اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ورود دانش‌آموزان به دنیای کسب و کار با مدارس اشتغال

مدیر مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله گفت: مدرسه اشتغال، دانش‌آموخته‌های مستعد را برای ورود به دنیای کسب ‌وکار آماده می‌کند.

ورود دانش‌آموزان به دنیای کسب و کار با مدارس اشتغال

محسن جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به ایده اولیه شکل‌گیری مدرسه اشتغال اظهار داشت: یکی از موضوعات اساسی که در جلسات هم‌اندیشی مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله مطرح می‌شد، ورود دانش آموزان عضو این مرکز و سایر افراد واجد شرایط در یک فضای اشتغال و کسب و کار بر اساس توانمندی‌های‌شان بود؛ بر همین اساس جلسات متعددی با کارشناسان حوزه کسب و کار برگزار و مقرر شد نمونه‌های داخلی و خارجی مشابهی که در این حوزه انجام شده، جمع‌آوری و ارائه شود که طرح اولیه آن در آذرماه ۱۳۹۸ تدوین شد.

مدیر مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله با اشاره به اقداماتی که تاکنون در این حوزه انجام شده است، افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به مطالعه نمونه‌های داخلی و خارجی، بازدید از مدرسه اشتغال شریف، تدوین طرح مدرسه اشتغال، برگزاری ۲ جلسه مشورتی با اساتید حوزه کسب و کار و کارآفرینی و مصاحبه با بیش از ۱۰ نفر برای اشتغال در مدرسه اشاره کرد. 

وی با بیان این‌که در این حوزه نمونه‌های داخلی و خارجی گوناگونی وجود دارد، گفت: تنوع و تعداد نمونه‌های خارجی آن بسیار بیشتر از نمونه‌های داخلی است، از جمله مهم‌ترین نمونه‌های داخلی که بازدید آن در دی ماه سال ۱۳۹۸ انجام شد، مدرسه اشتغال شریف و ایرانسل است و از جمله نمونه‌های خارجی نیز می‌توان به مدرسه اشتغالSan Diego سان‌دیگو و i-lab آی – لب وابسته به دانشگاه هاروارد اشاره کرد.

 

حرکت مرکز سلاله به سمت راه‌اندازی مدرسه اشتغال

جعفری با اشاره به حرکت مرکز سلاله به سمت راه‌اندازی مدرسه اشتغال خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانیم، لازمه شکل‌گیری جامعه بالنده و مولد، برخورداری از نیروی انسانی توانمند، ماهر، خلاق و نوآور است، بر همین اساس یکی از پلتفرم‌های رو به افزایش در این جوامع، راه‌اندازی مراکز هدایت به سمت نوآوری و کارآفرینی و یا همان Career Center است، رسالت این مراکز شناسایی و آموزش دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مدارس و دانشگاه‌های مستعد کارآفرینی و فن‌آفرینی، توانمندسازی و هدایت آنان در راستای پرورش ایده‌های خام و تسهیل و شتاب‌دهی به شکل‌گیری فضاهای کسب و کار است.

مدیر مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله افزایش بیان کرد: ایجاد روحیه ارزش‌آفرینی و کارآفرینی در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مدارس و دانشگاه‌ها، شناسایی استعدادها و توانمندی‌های آن‌ها، ارائه برنامه‌های توسعه فردی در حوزه  کسب و کار، ارائه خدمات ارزنده به سازمان‌ها شامل معرفی افراد مستعد و توانمند برای استخدام در سازمان، توانمندسازی افراد متناسب با نیاز سازمان و ارائه بسته‌های متنوع به سازمان‌ها در راستای توانمندسازی و ارزیابی کارکنان از جمله اهداف این طرح است.

 

آماده کردن افراد برای ورود به دنیای کسب ‌و کار

وی با تأکید بر اینکه مراکز هدایت به سمت نوآوری و کارآفرینی در کلیه رده‌های سنی، افراد و دانش‌آموخته‌های مستعد را برای ورود به دنیای کسب ‌و کار آماده می‌کند، اضافه کرد: در این مرکز اهداف جداگانه‌ای برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان ترسیم شده است.

جعفری ادامه داد: متربیان سلاله در ادامه فرآیند استعدادی خود نیازمند خدماتی از جنس مشاوره مسیر تحصیلی و شغلی هستند تا به پشتوانه آنچه که در سالیان عضویت در فضای تربیتی سلاله آموخته‌اند مسیر پیش روی خود را با آگاهی طی کنند.

مدیر مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله عنوان کرد: متربیان سلاله از پایان پایه نهم با شروع انتخاب رشته تحصیلی خود عضو این مرکز شده و با دریافت مشاوره تحصیلی مسیر خود را در مرکز توسعه شغلی شروع خواهند کرد و در ادامه با استفاده از کارگاه‌ها و جلسات مشاوره نسبت به نقاط قوت و ضعف فردی خود آگاه خواهند شد تا بر اساس آن بتوانند مسیر صحیحی را برای آینده شغلی خود انتخاب کنند.

وی با بیان این‌که متربیان سلاله که به موازات عضویت در مرکز توسعه شغلی در کلاس‌های تربیتی نیز حضور دارند با آگاهی بیشتری، نیازمندی‌های فردی خود را در زمینه مهارت آموزی می‌شناسند، گفت: پس از طی کردن مراحل قبل و با در نظر گرفتن مشاوره مسیر شغلی، مهارت‌های مورد نیاز خود را با مشورت مربیان و هدایت کننده‌های مرکز توسعه شغلی شناخته و آموزش‌های مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.

 

امروزه دغدغه خانواده‌ها انتخاب صحیح رشته تحصیلی است

جعفری با تأکید بر این‌که امروزه دغدغه بسیاری از خانواده‌ها انتخاب صحیح رشته تحصیلی در راستای توسعه مهارت‌های فردی فرزندان بر پایه شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف فردی است، بیان کرد: مرکز توسعه شغلی در این راستا خدمات خود را به تمامی دانش‌آموزان از پایه نهم به بعد ارائه خواهد کرد تا مخاطبان از طیف‌های وسیعی از جامعه مخاطب طرح قرار گرفته و نسبت به آن نیز خروجی بیشتری به دست آید.

مدیر مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله با تأکید بر این‌که تفاوت خدمات به متربیان سلاله و سایر دانش‌آموزان عضو مرکز سلاله در سال‌های آینده دانشجویانی خواهند بود که مسیری برنامه‌ریزی شده را طی کرده‌اند، عنوان کرد: این دانش‌آ‌موزان خدمات مشاوره تحصیلی، مسیر شغلی، خودشناسی، مهارت‌افزایی و کارآموزی را طی کرده‌اند، بنابراین در ادامه مسیر قبلی خود و در فضای دانشجویی با هدف مشخصی پا به دانشگاه گذاشته و آمادگی این را خواهند داشت که در کوتاه‌ترین زمان نسبت به دیگر دانشجویان به خروجی مطلوب دست یابند.

وی ادامه داد: این افراد امکان این را خواهند داشت تا در هرجایی از مسیر دانشجویی که به ایده و طرحی در راستای تخصص خود رسیدند، با ارائه آن و بهره‌مندی از خدمات مشاوره مرکز از حمایت‌های مادی و معنوی برای به فعلیت رساندن آن در قالب تیم کارآفرینی اقدام کنند.

جعفری با بیان این‌که سایر دانشجویان پس از ترم چهارم دانشگاه می‌توانند به غیر از مشاوره تحصیلی از  سایر خدمات مرکز اشتغال بهره‌مند شوند، تصریح کرد: خدمات مدرسه اشتغال به فارغ‌التحصیلان به دو شکل خواهد بود، ارائه خدمت به افراد معرفی شده توسط سازمانی که در آن اشتغال دارند، جهت ارزیابی توانمندی، مشاوره مسیر شغلی و توسعه مهارت‌های فردی و افراد جویای کاری که می‌خواهند نسبت به توانمندی و کاستی‌های خود آگاه شوند و برای آینده شغلی خود نیازمند خدماتی از جنس مشاوره شغلی و یا مهارت‌افزایی دارند، می‌پردازد.

مدیر مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله خاطرنشان کرد: نیروی انسانی خلاق، توانمند و کارآمد برای مدیریت پروژه مدرسه اشتغال، جدید و نوپا بودن طرح مدرسه اشتغال، عدم تجربه و شناخت کافی در این حوزه با وجود نمونه‌های داخلی و خارجی، تدوین طرح درس‌های مورد نیاز و هزینه‌های بالای اجرای طرح برای هزینه نیروی انسانی، مکان و لوازم و تجهیزات مورد نیاز از مهم‌ترین چالش‌های این طرح است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول