اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

شماره جدید نمایش شناخت منتشر شد/«حجازی فر» روایتگر علمدار شد

نمایش‌شناخت که یکی از معدود نشریات تخصصی حوزه تئاتر کشور محسوب می‌شود، به سردبیری نظر احمدی منتشر می‌شود

شماره جدید نمایش شناخت منتشر شد/«حجازی فر» روایتگر علمدار شد

به گزارش خبرگزاری فارس، شماره جدید این فصلنامه تخصصی در ساختاری متفاوت با شمارگان پیشین نشریه، منحصرا به موضوع ترجمه نمایشنامه در ایران پرداخته است به طوری که در این شماره ویژه ضمن گفتگوهای انجام گرفته با چند تن از مترجمان برجسته حوزه تئاتر هجده نمایشنامه کوتاه و نیمه‌بلند خارجی نیز برای نخستین‌بار در قالب یک مجموعه منتشر شده است.

از جمله اساتیدی که در شماره هشت مجله با آنها گفتگو شده می‌توان به دکتر محمدرضا خاکی استاد دانشگاه تربیت مدرس و مترجم پرکار حوزه تئاتر، دکتر شهلا حائری مدرس سرشناس رشته مترجمی زبان در دانشگاه علوم و تحقیقات که در ابتدا با ترجمه آثار اریک امانوئل اشمیت در میان اهالی تئاتر به شهرت رسید و همچنین به استاد محمود حسینی‌زاد دارنده نشان انستیتو گوته و مترجم آثار نمایشنامه‌نویسان شهیر آلمانی همچون برتولت برشت اشاره کرد که تمامی این گفتگوها توسط نظر احمدی سردبیر مجله نمایش‌شناخت انجام گرفته و همچنین هر یک از این مترجمان بخش‌هایی از آخرین اثر ترجمه شده خود در حوزه تئاتر را پیش از انتشار و برای نخستین بار در این شماره منتشر نموده‌اند.

و اما از جمله‌ نمایشنامه‌های ترجمه شده در شماره هشت نمایش‌شناخت می‌توان نمایشنامه ژنرال مجهول نوشته نویسنده معاصر فرانسوی رنه دو ٱبالدیا را نام برد که برای نخستین بار توسط دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی به جامعه تئاتری ایران معرفی می‌شود. همچنین دکتر سعید فرهودی مترجم معروف تاریخ تئاترسیاسی، نمایشنامه «قطعه نمایشی» اثر ساموئل بکت را برای این شماره فصلنامه ترجمه نموده است، نمایشنامه‌ای که از آن به عنوان اثر ناتمام این نویسنده ابسوردنویس ایرلندی یاد می‌شود

از دیگر آثار قابل تامل این شماره می‌توان به نمایشنامه‌هایی از نویسندگان معاصر ترکیه همچون نمایشنامه اجاق به قلم تورگوت اوزآکمان و با ترجمه دکتر عبدالحسین لاله اشاره نمود.

همچنین در این شماره پروپیمان نمایش‌شناخت که در۲۷۶صفحه، با قطع رقعی و به قیمت ۶۰هزارتومان منتشر شده نمایشنامه‌هایی از تنسی ویلیامز، دیوید ممت، مایکل استیونس،اریک امانوئل اشمیت، یوجین اونیل و....با ترجمه مترجمان شناخته شده دنیای تئاتر همچون زنده‌یاد مجید فلاح‌زاده، منیژه وزیری نسب، شهرام زرگر، بهرخ بابایی، رضا دادویی، احسان زیورعالم، نازنین گودرزیان و...به چشم می‌خورد.

در انتها ضمن یادآوری این نکته که شماره هشت نمایش‌شناخت در بسیاری از کتاب فروشی‌های معتبر پایتخت همچون پارت، پیشگاه، مولی،ثالث، چشمه کریمخان و...و بسیاری از شهرستان‌های کشور در دسترس علاقمندان می‌باشد باید افزود

این نشریه تخصصی تئاتر علیرغم مشکلات پیش آمده در پی بیماری کرونا و نوسانات شدید قیمت کاغذ تا به امروز به عنوان تنها نشریه بخش خصوصی تئاتر کشور با رعایت نظم کامل در انتشار به کار خود ادامه داده و بسیار مورد توجه اهالی تئاتر قرار گرفته اما بر اساس گفته‌های سردبیر این مجله اگر عدم حمایت نهادهای دولتی متولی فرهنگ و هنر به ویژه مرکز هنرهای نمایشی به همین منوال ادامه پیدا کند این نشریه نیز به سرنوشت شوم بسیاری از نشریات دیگر تئاتری دچار می‌شود به طوری که در ده سال گذشته بیش از ده نشریه خصوصی تئاتر پس از انتشار کمتر از هفت شماره به کار خود پایان داده‌اند و این در حالی است که در تمامی کشورهای توسعه یافته نشریات تئاتری بدون حمایت‌های بخش دولتی قادر به ادامه فعالیت نیستند.

*هادی حجازی فر روایتگر علمدار شد

مشارکت و همراهی مردم در موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» با اهداف خیر خواهانه و با نیت نذر فرهنگی میلیونی شد. موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» در سوگ و رثای سردار آب و ادب حضرت ابوالفضل (ع) با اهداف خیرخواهانه، با تماشاگران محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی از تاریخ یک تا ۶ مهرماه به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن روبیکا به آدرس: go.rubika.ir/ei پخش می شود که تا کنون میزبان بیش از یک میلیون نفر از تماشاگران علاقمند به این رویداد فرهنگی و خیریه بوده است.

علاقمندان به تماشای این برنامه همچنان می توانند بعد از نصب برنامه روبیکا از طریق اپلیکیشن این برنامه و عضویت در کانال «علمدار» به نام Emamaliinstitute موسیقی نمایش علمدار را به صورت زنده و رایگان مشاهده کنند.  گفتنی است در پنجمین شب موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» هادی حجازی فر راویتگر اصل واقعه بود و پرده آخر علمدار ششم مهرماه با روایت پرویز پرستویی است.
دیگر عوامل اجرا عبارتند از: آهنگساز: پوریا خادم/ رهبر ارکستر : بردیا کیارس/ نویسنده:محمد رضا کوهستانی/ طراح حرکت: علی براتی/ طراح نور: مرتضی نجفی/ طراحان صدا: سروش محمدی و نوید شیخ/ طراح لباس: مژگان عیوضی/ویدئو آرت: پژمان زهاب با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند تجربی.

موسیقی نمایش علمدار به تهیه کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی و همچنین با حضور و همکاری افتخاری دیگر هنرمندان همچون داریوش ارجمند، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان، هادی حجازی فر و به همت بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و مشارکت موسسه خادمین علی ابن ابیطالب(ع) با اهداف خیرخواهانه اول تا ششم مهرماه از ساعت 21 در تالار وحدت اجرا می شود و کلیه درآمدهای این برنامه صرف امور خیریه در مناطق محروم کشور به ویژه سیستان و بلوچستان می شود.

*فراخوان بخش رادیوتئاتر جشنواره سی‌ونهم منتشر شد

فراخوان بخش رادیوتئاتر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در دو بخشِ «اصلی» و «ویژه» منتشر شد. فراخوان بخش رادیوتئاتر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در دو بخشِ «اصلی» و «ویژه» منتشر شد. موضوعات بخش «اصلی» شامل جهش تولید ملی، مدافعان سلامت، بحران ناشی از کرونا، صلح جهانی و اخلاق ایرانی است. همچنین موضوعات بخش «ویژه» شامل گرامیداشت چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و معرفی زندگی شهدای دفاع مقدس و مقاومت، به ویژه شهید سردار سلیمانی می‌شود.

سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر از بین آثار متقاضی، پذیرای ۱۰ اثر برای شرکت در بخش رادیوتئاتر خواهد بود. آخرین‌ مهلت برای ارسال آثار  ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹ و زمان اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ است.پیش از این فراخوان «مسابقه نمایشنامه‌نویسی»، «مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر» و بخش «صحنه‌ای» و «خیابانی» سی‌‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شده بود.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار خواهد شد.

*پخش 6 فیلم تئاتر جدید، ویژه هفته اول مهرماه در سایت نمایش نت

 پخش 6 فیلم تئاتر جدید، ویژه هفته اول مهرماه در سایت نمایش نت برای علاقمندان قابل مشاهده خواهد بود، برخی از این فیلم تئاترها که جدیدترین نمایشهای به روی صحنه رفته می باشد از فردا در دسترس قرار می گیرند:

یکشنبه 6 مهر از ساعت 18 با پخش فیلم تئاتر " مرثیه ایی برای ژاله م و قاتلش " نویسنده و کارگردان : میلاد فرج زاده. فیلم تئاتر «مرثیه‌ای برای ژاله.م و قاتلش» چهره‌ی مرگ من است. مرگی که هم دورنما را نشان می‌دهد، هم جزئیاتی خیلی جزئی مثل لغزیدن اشکی هرچند کوچک و ناگهانی. ما همه وظیفه‌‌ای به‌ دوش می‌کشیم و من وظیفه‌ی خود می‌دانم که چهره‌ی مرگم را در کشاکشِ واکنش نشان دادن به جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنیم و تاریخی که پشت سر نگذاشته فراموش می‌کنیم به شما نشان دهم. بی شک بستر داستان ابوتراب خسروی بهترین قالب برای نشان دادن این چیز‌ها بود...به قول براهنی: «هر روز گفتن این چیزها برایم از روز پیش دشوار تر شده است» و حتی دقیق تر به قول نگارنده‌ی داستان: «بعضی چیز‌ها به اراده‌ی نویسنده نیست.»صبا سرور، سپهر زمانی، الهام جدی، علی پوراحمدیان، فرنوش نیک‌اندیش، رضا مرشد ایفاگران این نمایش هستند.

دوشنبه 7 مهر از ساعت 18 با پخش فیلم تئاتر خارجی با زیرنویس فارسی  اتللو  Othello نویسنده : ویلیام شکسپیر   کارگردان :  Wilson Milam. فیلم تئاتر اتللو جمهوری ونیز برای دفاع از قلمروهای برون مرزی خود در برابر ترک‌ها، اتللو، یک آفریقایی خود‌ساخته را استخدام می‌کند. اما اتللو با وجود موفقیت‌های نظامی خود، به شکل غریبه‌ای در شهر زندگی می‌کند و در معرض نژادپرستی، حسادت و بی‌اعتمادی شهروندان قرار می‌گیرد. با از بین رفتن تهدید ارتش ترک‌ها، اتللو به همراه نیروهای ونیزی به قبرس اعزام می‌شود؛ ایگو، افسر جوانی که ترفیع نگرفتن خود عصبانی و شاکی است، از جایگاه و بلندپروازی اتللو سوءاستفاده کرده و او را به سمت حسادتی غیرقابل کنترل سوق می‌دهد.

سه‌ شنبه 8 مهر از ساعت 18 با پخش فیلم تئاتر قتل در موقیعت 35 درجه شمالی نویسنده : شهاب مهربان  کارگردان : امین میری.فیلم تئاتر قتل در موقیعت 35 درجه شمالی در مورد یک قتل سریالی به فاصله صدسال است امیر جنانی، آزاده مشعشعی، هدیه آزاده، امیررضا میر آقا، میثم غنی زاده، وحید منتظری، آرش دهقان شاد، دینا هاشمی، محمد احمدی  در قتل در موقیعت 35 درجه شمالی به ایفای نقش می پردازند.

پنجشنبه 10 مهر از ساعت 18 با پخش فیلم تئاتر آیینه آنتیگونه نویسنده و کارگردان : قطب الدین صادقی.فیلم تئاتر آیینه آنتیگونه روایتی جدید از آنتیگون را میبینیم . مصفطی فتاحی - امیر حیدری - مهین نویدی - لیلا ترکمان -محمدرسول جعفری -میثم محمدخانی -ایمان ایوبی -آتنا مهدوی -حامد دلیریان - محمدحسن نصیریان دراین فیلم تئاتر به ایفای نقش می پردازند. از دیگر عوامل این فیلم تئاتر : دستیار کارگردان : کیوان اسماعیلی / طراح صحنه : فرشید حیدری / طراح گریم : افسانه قلی زاده / طراح لباس : نیوشا صادقان / طراح لوگوتایپ : غزاله زهدی / طراح پوستر و بروشور : کیوان اسماعیلی.

جمعه 28 شهریور از ساعت 18 با پخش فیلم تئاتر جیرجیرک نویسنده و کارگردان : آرش سنجابی.فیلم تئاتر جیرجیرک  یه جنایتکار، همیشه یه جنایتکاره، حتا اگه در جستجوی پاکیزگی باشه. شکیبا آدینه، پویا امینی، پرهام امینی، ایمان اصفهانی، ویدا جوان، رها حاجی زینل، پرستو حمیدی، ستایش رجایی نیا، پردیس زارع، نازنین صلح جو، دانیال عبادی، رازیما میرزایی، پریسا محسنی، حمیدرضا نعیمی، جواد یحیوی در این فیلم تئاتر به ایفای نقش می پردازند. از دیگر عوامل این اثر : دستیار کارگردان: پریسا محسنی / طراح حرکت: رازیما میرزایی / مشاور کارگردان: مازیار فکری ارشاد / طراح صحنه: شهاب شریفی / دستیار طراح صحنه: احمد صدری / ساخت دکور: شهاب شریفی، احمد صدری

*جشنواره تئاتر کیش، پایگاهی برای تئاتر محیطی کشور 

در پی برگزاری موفقیت‌آمیز دو دوره‌ پیاپی جشنوارهی تئاتر کوتاه کیش در سال-های 97 و 98 و استقبال گسترده هنرمندان تئاتر کشور از این رویداد، دبیرخانه جشنواره با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش، سومین دوره‌ جشنواره را در آذرماه سال ۱۳۹۹ با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در دو فضای کافه  و ساحل جزیره زیبای کیش برگزار می کند.

عباس نجاری دبیر سومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش، طی یادداشتی این جشنواره را آغازگر مسیری نو در اجراهای محیطی عنوان کرده است: جشنواره تئاتر کوتاه کیش با در نظر گرفتن فضاهای اجرا خارج از سالن تئاتر آغازگر مسیری نو در اجراهای محیطی است که بعد از دو دوره موفقیت آمیز سومین دوره خود را در آذرماه ۹۹ به شکل حضوری در جزیره زیبای کیش برگزار خواهد کرد.یکی از نکات قابل توجه در جشنواره تئاتر کیش اضافه شدن یک بخش جدید در هر دوره از جشنواره است که البته با تحقیق و بررسی شرایط و پتانسیل های موجود در جزیره کیش انجام می شود.این دوره از جشنواره در ۴ بخش ساحلی،کافه ای،طرح و ایده اجرایی مکتوب و عکاسی تئاتر بصورت رقابتی برگزار می شود.

قطعا در هر دوره از جشنواره محاسن و معایب مختلفی وجود دارد که در پایان هر دوره با حضور هنرمندان و مدیران جشنواره دوره قبل آسیب شناسی میشود تا از نقاط قوت دوره پشت سر گذاشته نهایت استفاده را برده و در مقابل نقاط ضعف را به بهترین شکل ممکن  سامان دهیم. خلق رویدادهای فرهنگی هنری رسالت بزرگیست که بر دوش هنرمندان است اما گاهی شاهد هستیم که نگاه های ساده ای به آنها می شود.

شخصا معتقدم که جشنواره ها همیشه بستر مناسبی برای گفتگو،تعامل و تلاقی اندیشه هاست به ویژه در جزیره کیش که با توجه به داشتن شرایط خاص و ویژه ارتباطش با تئاتر مرکز وشهرهای دیگر به دشواری برقرار میشود،امیدواریم که با وجود چنین رویدادهای تئاتری شاهد شکوفایی هر چه بیشتر و بهتر تئاتر کیش باشیم و تئاتر کشور جشنواره کیش را به عنوان یک پایگاه تئاتر حرفه ای محیطی در کشور بشناسد.

 بعد از برگزاری دومین دوره قرار بود یک تقویم مناسب اجرایی برای این رویداد در نظر بگیریم که ویروس  کرونا تمام برنامه ریزی ها را بهم زد.در حال حاضر هفته آخر آذرماه را برای برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر کوتاه کیش در نظر گرفتیم.در حالی که کشور عزیزمان درگیر ویروس کروناست این نوید را به شما می دهیم که به مدد تلاش شبانه روزی شورای سلامت کیش و کیشوندان محترم ، منطقه آزاد کیش از وضعیت مناسب تری نسبت به کل کشور برخوردار است و ساحل زیبای کیش یکی از امن ترین و مطمئن ترین مکان های اجرا برای گروه های شرکت کنندها است.همچنین در زمان برگزاری جشنواره اگر احساس کنیم نیازمند رعایت بیشتری در اجراهای کافه ای هستیم یقینا تمامی نمایش های بخش کافه ای را در محیط باز و زیبای حیاط کافه برگزار خواهیم کرد.ازاین بابت خوشحالیم که به مدد مسولان محترم سازمان منطقه آزاد کیش و کیشوندان محترم فضای امنی را برای برگزاری جشنواره در اختیار داریم.

برای برگزاری این جشنواره شخصا از هیچ تلاشی دریغ نمیکنم  و این را بخشی از رسالت هنری خودم میدانم، چون قبل از داشتن هر سمتی در این جشنواره خودم را یک عضو کوچک از خانواده تئاتر میدانم. این جشنواره به شکل مستقل با حمایت همه جانبه سازمان منطقه آزاد کیش برگزار می شود.

لازم میدانم از دکتر مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر پورعلی معاونت فرهنگی اجتماعی ، مدیران کاربلد جشنواره قدردانی کنم.همچنین از تمامی هنرمندان عرصه تئاتر کشور تشکر ویژه می کنم که با وجود این شرایط سخت حال حاضر کشور که زندگی و کارشان دچار آسیب جدی شده با استقبال و حمایت بی نظیرشان مارا برای ادامه این مسیر مصمم تر میکنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول