اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بیش از 200 روز با کرونا در مازندران/ تجربه روزهای زرد، نارنجی و قرمز کرونایی طی ماه‌های گذشته در مازندران

روزهای قرمز کرونایی در موج دوم ویروس همچنان در مازندران ادامه دارد درحالی‌که تجربه موج اول نشان داده می‌توانستیم با اعمال ممنوعیت تردد شاید خیلی زودتر، این وضعیت را از بین ببریم.

بیش از 200 روز با کرونا در مازندران/ تجربه روزهای زرد، نارنجی و قرمز کرونایی طی ماه‌های گذشته در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، اسفند ماه سال گذشته با دردسرهای کرونایی در مازندران آغاز شد و این احتمال هم وجود داشت که این استان خیلی زود درگیر بیماری شود.

پس از شدت گرفتن بیماری و افزایش تعداد مبتلایان و تعطیلی مدارس و مراکز پرتجمع و پرتردد شرایط متفاوتی برای این استان رقم خورد و این استان که همواره مقصد و مسیر سفرها بود همچنان این وضعیت ادامه داشت.

با توجه به در راه بودن نوروز و تعطیلات مسافران وارد این استان شدند باوجود توصیه‌ها و هشدارها کوله‌بار بسته و راهی شمال شدند و نکته جالب طرز تفکرشان این بود که وقتی استان خودشان وضعیت قرمز باشد و مازندران نیز همین وضعیت را دارد چه تفاوتی دارد، جاده‌ها شلوغ و شلوغ‌تر شد و آمارهای ارائه شدن از سوی مسؤولان حاکی از اخبار دردناک و نگران‌کننده‌ای بود.

 

با ادامه سیر و سفرها تنها یک راه برای مهار ویروس و جلوگیری از همه‌گیری این ویروس وجود داشت چراکه تمام نگاه‌ها به سمت اعمال محدودیت و ممنوعیت در تردد بومیان به استان بود که توانست مازندران را از وضعیت نگران‌کننده رهایی ببخشد.

هشتم فروردین ماه امسال بود که ممنوعیت تردد در محورهای مواصلاتی استان اعمال شد و این کار توانست به استان مازندران که در شرایط بحرانی بود کمک کند و پس از گذشت چند هفته مازندران از وضعیت قرمز به زرد تغییر وضعیت داد اما همچنان نگرانی‌ها در ارتباط با اوج‌گیری ویروس هر لحظه وجود داشت.

ماه اردیبهشت به پایان رسید و در روزهای پایانی با لغو ممنوعیت تردد دوباره نگرانی‌ از سیر و سفرها در استان شدت گرفت و در پیش بودن تعطیلات عید فطر و خرداد ماه پای دردسر تازه‌ای را در مازندران باز کرد و همین عادی انگاری و کم‌توجهی موجب شد مازندران در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفت و همچنان این وضعیت در استان ماندگار است.

 

درحالی که همه می‌دانیم یکی از مهمترین عامل انتقال ویروس کرونا سیر و سفر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی بدون ماسک است که به سرعت در طبیعت استان درحال رشد است.

هفته‌های آخر استان مازندران پایان هفته پراسترسی را پشت سر گذاشته، مسافرانی که وارد طبیعت استان شدند بدون توجه به ویروس و شرایطی که داریم در هر نقطه از طبیعت روزگار می‌گذرانند که درواقع عامل اصلی انتشار این ویروس کرونا هستند که بخش اعظمی از تخت های بیمارستانی را در استان مازندران به اشغال درآوردند.

درواقع کم‌توجهی مسافران پروتکل‌های بهداشتی باعث افزایش بیماران کرونایی شده به‌طوری‌که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پر شده و به همین دلیل بسیاری از بیماران صعب‌العلاج و مزمن سرگردان هستند و نگران؛ چراکه با حضورشان در بیمارستان باید بیماری را به جان بخرند در غیر این صورت هم باید تسلیم بیماری خود باشند.

روزهای قرمز کرونایی در موج دوم ویروس همچنان در مازندران ادامه دارد درحالی‌که تجربه موج اول نشان داده می‌توانستیم با اعمال ممنوعیت تردد شاید خیلی زودتر این وضعیت را از بین ببریم.

 

دکتر سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با مهم‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای مقابله با بیماری کویید19 در استان از زمان شیوع ویروس کرونا  تا مرداد 99 اظهار کرد: پس از طراحی و سازمان‌دهی چارت ستاد فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا  و تشکیل قرارگاه استانی کرونا به ریاست استاندار و دبیری دانشگاه علوم پزشکی مازندران تمامی مسائل مربوط به ویروس در این ستاد دنبال شد.

وی با اشاره به برگزاری سمینار آموزشی و توجیهی کرونا ویروس برای پزشکان و کادر درمانی و بهداشتی، افزود: در این زمینه هماهنگی با بنادرامیرآباد بهشهر، فریدونکنار، و نوشهر و همچنین فرودگاه‌های ساری ، رامسر و نوشهر برای تقویت مراقبت بهداشتی مرزی دریایی و هوایی و بررسی حضور اتباع خارجی صورت گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه مازندران، با راه‌اندازی کلینیک‌های تب‌سنجی به عنوان اولین استان مجری این طرح در کشور در ۱۸ شهرستان ورود پیدا کرد، اضافه کرد: از اقدامان می‌توان به تجهیز و راه‌اندازی ۶۷ مرکز ۱۶ و ۲۴ ساعته برای ویزیت بیماران کرونایی در سطح اول خدمات بهداشتی و درمانی استان مازندران ( مجهز به تب‌سنج دیجیتال ، پالس اکسی‌متر و مانیتور و سایر ) و انجام تست کرونا به‌صورت سرپایی افراد مراجعه کننده مشکوک به ابتلا به کووید ۱۹ و نمونه‌گیری سرپایی برای انجام تست تشخیص ملکولی از ۲۴هزار و ۵۵۷ بیمار مشکوک و گروه پرخطر سرپایی بوده است.

 

این مسؤول به فعال‌سازی ۳۴ مرکز منتخب خدمات دندان‌پزشکی در مراکز بهداشتی سطح استان اشاره کرد و افزود: این مراکز جهت ارائه خدمات اورژانسی ویژه شرایط کرونا با فعالیت صبح و عصر فعال هستند.

موسوی یادآور شد: راه‌اندازی ۲۴ واحد نمونه‌گیری فعال نازوفارنکس و حلق برای تشخیص ملکولی بیماری کووید-۱۹ و بیماریابی اولیه کرونا توسط بهورزان و مراقبان سلامت از جمعیت تحت پوشش استان در سه فاز، اول با پوشش ۹۶ درصد، فاز دوم با پوشش ۹۳ درصدو فاز سوم بیماریابی تعداد ۴۷۷هزار و ۸۰۲ نفر از جمعیت تحت پوشش استان تاکنون بوده است.

وی یادآور شد: تشکیل ۵ هزار و ۷۲۰ تیم مراقبت در سراسر استان جهت آموزش و مراقبت در منازل و پیگیری ۲۱۵هزار و ۳۷۵ بیمار در دوران بیماری از جهت تشدید علائم و کنترل مصرف دارو تشکیل شدند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ایجاد پست قرنطینه در ۶ نقطه از مبادی ورودی استان و انجام تب‌سنجی از مسافران در موج اول اپیدمی اشاره کرد و گفت: دو آزمایشگاه تشخیص ملکولی کرونا قطب شهید بابایی و بلوک انستیتو آمل با ظرفیت پاسخگویی ۶۰۰ تست روزانه تشکیل شده است.

این مسؤول بیان کرد: تاکنون ۴۱هزار و ۲۱۱ نمونه‌گیری تشخیص کرونا از ۴۱هزار و ۲۱۱ بیمار بستری در بیمارستان انجام شده است.

موسوی اضافه کرد: سامانه تریسینگ برای شناسایی افراد در معرض تماس با بیماران کرونایی راه‌اندازی شده و ثبت ۲۶هزار و ۲۳۸ بیمار و ردیابی ۶۸هزار و ۱۹۲ فرد در معرض تماس با انجام ۶ مرحله بیماریابی و کنترل قرنطینه این افراد انجام شد.

وی به راه‌اندازی سامانه استانی حمایت معیشتی، دارویی و مراقبتی و پایش مستمر از بیماران کرونایی و ثبت تعداد ۵۵هزا و ۴۹۲ بیمار نیازمند در این سامانه و قبول درخواست تعداد ۹۲هزار و ۱۳۸ بیمار اشاره کرد و افزود: بازدید بهداشت محیطی از نزدیک به ۲۰۰ هزار اماکن تهیه وتوزیع، اماکن عمومی، ادارات، نانوایی‌ها، دفاتر پیشخوان ، پاساژها و صدور تعداد ۲هزار و ۷۶۸ اخطاریه، تعداد یک‌هزار و ۶۷ واحد معرفی به دادگاه و تعداد ۹۸۸ واحد متخلف به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از دیگر اقدامات دانشگاه بوده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: شناسایی و افزایش ظرفیت بخش ICU و خدمات بخش ویژه در بیمارستان‌های دولتی استان و افزایش ظرفیت تخت‌ بیمارستان‌های دولتی به میزان ۷۷۰ تخت و تامین و توزیع نیروی انسانی مورد نیاز مراکز به تعداد یک‌هزار و ۱۱۸نفر از دیگر خدمات است.

این مسؤول یادآور شد: راه‌اندازی بخش ایزوله منفی تنفسی با هزینه ۵۵ میلیارد ریال و تامین دو دستگاه ونتیلاتور با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال  و چهار دستگاه کمک تنفسی با اعتبار یک میلیارد ریال در  بیمارستان شهید بهشتی نوشهر از اقداماتی بوده که طی ماه‌های اخیر صورت گرفته است.

موسوی به راه‌اندازی فاز نخست پروژه اورژانس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری به مساحت یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع و با اعتباری بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال ( کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی خیر سلامت آقای قربان‌خانی) اشاره کرد و افزود: این واحد دارای دو اتاق ایزوله تنفسی، بخش بستری با ۱۶ تخت و اتاق‌های عمل سرپایی و cpr ، آزمایشگاه، بانک خون و فضای آموزشی است.

 

وی بیان کرد: راه‌اندازی پیش از موعد مقرر اورژانس و خریداری یک دستگاه CT اسکن برای بیمارستان ۱۷ شهریور شهرستان آمل، افتتاح بیمارستان خاتم الانبیا(ص) بهشهر، احداث و تجهیز اورژانس بیمارستان امام خمینی ره نور، کلینیک ویژه تخصصی بهشهر ، کلینیک ویژه تخصصی گلوگاه و مرکز بهداشت روستایی جنید در قائم‌شهر،تامین ۱۵ دستگاه اکسیژن‌ساز برای مراکز درمانی استان و بیش از ۴۰۰ کپسول اکسیژن، راه‌اندازی بخش ایزوله تنفسی در بیمارستان شهید رجایی تنکابن و ده‌ها اقدام دیگر در سایر بیمارستان‌های استان از دیگر خدمات در بخش درمان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه خط ۳۴۴۰۷ با ۳۰ خط اختصاصی برای پاسخگویی به سوالات مردم راه‌اندازی شد،گفت: کمک‌های خیران حوزه مشارکت‌های مردمی در قالب کمک‌های نقدی، تجهیزات و اقلام مصرفی درمجموع به مبلغ ۳۵ میلیارد و ۵۰۴ میلیون و ۷۶هزار و ۳۰ تومان بوده است.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: البته برای پیشگیری از این ویروس اقدامات زیادی صورت گرفته که در بحث فرهنگی می‌توان به راه‌اندازی و تشکیل کمپین و پویش‌های اجتماعی درخانه بمانیم، رعایت فاصله فردی ایمن،  ماسک بزنیم در فضای مجازی اشاره کرد.

به گزارش فارس، این روزها که کادر درمان و مسؤولان بهداشتی و درمانی در خسته‌ترین شرایط ممکن هستند و رد ماسک و خستگی را می‌توان در نگاه‌شان یافت و در کنار همه دردسرهای و مشکلاتی که با شیوع بحث کرونا شاهد آن بودیم مدافعان سلامت، این فرشتگان مهربانی با وجود اینکه متحمل سختی‌های فراوانی شدند اما از تلاش‌شان کم نشد؛لازم است همه در راستای رعایت مسائل پیشگیرانه اهتمام لازم را داشته باشیم.

 

مازندران بعد از گذراندن موج اول بیماری از نیمه دوم تیر ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت و همچنان نیز در این وضعیت سپری می‌کند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول