیشتر در سبک‌های هندسی و شاخه شکسته مجسم می‌شوند طرفداران پر و پا قرصی در میان تاجران فرش برای خود پیدا کنند.

اما فرش بافانی که که هر یک از نقش‌ها را با گره‌هایی ظریف بر دار قالی می‌زنند تا پس از مدتی فرشی زیبا را بر دار قالی ببینند مدتی است که به علت مشکلاتی مانند شیوع ویروس کرونا، افزایش بی‌سابقه قیمت مواد اولیه و نبود کارخانه‌های فرآوری در استان با چالش‌های زیادی روبرو شده‌اند.

 

البته این مشکلات مختص به لرستان نبوده بلکه در تمام کشور وجود دارد اما آن چیزی که به فرش‌بافی لرستان آسیب می‌زند این است که به گفته فرشبافان حدود ۹۰ درصد فرش‌های بافته‌شده در لرستان با توجه به اینکه از نقشه‌های سایر استان‌ها استفاده می‌شود به نام آن‌ها ثبت می‌شود و همین موضوع باعث شده فرش لری جزو برندهای مطرح کشور نباشد.

البته طی دو سال گذشته چندین نقشه تحت عنوان فرش لری در استان تولید شد اما برای اینکه مشخص شود که آیا این نقشه‌ها می‌توانند نام فرش لری را در بازارهای داخلی و بین‌المللی زنده کنند یا خیر باید چند سالی منتظر بازخورد بازار فرش نسبت به این طرح‌ها باشیم.

 

برندسازی فرش لری در کشور نیازمند حمایت مسئولان استان است

 سمیرا حسنوند فرش‌باف مطرح لرستان با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ سال است که در حوزه فرش فعال بوده، اظهار داشت: از سال ۹۲ اقدام به تأسیس کارگاه فرش‌بافی در شهرستان خرم‌آباد کرده‌ام.

وی با بیان اینکه در این کارگاه فرش‌بافی ۱۰۴ بافنده به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند، افزود: همچنین پنج نفر فرش‌باف نیز در این کارگاه بیمه شده است.

فرش‌باف لرستان بیان کرد: نقشه‌های جدید فرش لری می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت فرش‌بافی لرستان ایجاد کند اما لازمه این امر ایجاد تشویق‌هایی از طرف مسئولین این حوزه برای بافندگان نقشه‌های لری است.

مهم‌ترین مشکل صنعت فرش در لرستان نبود کارخانه‌های فرآوری مواد اولیه است

حسنوند با اشاره به اینکه برای رونق فرش لری در کشور در ابتدا بایستی با قیمتی کمتر از سایر طرح‌ها آن را وارد بازار کنیم، تصریح کرد: تا به امروز سه نوع از این فرش را در کارگاه بافته‌شده که به سرعت مشتری پیداکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل صنعت فرش در لرستان نبود کارگاه‌های تولیدکننده مواد اولیه در لرستان است که این موضوع باعث پرداخت بالای هزینه کرایه برای دریافت این محصولات توسط تولیدکنندگان شده است.

تعطیلی  80 درصد کارگاه‌های فرش‌بافی در لرستان

رئیس اتحادیه فرش‌بافان لرستان نیز در ارتباط با آخرین وضعیت حوزه فرش استان اظهار داشت: بیش از ۲۰ هزار نفر عضو اتحادیه فرش استان هستند که از این تعداد حدود ۲ هزار نفربه صورت مستمر و دائمی فعالیت می‌کنند.

محمد بهاروند با اشاره به اینکه کاهش تعداد فرش‌بافان بعد از کرونا یک موضوع کشوری است، افزود: حدود ۸۰ درصد کارگاه‌های فرش‌بافی استان تعطیل‌شده که این موضوع به علت کاهش تقاضایی است که پس از شیوع کرونا در کشور و جهان رخ داده است.

وی بیان کرد: شیوع کرونا، کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید مانند خرید مواد اولیه مهم‌ترین مشکلات حوزه فرش هستند. لازم به ذکر است که هزینه بعضی از مواد اولیه بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

 

واسطه‌گری دلالان سایر استان‌ها در حوزه فرش لرستان

بهاروند با بیان اینکه مشکل بیمه فرش‌بافان که یک موضوع کشوری بوده نیز یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های روبروی تولید فرش در استان و کشور است، تصریح کرد: در استان لرستان متأسفانه کارخانه‌های رنگ رزی و ریسندگی وجود ندارد و همین موضوع باعث واسطه‌گری دلالان سایر استان‌ها در حوزه فرش لرستان شده است.

بهاروند خاطرنشان کرد: تولید فرش در لرستان زیاد بوده اما چون تولیدکنندگان از طرح‌های سایر استان‌ها استفاده می‌کنند به نام آن‌ها ثبت می‌شود و این باعث شده که فرش لرستان جز استان‌های طراز اول کشور نیست البته به تازگی حرکت‌های خوبی برای احیای فرش لری در استان آغاز شده است.

 

فعالیت ۱۳ هزار بافنده فرش در لرستان

محمد اصل مرزی اظهار داشت: در چند سال اخیر برنامه‌ها و زیرساخت‌های خوبی برای فرش استان لرستان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ۲۳ هزار بافنده در استان وجود دارد، افزود: ۱۹ هزار نفر از این بافندگان کارت مهارت قالیبافی دارند همچنین ۱۳ هزار نفر از آن‌ها فعال هستند.

رئیس اداره فرش دستبافت سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: ۱۸۰ کارگاه فرش‌بافی در استان مشغول بافت فرش هستند همچنین چهارخانه فرش در شهرستان‌های بروجرد، دورود، کوهدشت ودلفان به بهره‌برداری رسیده است.

اصل مرزی با اشاره به اینکه میانگین تولید سالانه فرش در لرستان ۱۳ هزار مترمربع است، تصریح کرد: در راستای برند سازی تولید فرش در استان پنج نقشه فرش لری بروز رسانی شده و در اختیار ذینفعان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بازارچه دائمی فرش به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی برای فروش و نمایشگاه ذی‌نفعان فرش دستباف در نظر گرفته شده که در انتظار تخصیص اعتبار است.

 

۳۵۰۰ بافنده در لرستان بیمه هستند  

رئیس اداره فرش دستبافت سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: با توجه به تولید سالیانه 3 هزار تن پشم مرغوب گوسفندی در استان و صدور جواز تأسیس کارخانه ریسندگی در تولید نخ مورد نیاز بافندگان این کمبود هم به زودی برطرف می‌شود.

اصل مرز در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه در استان تنها ۳ هزار و ۵۰۰ بافنده  دارای بیمه هستند، اظهار داشت: سالیانه بیش از ۱۳۰۰ نفر به صورت رایگان تحت آموزش‌های عمومی و تخصصی فرش قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ ۸۵۰۲۰/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول