اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

نیاز فعالان عرصه اربعین به یک مجمع صنفی/ پیشنهادهای پناهیان برای اربعین امسال

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: ما اگر اربعین را نمی‌توانیم به دلیل شرایط کرونا برگزار کنیم، نباید تمام فعالیت را به کمک به نیازمندان محدود کنیم بلکه حفظ شعائر نیز باید در این ایام به خوبی انجام شود.

نیاز فعالان عرصه اربعین به یک مجمع صنفی/ پیشنهادهای پناهیان برای اربعین امسال

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، نخستین نشست هم‌اندیشی جمعی از فعالان مردمی اربعین با محوریت ایده‌های عملیاتی اربعین ۹۹ جمعه ۳ مهرماه در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد و حاضرین جلسه طرح‌ها و نظرات خود را به بحث و گفت‌وگو گذاشتند. 

تمام برنامه‌های اربعین محدود به کمک به نیازمندان نشود

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در این نشست با اشاره به اینکه ما امروز در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: طبیعتاً این شرایط وظایف جدیدی را بر عهده ما گذاشته است.

وی با بیان اینکه تأکید مقام معظم رهبری بر فعالیت هیأتی‌ها به دلیل منظم بودن این افراد است، عنوان کرد: شکوه درک هیأتی‌ها در مراسمات محرم مشخص شده و نشان داد هیأت مکان رشد عقلانیت و حکمت است.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه فضای به وجود آمده یک مانور برای هیأتی‌ها است، مطرح کرد: اگر هیأتی‌ها در ماه محرم این رفتار منطقی را از خود نشان نمی‌دادند، دشمنان اهل بیت (ع) می‌توانستند ضربه محکمی به این دستگاه وارد کنند.

وی با بیان اینکه برکات بسیاری در این مانور منظم محرم امسال پنهان است، خاطرنشان کرد: البته این منافع در این موقعیت بحرانی وجود داشت وگرنه در صورت نبود این شرایط لزومی برای محدود کردن هیأت‌ها به منظور اثبات برخی نکات وجود نداشت.

پناهیان با اشاره به اینکه شور اربعین برای هیأتی‌ها بالاتر از عاشورا و محرم است، تصریح کرد: کمک کردن به مؤمنین و نیازمندان یکی از راه‌های پرشور کردن اربعین امسال است که در این شرایط کرونا و شرایط سخت اقتصادی می‌تواند به داد مردم برسد.

وی با بیان اینکه کمک به نیازمندان جبران تدابیر این دولت است، یادآور شد: ما اگر اربعین را نمی‌توانیم به دلیل شرایط کرونایی برگزار کنیم، نباید تمام فعالیت‌ها را به کمک به نیازمندان محدود کنیم بلکه حفظ شعائر نیز باید در این ایام به خوبی انجام شود.

این سخنران برجسته با اشاره به اینکه امسال شعرهای بسیاری در فراق کربلا سروده خواهد شد، ابراز کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری امسال اگرچه نمی‌توانیم به زیارت اباعبدالله (ع) برویم ولی باید به مناجات با ایشان بپردازیم و مناجات با امام نیز باید به صورت عمومی و با صدای بلند باشد.

وی با بیان اینکه امسال باید رضایت امام حسین (ع) را جلب کنیم، اظهار داشت: دعای کمیل، دعای ابوحمزه ثمالی و... می‌تواند الگوهای بسیار خوبی برای مناجات امسال باشد.

پناهیان با اشاره به اینکه تمام فعالان اربعین امسال می‌توانند یک مستندساز، نویسنده و شاعر شوند، گفت: اربعین روز زیارت شهدا است و ماهم می‌توانیم با مراسم و یا بی مراسم امسال به زیارت شهدایی برویم که مدیون آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه امام باقر (ع) به روضه در صحرا تأکید کرده‌اند که امسال می‌توانیم شاهد آن باشیم، اضافه کرد: یک پیشنهاد دیگر خواندن زیارت عاشورا و سلام به اباعبدالله (ع) از بالای پشت بام‌های خانه‌ها است.

این استاد برجسته حوزه علمیه از برنامه جدی برای تزئین شهرها متناسب با حال و هوای اربعین و کربلا به عنوان یک راهکار دیگر برای اربعین امسال یاد کرد و گفت: بسیاری از میادین شهرها مزاحمتی برای مردم ندارند و می‌توان با برپایی موکب‌های عزاداری و پخش نوحه‌ها اتفاقات جالبی را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه باید مردم امسال روضه‌ها را به خانه‌ها بیاورند، افزود: ذاکرین اهل بیت (ع) و روضه‌خوان‌ها بهتر است امسال این شبکه خانگی را با اعضای خانواده برقرار کنند.

نیاز فعالان عرصه اربعین به یک مجمع صنفی

حجت‌الاسلام داود صالحی دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین نیز در این نشست با اشاره به اینکه تمام امیدواری ما به کرامت اباعبدالله (ع) است، اظهار کرد: ترس ما بر این است که خدایی نکرده امسال ما تنبیه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه این جلسه به منظور یک هم‌فکری برای اقدامات مطلوب همزمان با اربعین است، عنوان کرد: در این جلسه بستر مناسب برای بیان ایده‌های اربعین ۹۹ فراهم شده که امیدواریم در پایان به یک نتیجه مطلوب برسیم.

یکی از فعالان عرصه اربعین از نیاز به یک مجموعه صنفی ویژه فعالان عرصه اربعین یاد کرد و گفت: اگر این مجمع شکل بگیرد می‌توانیم نیازهای خود را یک صدا کرده و به گوش مسئولان برسانیم. 

باید امسال فضای کشور را اربعینی کنیم

حسین یکتا مسئول جمعیت امام رضایی‌ها ضمن یادآوری از برخی خاطرات زمان جنگ، اظهار کرد: موکب‌داری و خدمت به زائران اباعبدالله (ع)، رزق اربعین بود که چندین سال خداوند روزی ما قرار داده بود.

وی با بیان اینکه شرایط امسال یک امتحان سخت ولایت‌پذیری است، عنوان کرد: شور و تمام قد ایستادن در جبهه دین خدا خیلی خوب است ولی انسان باید تابع امر ولایت باشد و امروز بر ما امر شده است که صبر کرده و تابع قوانین ستاد مبارزه با کرونا باشیم.

مسئول جمعیت مردمی امام رضایی‌ها با اشاره به اینکه این جلسه دو هدف عملیاتی دارد، مطرح کرد: امروز هدف این است که اعلام کنیم مجمع ملی فعالان اربعین در حال شکل‌گیری و اساسنامه آن درحال تنظیم و تدوین است.

وی با بیان اینکه امروز هسته نخستین و شکل دهنده این مجمع است، خاطرنشان کرد: شورای مرکزی مؤسسین این مجمع نیز با رأی گیری به منظور پیگیری مسائل اربعین در طول سال شکل خواهد گرفت.

یکتا با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم این مجمع مردمی، دولتی شود، تصریح کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری این مجمع می‌تواند حلقه واسطه حاکمیتی میان دستگاه‌های دولتی و مردم باشد.

وی با بیان اینکه در این جلسه ایده‌هایی برای ایجاد حال و هوای اربعین در کشور بیان خواهد شد، گفت: در زمان محرم هیأتی‌ها در راستای مواسات و همدلی اقدامات مطلوبی انجام دادند که امیدواریم با سازماندهی بهتر در زمان اربعین نیز شاهد این اتفاقات باشیم.

مسئول جمعیت مردمی امام رضایی‌ها با اشاره به اینکه باید فضای کشور را اربعینی کنیم، ابراز داشت: تمام تلاش ما بر این است که اگرچه راه و مسیر اربعین بسته شده است ولی نباید آتش آن خاموش شود.

رحیم آب‌فروش دبیر جامعه ایمانی مشعر نیز در این نشست با اشاره به اینکه این مجمع یک نهاد ایمانی باید باشد، خاطرنشان کرد: گاهی مسئولین دولتی مشکلات موکب‌داران را فراموش می‌کنند چراکه نمی‌توانند اول و آخر دغدغه خود را به اربعین اختصاص دهند، در نتیجه ضرورت دارد یک جمع خودجوش مردمی برای اعلام موضع به موقع و بجا شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه آینده و تکلیف ما به تصمیم خودمان بستگی دارد، تصریح کرد: باید این جریان مردمی حول محور سید الشهدا (ع) جمع شده تا بتواند یک اتفاق مطلوب را رقم بزند.

میثم کشکولی از اعضای شورای مرکزی جامعه فعالان اربعین نیز در این نشست با اشاره به اینکه مطالبه اصلی ما قبل از حاکمیت از خودمان است، یادآور شد: متأسفانه اگرچه در طول این سالیان موکب‌داران در کنار یکدیگر جمع شده‌اند ولی همچنان نتوانسته‌اند در حوزه هم‌افزایی و اتحاد عملکرد موفقی داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول