اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

جدیدترین جایگاه ایران در شاخص نوآوری جهانی/ رتبه اول ایرانی‌ها در ثبت علایم تجاری در جهان

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با تشریح موقعیت جمهوری اسلامی ایران در شاخص نوآوری جهانی ۲۰۲۰، گفت: ایران در منطقه از نظر نوآوری جهانی مانند تعدادتقاضاهای ثبت علایم تجاری پیشگام است و در جهان رتبه اول را دارد.

جدیدترین جایگاه ایران در شاخص نوآوری جهانی/ رتبه اول ایرانی‌ها در ثبت علایم تجاری در جهان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شاخص نوآوری جهانی ویرایش ۲۰۲۰ در دوم سپتامبر سال جاری اعلام و گزارش و خبر کامل آن توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. این بار موقعیت جمهوری اسلامی ایران با تحلیل متفاوتی بررسی می شود و به بخش های مهم آن در عرصه های نوآوری و در مقایسه با بعضی از کشورهای جهان می پردازیم.

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، استاد دانشگاه شیراز و چهره ماندگار علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، موقعیت جمهوری اسلامی ایران در شاخص نوآوری جهانی ویرایش ۲۰۲۰ را تشریح کرد.

وی در این باره توضیح داد: براساس گزارش سازمان مالکیت معنوی که سازمان ناشر رتبه بندی شاخص نوآوری جهانی است ایران در بین ۱۰ کشور منطقه آسیای جنوبی و مرکزی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در این منطقه هندوستان دارای رتبه ۴۸، ایران ۶۷ و قزاقستان ۷۷ است. بعلاوه، ایران در میان ۳۷ کشور با درآمد متوسط رتبه ۱۹ را بدست آورده است.
وی ادامه داد: ایران در منطقه از نظر نوآوری جهانی مانند تعداد"تقاضا های ثبت علایم تجاری" پیشگام است و در سطح جهان دارای رتبه اول است و آنگاه ترکیه، عربستان ‌سعودی و قطر به ترتیب از رتبه های ۱۷، ۱۱۰ و ۱۲۵ را دارند.

این استاد دانشگاه شیراز و چهره ماندگار علمی کشور افزود: ایران در شاخص "سرمایه انسانی و پژوهش" شامل سهم فارغ التحصیلان علوم پایه و مهندسی نسبت به کل فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقام سوم و از نظر ثبت‌نام دانشجویی در موسسات آموزش عالی در جایگاه سی ام قرار دارد.
وی ادامه داد: در همین شاخص، یعنی ثبت‌نام دانشجویی در دانشگاه ها، کشور های منطقه مانند عربستان سعودی و کویت به ترتیب موفق به کسب رتبه های ۳۲ و ۵۴ شده‌اند.
به گفته وی، کل رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی ۶۷ است. رتبه ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۱ بود. ایران طی سه سال متوالی در میان ۱۰۰ خوشه برتر علوم و فناوری رتبه ۴۳ را از آن خود کرده است. این ۱۰۰ خوشه برتر تنها در ۲۱ کشور جهان قرار دارد که ۶ خوشه آن شامل برزیل، چین، هندوستان، ایران، ترکیه و روسیه جزو اقتصاد های با درآمد متوسط اند. 

*ایران برای توسعه فناوری و نوآوری آمادگی کافی دارد

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: شاخص ها نشان می دهد که ایران برای توسعه فناوری و نوآوری آمادگی کافی دارد. تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران در بین خوشه های برتر علوم و فناوری گرچه در گروه کشور های با درآمد متوسط قرار دارد اما نسبت به برلین، زوریخ، بنگالور، دهلی، لوزان، وین، استانبول، سائو پولو، آنکارا و بمبئی پیش افتاده است. 
وی یادآور شد: شاخص نوآوری جهانی توسط سازمان مالکیت معنوی جهانی منتشر می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول