اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اختصاص۲۱.۲ درصد اشتغال و ۱۲.۵ درصد صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: ۱۵.۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۱.۲ درصد اشتغال و ۱۲.۵ درصد صادرات غیرنفتی استان مربوط به بخش کشاورزی است.

اختصاص۲۱.۲ درصد اشتغال و ۱۲.۵ درصد صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی به بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه برای سال ۱۳۹۵ تولید ۶۰۸ هزار و ۹۹۴ تن گندم به آذربایجان‌شرقی تکلیف شده بود که این رقم با رشد ۱.۴۲ برابری به ۸۶۳ هزار و ۱۶۳ تن رسید.

وی افزود: بنا بر اهداف برنامه ششم توسعه در سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶ هم آذربایجان‌شرقی باید ۶۵۵ هزار و ۱۶۳ تن گندم تولید می‌کرد که این رقم به دلایلی مانند خشکسالی به ۴۱۰ هزار و ۲۳۱ تن کاهش یافت و ۶۹ درصد برنامه پیش‌بینی شده تحقق یافت.

فتحی یادآور شد: تولید گندم آذربایجان‌شرقی در سال زراعی ۹۸-۱۳۹۷ شمسی نیز ۹۷۲ هزار و ۳۴۳ تن بود، در حالی که بنا بر اهداف برنامه ششم توسعه استان باید در این سال ۷۶۲ هزار و ۴۰۳ تن گندم تولید می‌کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، متوسط تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در تولید جو در آذربایجان‌شرقی را ۱.۶ برابر اعلام و تصریح کرد: در حالی که بر اساس برنامه استان ما باید در سال زراعی ۹۸-۱۳۹۷ شمسی ۱۲۹ هزار تن جو تولید می‌کرد، این رقم به ۱۲۹ هزار و ۳۸۲ تن رسید.

وی از شلتوک به عنوان یکی دیگر از گونه‌های زراعی آذربایجان‌شرقی یاد کرد که میزان تولید آن در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در استان به ترتیب ۱۶.۶۵ هزار تن، ۱۲.۳۵۳ هزار تن و ۲۵ هزار تن بوده و میزان تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در این بخش در این سال‌ها به ترتیب ۱۱۷، ۸۵ و ۱۶۷ درصد بوده است.

فتحی همچنین از توسعه کشت ذرت علوفه‌ای به عنوان یکی از دستاوردهای بخش زراعت آذربایجان‌شرقی در برنامه ششم توسعه یاد کرد و افزود: میزان کشت این‌گونه در استان طی فاصله‌های سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به‌ترتیب ۱۲۲ هزار تن، ۱۲۸ هزار تن و ۱۲۷.۷ هزار تن بوده و به‌طور متوسط ۸۴ درصد اهداف برنامه در این زمینه محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از دانه‌های روغنی به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه کشت جایگزین در آذربایجان‌شرقی به‌عنوان حوضه آبریز دریاچه ارومیه نام‌برد و متذکر شد: در شرایطی که میزان کشت دانه‌های روغنی در استان در سال ۱۳۹۳ به یک‌هزار و ۵۲۷ تن می‌رسید، این رقم در سال زراعی ۹۸-۱۳۹۷ به ۱۱ هزار و ۹۶۳ تن افزایش یافت و در مقایسه با اهداف برنامه ششم توسعه، رشدی ۱۴۷ درصدی را تجربه کرد.

وی درباره وضعیت تولید محصولات علوفه‌ای در آذربایجان‌شرقی نیز گفت: کشت محصولات علوفه‌ای نیز با متوسط تحقق ۹۵ درصد اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه به ۹۶۴ هزار و ۶۰۵ تن در سال ۱۳۹۵، ۸۸۴ هزار و ۳۵۸ تن در سال بعد و ۸۰۸ هزار و ۵۰۸ هزار تن در زراعی ۹۸-۱۳۹۷ رسید.

فتحی خاطرنشان کرد:  ۱۵.۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۱.۲ درصد اشتغال و ۱۲.۵ درصد صادرات غیرنفتی استان آذربایجان‌شرقی مربوط به بخش کشاورزی است و سالانه ۴.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان آذربایجان‌شرقی تولید شده و این استان دارای رتبه اول تولید زردآلو، یونجه، سنجد و تعداد کندو، رتبه دوم تولید عدس، سیب درختی، گردو، آلبالو، گوجه، ذغال اخته و عسل، رتبه سوم گوشت قرمز و گردو، رتبه چهارم جمعیت دامی، تخم مرغ، بادام، سیب‌زمینی، گل‌محمدی و رتبه پنجم تولید نخود و انگور و رتبه ششم تولید شیر خام در کشور است.

وی بیان داشت: طبق آمار موجود در سامانه پهنه‌بندی روستاهای آذربایجان‌شرقی، تعداد ۳۰۸ هزار و ۶۷۲ بهره‌بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی استان فعالیت می‌کنند که با لحاظ هم‌پوشانی بودن شغل‌های کشاورزی، شامل تعداد ۷۸ هزار بهره‌بردار دام سنگین، ۸۹ هزار بهره‌بردار دام سبک، ۱۱۹ هزار بهره‌بردار طیور سنتی، ۱۷۸۹ هزار بهره‌بردار طیور صنعتی، ۱۹۸۸۸ بهره‌بردار زنبورداری، ۱۰۵۵ بهره‌بردار پرورش آبزیان، ۲۵۴ هزار بهره‌بردار زراعی، ۱۵۶ هزار بهره‌بردار باغی و ۵۲۵ بهره‌بردار پرورش کرم ابریشم است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول