اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

حسین‌آباد کالپوش؛ ماه‌ها بعد از رانش/ هنوز راه زیادی باقی است!

روستای حسین‌آباد کالپوش در شهرستان میامی ماه‌ها بعد از رانش زمین و خرابی‌های فراوان به‌سوی آبادی می‌رود؛ اما هنوز راه زیادی باقی است!

حسین‌آباد کالپوش؛ ماه‌ها بعد از رانش/ هنوز راه زیادی باقی است!

به گزارش خبرگزاری فارس از میامی، رانش زمین یکی از حوادث طبیعی ناگواری بود که ماه‌ها پیش و هم‌زمان با روزهای سیل‌های بزرگ استان‌های لرستان، گلستان و ... دامان طبیعت زیبای روستای حسین‌آباد کالپوش در شهرستان میامی را گرفت.

حسین‌آباد کالپوش ماه‌ها بعد از رانش زمین و خرابی‌های فراوان به‌سوی آبادی می‌رود؛ اما هنوز راه زیادی باقی است!

مردم و مسؤولان محلی از کندی برخی اقدامات گلایه دارند و از طرفی، مسؤولان استان سمنان اعلام می‌کنند که با حداکثر توان در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

زیرساخت‌ها سریع‌تر فراهم شود

ابراهیم نمازی، دهیار روستای حسین‌آباد کالپوش در این‌باره می‌گوید: در ماه‌های گذشته برای گره‌گشایی از مشکلات روستای بحران‌زده حسین‌آباد تلاش‌های خوبی انجام شده و مردم حسین‌آباد از عملکرد بنیاد مسکن رضایت دارند و این روند مثبت برای تکمیل و رفع تمامی مشکلات زیرساختی ادامه یابد.

او گفت: طرح تفکیک ۱۸ هکتار باقی‌مانده در شهرک جدید حسین‌آباد کالپوش باید برای واگذاری اراضی به مصیبت‌دیدگان رانش زمین در دستور کار باشد.

دهیار روستای حسین‌آباد کالپوش اضافه کرد: گرانی مصالح ساختمانی و تورم، ساخت خانه‌های جدید را برای اهالی حسین‌آباد کالپوش غیرممکن ساخته است و از بنیاد مسکن می‌خواهیم با برنامه‌ریزی اصولی برای رفع این چالش و تزریق اعتبار مجدد برای تکمیل خانه‌ها اقدام کند.

نمازی بیان کرد: واگذاری زمین به اهالی حسین‌آباد که در منطقه قرمز رانش زمین قرار داشتند، انجام شده است و باید با پرداخت تسهیلات در تکمیل خانه‌های جدید اقدام شود.

او اضافه کرد: اجرای طرح فاضلاب، انتقال لوله آب آشامیدنی، گازرسانی و ساخت جاده فرعی به‌طور ویژه پیگیری شود.

دهیار روستای حسین‌آباد کالپوش افزود: برای ساخت جاده دسترسی جدید در روستای حسین‌آباد، تعیین تکلیف زمین‌های مسیر هرچه سریع‌تر در گام اجرایی قرار گیرد.

نمازی بیان کرد: در ماه‌های آینده ۳۰ خانه در شهرک جدید روستای حسین‌آباد کالپوش به بهره‌برداری می‌رسد که نیاز است زیرساخت‌ها در کنار تکمیل واحدهای مسکونی هرچه سریع‌تر فراهم شود.

به دفتر امام جمعه گزارش دهید

حجت‌الاسلام اسماعیل بهرامی، امام جمعه کالپوش هم با بیان اینکه کار با جدیت برای رفع مشکلات حسین‌آباد کالپوش ادامه دارد، می‌گوید: هماهنگی‌های دستگاه‌های اجرایی استان سمنان برای رفع مشکلات مطرح‌شده باید افزایش یابد و با همدلی می‌توان برای توسعه منطقه اقدام کرد.

او گفت: به دلیل رانش زمین و مشکلات اقتصادی به وجودآمده، اکنون مردم حسین‌آباد دغدغه‌های فراوانی دارند که باید این گرفتاری‌ها یکی پس از دیگری رفع شود.

امام جمعه کالپوش تأکید کرد: میزان مراجعه مردم به دفتر امام جمعه کالپوش برای بیان مشکلات قابل‌توجه است که با رفع مشکلات زیرساختی و تکمیل خانه‌های افراد مصیبت‌دیده امیدواریم بار دیگر سلامت جسمی و روحی این عزیزان به شرایط قبل برگردد.

بهرامی افزود:‌ مسؤولان دستگاه‌های اجرایی در صورت امکان گزارش‌هایی از روند اقدام‌های انجام شده در حسین‌آباد به دفتر امام جمعه کالپوش ارسال کنند؛ چراکه با داشتن اطلاعات می‌توان، بهتر برای مردم دستاوردها را توضیح داد.

او گفت: دستاوردهای مسؤولان در ساخت شهرک جدید در حسین‌آباد کالپوش قابل لمس است و از تلاش‌ها در منطقه قدردانی می‌شود.

گرفتاری افزایش قیمت مصالح ساختمانی!

احمد ملایری، فرماندار شهرستان میامی هم گفت: از همراهی مردم فهیم و صبور روستای حسین‌آباد کالپوش که در ماه‌های گذشته برای گره‌گشایی از مشکلات به وجوه آمده در کنار مسؤولان بودند، به سهم خود قدردانی می‌کنم.

او افزود: دستگاه‌های اجرایی استان سمنان به‌خوبی تعهدات خود را برای ساخت شهرک جدید در حسین‌آباد کالپوش انجام دادند و این روند مثبت به‌طور قطع با تلاش مضاعف ادامه می‌یابد.

فرماندار شهرستان میامی اضافه کرد: تمام تعهدات هیأت دولت برای گره‌گشایی از مشکلات مردم مصیبت‌دیده حسین‌آباد کالپوش انجام شده است و مسؤولان استانی تمام‌قد برای رفع دغدغه‌های به وجود آمده تلاش کردند.

ملایری اضافه کرد: به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تکمیل خانه‌های جدید در حسین‌آباد غیرممکن است و اهالی منطقه خواستار دریافت تسهیلات جدید هستند.

او گفت: تعیین تکلیف زمین اطراف برای ساخت جاده دسترسی جدید در روستای حسین‌آباد با همکاری دهیاری این روستا در دست انجام است.

سیمان رایگان توزیع شد

علی‌رضا فلاحی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان هم گفت: مجموع واحدهای احداثی در سایت توسعه روستای حسین‌آباد کالپوش ۹۳ واحد است و در ماه‌های گذشته برای ساخت خانه در شهرک جدید حسین‌آباد، ۷۴۴ تن سیمان رایگان توزیع شد.

او گفت: تاکنون ۴۶ میلیارد ریال تسهیلات ساخت خانه به اهالی منطقه حسین‌آباد کالپوش پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان ادامه داد: دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای ساخت خانه به اهالی روستای حسین‌آباد پرداخت شد. ه است

فلاحی گفت: رفع مشکلات مردم حسین‌آباد با برنامه‌ریزی‌های اصولی ادامه دارد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت و تکمیل خانه‌ها در منطقه خود را متعهد می‌داند.

او افزود: در ماه‌های گذشته، تمام مسؤولان ارشد بنیاد مسکن کشور از منطقه حسین‌آباد بازدید داشتند و درخواست‌های جدید مردم منطقه در سطح کشور پیگیری می‌شود.

رایزنی مستمر داریم

ایرج رئیسیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان هم با قدردانی از تلاش و همکاری‌های دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای حسین‌آباد که در ماه‌های گذشته با اداره کل مدیریت بحران استانداری همکاری داشتند، اضافه کرد: استقرار نماینده ویژه استاندار سمنان از سوی اداره کل مدیریت بحران استانداری در حسین‌آباد کالپوش در روزهای اولیه رانش زمین انجام شد.

او گفت: مدیریت بحران استانداری سمنان با تمام توان برای گره‌گشایی از مشکلات پیش‌آمده در منطقه حسین‌آباد کالپوش در تلاش است و تاکنون اعتبارات فراوانی از سوی این اداره کل در منطقه حسین‌آباد کالپوش هزینه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: به‌صورت مستمر برای گره‌گشایی از مشکلات اهالی منطقه حسین‌آباد کالپوش با دستگاه‌های اجرایی استان سمنان رایزنی می‌شود.

راه فرعی ساخته می‌شود

امیر عمیدی، مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان هم گفت: راه فرعی دسترسی به حسین‌آباد کالپوش در ۵۰۰ متر با ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار در عرض ۶ متر ساخته خواهد شد.

او افزود: آزادسازی زمین‌های اطراف جاده دسترسی جدید از سوی دهیاری حسین‌آباد و فرمانداری شهرستان میامی در حال انجام است و به‌زودی عملیات و تکمیل این طرح انجام خواهد شد.

مرجع رسمی اعلام علت رانش زمین کیست؟

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان هم گفت: بررسی علت سانحه رانش زمین در منطقه حسین‌آباد کالپوش با جدیت در دست پیگیری است.

او افزود: مرجع رسمی اعلام علت رانش زمین در منطقه حسین‌آباد کالپوش، دانشگاه اراک است و شرکت آب منطقه‌ای سمنان و وزارت نیرو نسبت به اعلام علت این سانحه تعهد دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: به‌طور قطع با اعلام خسارت از سوی دانشگاه اراک، منبع جبران خسارت‌های وارده در منطقه حسین‌آباد کالپوش مشخص خواهد شد.

احداث مخزن آب آشامیدنی

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان هم گفت: دو هزار و ۱۰۰ متر زمین برای احداث مخزن آب آشامیدنی در منطقه حسین‌آباد کالپوش نیاز است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، فرایند تحویل زمین طی شد.

او افزود: برای اجرای این طرح، مشاور جدید باید جذب شود و مسؤولان برای تخصیص اعتبارهای لازم به شرکت آب و فاضلاب استان سمنان کمک کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان اضافه کرد: در بحث تأسیسات فاضلاب هم نیازمند واگذاری زمین هستیم و با برنامه‌ریزی‌های اصولی برای گره‌گشایی از مشکلات منطقه حسین‌آباد کالپوش در بحث آب و فاضلاب اقدام خواهد شد.

اجرای طرح گازرسانی در حسین‌آباد

علی‌رضا اعوانی، مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان هم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان آبان امسال، روند عملیات گازرسانی تا منزل اهالی شهرک جدید حسین‌آباد کالپوش انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: شرکت گاز استان برای اجرای طرح گازرسانی در منطقه حسین‌آباد کالپوش تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد ریال هزینه کرده است و با پیگیری‌های مستمر در کمترین زمان ممکن، عملیات گازرسانی به شهرک جدید در حال احداث انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان تصریح کرد: شرکت گاز استان سمنان برای گره‌گشایی از مشکلات پیش‌آمده، متعهد است و در زمان وقوع رانش زمین این شرکت در کمترین زمان ممکن با اجرای طرح‌های مختلف از قطعی گاز در منطقه جلوگیری کرد.

مرجع رسمی درباره علت رانش زمین اظهار نظر می‌کند

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان هم می‌گوید: اگرچه اقدام‌های انجام‌شده کامل نشده است؛ اما تاکنون دستاوردهای دستگاه‌های اجرایی و مسؤولان در شهرک جدید حسین‌آباد کالپوش با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم ارزنده است.

او خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مسؤولان ارشد استان به‌ویژه استاندار سمنان، رفع مشکلات حسین‌آباد کالپوش است و در دیدارهای مختلف ایشان نسبت به رفع مشکلات این منطقه تأکید دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان تصریح کرد: مشکلات منطقه حسین‌آباد کالپوش به‌صورت موردی بررسی خواهد شد و ۲۰ روز آینده هم به منطقه سفر خواهم داشت تا از نزدیک شاهد پیشرفت فیزیکی طرح‌های در دست انجام باشم.

فخری اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بخش زیادی از تعهدات خود را برای ساخت مسکن در شهرک جدید حسین‌آباد کالپوش عملیاتی کرده است؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت مصالح، امکان تکمیل خانه‌ها از سوی مردم وجود ندارد.

وی گفت: بنیاد مسکن استان سمنان پیگیری‌هایی را برای اعطای مجدد تسهیلات و تعیین سازوکار برای تکمیل واحدهای در حال ساخت انجام دهد.

فخری افزود: اهالی روستای حسین‌آباد تسهیلاتی را برای ساخت خانه در منطقه رانشی، قبل از رانش زمین دریافت کرده بودند که مشکل بازپرداخت این تسهیلات با پیگیری‌های انجام‌شده حل شد و بیمه این تسهیلات را بازپرداخت خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: در بحث گازرسانی، آب و فاضلاب و جاده دسترسی پیگیری‌های خوبی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان در حال انجام است و به‌صورت موردی برنامه‌های این دستگاه‌ها برای رفع مشکلات زیرساختی در منطقه حسین‌آباد کالپوش رصد خواهد شد.

فخری تصریح کرد: در ارتباط با علت حادثه و رانش زمین در منطقه تا پایان اظهارنظر مرجع رسمی دانشگاه اراک، از بیان دیدگاه‌های مختلف راجع به موضوع مذکور خودداری شود.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلاتی که در حوزه ورزش و جوانان، کتابخانه، آموزش و پرورش، پایگاه محیط‌زیست و نیروی انتظامی و... مطرح شد، بخشدار کالپوش، در قالب نامه رسمی مراتب را به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان و فرمانداری میامی برای پیگیری موضوعات اعلام کند.

سرما در راه است؛ کارها سرعت گیرد

اما با این همه، فصل سرد سال در روستای حسین‌آباد کالپوش در شهرستان میامی در راه است و این روزها باید کارها سرعت گیرد.

مدیریتی جهادی و عزمی راسخ این روزها لازم است تا حسین‌آباد کالپوش باز روزهای خوش را به خود ببیند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۳/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول