اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تحلیل «رأی الیوم»| آمریکا، ابتکار عمل فرانسه را در لبنان به شکست کشاند

سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت که آمریکا با به شکست کشاندن طرح ابتکار عمل فرانسه در لبنان، به دنبال ایجاد هرج و مرج در این کشور عربی است.

تحلیل «رأی الیوم»| آمریکا، ابتکار عمل فرانسه را در لبنان به شکست کشاند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مصطفی ادیب»، نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه جدید در لبنان امروز شنبه بعد از گذشت بیش از یک ماه مهلت لازم برای تشکیل دولت مورد نظر فرانسه در لبنان، رسماً طی بیانیه‌ای از این مأموریت صرف نظر کرد و «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان نیز با درخواست وی موافقت کرد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در چرایی این اقدام ادیب نوشت که آمریکایی‌ها در مسیر ابتکار عمل «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه سنگ‌اندازی کردند.

او در ابتدا نوشت که کناره‌گیری مصطفی ادیب از مأموریت تشکیل کابینه و عذرخواهی او بیانگر چند مسئله اصلی در لبنان است:

یک) فرقه‌گرایی در لبنان قوی‌تر از ابتکار عمل فرانسه است؛ ابتکار عملی که مصطفی ادیب را برای تشکیل کابینه معرفی کرد.

دو)‌ امانوئل ماکرون ثابت کرد که خیلی ساده بوده و نسبت به واقعیت صحنه سیاسی لبنان و واقعیت بحران‌های این کشور جاهل است.

سه) حجم فساد موجود در لبنان را نشان داد ...

چهار) منطقه در لبه جنگ آمریکا قرار داد و لبنان نیز نمی‌تواند به دور از این جنگ باشد.

عطوان در ادامه از نحوه نگاه فرانسوی‌ها به لبنان انتقاد کرد و گفت که رئیس جمهور فرانسه همچنان با لبنان همانند یک مستعمره فرانسوی رفتار می‌کند و از ادیب می‌خواهد دولتی با معیارها و استانداردهای فرانسه تشکیل دهد. گویی که لبنان، امارت «مونت کارلو» فرانسه بوده و بخشی از منطقه پرتنشی به نام «خاورمیانه» نیست. لذا شکست این ابتکار عمل جدا از دلایل اعلام شده، حتمی بود.

عطوان نوشت: «بنا به تصمیم آمریکا، ثبات در لبنان ممنوع است و تنها چیزی که در این کشور جایز بوده، جنگ و درگیری داخلی است یا اینکه این کشور تماما به شروط آمریکا تن دهد ...».

او در ادامه اوضاع امروز لبنان را به اوضاع سال‌های گذشته سوریه، لبنان و لیبی و حتی یمن تشبیه کرد و گفت که آنچه امروز در لبنان اتفاق می‌افتد «اجرای مو به موی» سناریوهای آمریکا در قبال کشورهای یاد شده است؛ یعنی «نان در برابر کنار گذاشتن سلاح» در غیر این صورت، گرسنگی، انفجارها و درگیر‌ها و خودروهای بمب‌گذاری شده و سیطره لودرهای جنگ و ایجاد «امارت‌های فرقه‌ای‌ متخاصم» در انتظار این کشور خواهد بود.

این تحلیلگر عرب به سفرهای اخیر مقامات آمریکایی از جمله «دیوید هیل»، مشاور وزیر امور خارجه و «دیوید شنکر»، مشاور وزیر خارجه در شرق دور به بیروت بعد از سفر ماکرون به لبنان و دیدار آن‌ها با آلات دست‌شان اشاره کرد و گفت که این‌ سفرها اتفاقی نبود؛ چرا که آن‌ها در این سفر هروله‌کنانشان، نقشه‌های ضد ابتکار عمل فرانسه را طرح و برنامه‌ریزی کردند.

عطوان اظهارات ضد ایرانی پادشاه سعودی در نشست مجازی مجموع عمومی و حملات او به حزب‌الله را بی‌ربط به اتفاقات امروز لبنان ندانست و گفت که این اظهارات نشان داد که مصطفی ادیب در مأموریت خود شکست خواهد خورد و لبنان به سوی هرج و مرج و خلأ قانون اساسی پیش می‌رود.

به گفته وی اظهارات پادشاه سعودی از تریبون سازمان ملل ملل هم‌سو با طرح آمریکا در لبنان بود که مدعی شد انفجار مهیب بیروت با هدف تحمیل هیمنه حزب‌الله بر تصمیمات سیاسی در لبنان آن‌هم با قدرت سلاح رخ داده است. عطوان ادعاهای سلمان بن عبدالعزیز را تحریک‌آمیز و چراغ سبز ریاض به متحدانش برای تحرکات در لبنان و سنگ‌اندازی در برابر ابتکار عمل فرانسه دانست.

سردبیر رأی الیوم در ادامه درباره اینکه در چهل روز باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاقاتی در منطقه غرب آسیا رخ دهد هشدار داد و گفت بسیاری از ناظران غربی بعید نمی‌دانند که ترامپ که طناب شکست روز به روز به گردن او نزدیک می‌شود، دست به ماجرا جویی در این منطقه علیه ایران یا لبنان به دلیل حزب‌الله بزند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول