اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

آثار رشد بی وقفه ارز روی تورم/ سیر نزولی تورم سالانه چرا متوقف شد؟

رشد بدون توقف ارز در شرایط رکود تورمی و بالا بودن انتظارات روانی تورم، منجر به توقف سیر نزولی تورم سالانه در مرداد و خیز آن در شهریور ماه شد.

آثار رشد بی وقفه ارز روی تورم/ سیر نزولی تورم سالانه چرا متوقف شد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی جزئیات ارقام تورم طی یک سال اخیر به وضوح نشان می‌دهد، علی رغم هدف‌گذاری کاهش تورم، از شهریور ماه 99 آهنگ رشد تورم سالانه که طی ماه‌های اخیر روند کاهشی داشت، شروع شد.

* وضعیت نرخ تورم ماهانه

براساس گزارش مرکز آمار ایران، با بررسی و مقایسه تورم ماهانه در یک سال اخیر منتهی به شهریور ماه، شاهد فراز و نشیب ناشی از تصمیمات مسئولان دولتی و وضعیت اقتصاد هسیتم که به سرعت آثار و تبعات خود را در تورم ماهانه بروز می‌دهد.

شوک و انتظار تورمی و بار روانی ناشی از بالا رفتن قیمت بنزین در آبان ماه سال 98 باعث شد تا نرخ تورم ماهانه در این ماه از 1.6 درصد با جهش خود را به 3.2 درصد برساند و پس از آن افت کند.

طبق نمودار روند طبیعی افزایش تورم ماهانه به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از نوسان ارزی و تورم انتظاری در جامعه ادامه پیدا کرده و دومین جهش تورم ماهانه مربوط به تیرماه سال 99 است.

سه ماه اول سال 99 وضعیت نامناسب تخصیص ارز به کالاهای اساسی و ضروری به ویژه حبوبات، بازار را به نااطمینانی و عدم تعادل کشاند و پیامد آن افزایش چند برابری نهادهای دامی و کالاهای اساسی شد که اثر وضعی خود را در تیرماه نمایان کرده است.

خرداد ماه 99 تورم ماهانه 2 درصد بوده که با نوسان شدید به 6.4 درصد افزایش یافت. با این اوصاف روند افزایشی این مولفه (تورم ماهانه) همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.

*تورم نقطه‌ای

به گزارش فارس، تحلیل‌ها و مقایسه آماری به رابطه مستقیم قیمت ارز به ویژه دلار در بازار با افزایش قیمت کالا و خدمات صحه می‌گذارد.

تورم نقطه‌ای شهریور ماه سال 99 حکایت از این دارد که مجددا موتور افزایش قیمت‌ها و کالاها به نرخ سال 98 نزدیک شده است. کاهش عطش بالا رفتن نرخ ارز تا پایان سال 98 باعث کند شدن تورم نقطه ای در اسفند شد. شرایط ناشی از کرونا و محدودیت صادرات و به تبع آن چالش منابع ارزی برای واردات کالاهای ضروری باعث شد از اول سال 99 مجددا شاهد اوج گرفتن تورم نقطه‌ای با میانگین افزایش ماهانه 3تا 4 درصد باشیم.

*تورم سالانه

معمولا تورم سالانه تابعی از تورم ماهانه و نقطه‌ای است و بعد از چند ماه افزایش این دو مولفه شروع به کاهش یا افزایش می‌کند.سیر نزولی تورم از شهریور 98 تا مرداد ماه ادامه داشته هر چند آهنگ ریزش آن کند بوده، اما در شهریور بنا به شرایط گفته شده خیز افزایشی به خود گرفته است. 

به گزارش فارس، رشد بی وقفه قیمت ارز در شرایط رکود تورمی و سیاست‌های پولی برای پر کردن چاله کسری بودجه که موج سهمگین نقدینگی را به همراه دارد، به چالشی برای تولید، فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده که روز به روز کاهش عرضه را به همراه دارد و با تحلیل رفتن قدرت خرید مردم تقاضا را نیز به زیر می‌کشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول