اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آتلانتیک| انتخاباتی که می‌تواند آمریکا را در هم بشکند/3

تحلیل‌گر یک نشریه آمریکایی در یادداشتی به بررسی حفره‌های قانونی و ترفندهای عدم پذیرش شکست در انتخابات از سوی رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

آتلانتیک| انتخاباتی که می‌تواند آمریکا را در هم بشکند/3

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بارتون گلمن» تحلیلگر نشریه «آتلانتیک» در یادداشتی مفصل هشدار داده است اگر نتایج شمارش آرای دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک باشند، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان می‌تواند با ایجاد هرج‌ومرج، این نتایج را به‌نفع خود تمام کند. در این صورت چه کسی می‌تواند جلوی او را بگیرد؟ بخش سوم از متن این یادداشت در ادامه آورده شده است.

بخش‌ اول این یادداشت را در اینجا و بخش دوم آن را در اینجا بخوانید.

گلمن می‌نویسد: «برخی کارشناسان مدل‌سازی بدترین حالت ممکن در صورتی که آراء به صورت منظم شمرده شوند را این‌گونه بیان کرده‌اند: ترامپ شب بعد از انتخابات با شمارش آرای حضوری جلو خواهد افتاد اما این پیشتازی، با شمارش آرای پستی، رفته رفته جای خود را به پیروزی بایدن خواهد داد. "جاش مندلسون" مدیر اجرایی شرکت مدل‌سازی داده "هاوک فیش" این سناریو را "سراب سرخ" می‌نامد. آشفتگی‌های پیش آمده در این بازه زمانی که از سوی معترضان خیابانی، رسانه‌های اجتماعی و تلاش‌های نا امیدانه ترامپ برای حفظ پیشتازی تغذیه می‌شوند را فقط می‌توان در ذهن تصور کرد. مندلسون در این باره می‌گوید: "هیچ سناریویی که به ذهن شما برسد نمی‌تواند از واقعیت آن عجیب‌تر باشد". همچنین وکلای انتخاباتی از اصطلاحی به نام "حاشیه دادرسی" در رقابت‌های نزدیک سخن می‌گویند. هرچه تعداد آرای شمارش شده در گزارش‌های اولیه نزدیک‌تر باشند و رأی بیشتری برای شمارش باقی مانده باشد، انگیزه جدال قضایی در دادگاه نیز بیشتر می‌شود. آیا پیروزی قاطع و با اختلاف زیاد می‌تواند از درگیری در دوره انتقالی (از شب انتخابات تا تحلیف رئیس جمهور جدید) جلوگیری کند؟ به طور فرضی بله اما این احتمالات، قطعی نیستند».

او می‌افزاید، دشوار است که پیشتازی قابل توجه ترامپ در شب بعد از انتخابات را با فاصله زیادی از بایدن  تصور کنیم. در صورتی که ایالت‌های کلیدی بتوانند بخش اعظم آرای پستی خود را همان شب بشمارند که غیرممکن هم نیست، انتظار یک تغییر به سمت آبی، بایدن را در تکاپو نگه خواهد داشت. پیشتازی قابل توجه بایدن در شب بعد از انتخابات نیز می‌تواند امید ترامپ برای رسیدن به او را از بین ببرد. اگر این اتفاق بیفتد، ابتدا در فلوریدا شاهد آن خواهیم بود. اما این سناریو بیش از حد برای بایدن خوشبینانه است به خصوص که پیشتازی جمهوری‌خواهان در آرای حضوری مسلم خواهد بود و در هیچ شرایطی ترامپ اعلام شکست نخواهد کرد. او می‌تواند در دوره انتقالی نیز گزینه‌های بالفعلی برای زنده نگه داشتن رقابت داشته باشد».

در این یادداشت آمده است: «هر دو حزب به دنبال برانگیختن سیلی از احساسات اضطراری در دادگاه‌های ایالتی و فدرال هستند و تا همین لحظه نیز در بیش از ۴۰ ایالت مشغول درگیری از دادگاهی به دادگاه دیگر هستند و فرارسیدن روز انتخابات آن را به اوج خواهد رساند. رأی‌های پستی می‌توانند به شکافی برای وکلای ترامپ تبدیل شوند تا بتوانند به این مسئله ورود پیدا کنند. رأی دادن پستی پیچیده‌تر از رأی دادن به صورت حضوری است و خطاهای فنی در هر مرحله از آن امکان‌پذیر است. اگر رأی‌دهندگان آدرس جدیدی درج کنند یا شکل دیگری از نام خود را بنویسند یا امضای آن‌ها تغییر کرده باشد یا نام خود را در قسمت امضا نوشته باشند یا برگه رأی را به درستی در پاکت امنیتی آن مهر و موم نکرده باشند، ممکن است رأی آن‌ها شمرده نشود. در رأی‌گیری حضوری، کارمند حوزه رأی‌گیری می‌تواند این ایرادات کوچک را برطرف کند اما در رأی‌گیری پستی این امکان وجود ندارد».

این یادداشت می‌افزاید: «فصل بهار در خلال مرحله مقدماتی انتخابات، وکلای جمهوری‌خواه به صورت آزمایشی رأی‌گیری ماه نوامبر را در دفاتر انتخاباتی تمرین کردند. یک گزارش داخلی از سوی "متیو ولف" که عضو حزب جمهوری‌خواه در پنسیلوانیا است این مسئله را تأیید می‌کند. ولف و یک وکیل جمهوری‌خواه دیگر و عضو کارزار ترامپ، بر غربال شدن آرای پستی و آرای مشروط نظارت دقیقی را انجام داده اما در آن مداخله نکردند. ولف نقایص موجود را یادداشت کرد تا حزب او بتواند علیه آن‌ها اعتراض کند. در یادداشت ولف آمده است که برای مثال برخی برگه‌ها فاقد امضا بوده، امضای آن‌ها ناقص بود یا در جای نادرست قرار داشت. برخی اسامی خود را در پاکت داخلی که باید بدون اسم باشد نوشته بودند و برخی برگه‌های رأی هیچ پاکت امنیتی نداشتند. برخی از پاکت‌ها فاقد مهر پستی بوده یا مهر آن‌ها غیرمعتبر بودند. برخی تاریخ تولدشان را در محل تاریخ امضا نوشته بودند و برخی تاریخی غیرممکن و مربوط به روزهای آینده را وارد کرده بودند».

گلمن در ادامه می‌نویسد: «به گفته ولف، تصمیمات برخی کمیسیونرهای انتخاباتی "نقض آشکار دستورات و قوانین انتخاباتی بودند". او پیشنهاد داده "عده‌ای مرتبط با حزب [جمهوری‌خواه]، هر مورد ثبت‌نام و هر پاکت رأی را بررسی کنند" و دقیقاً برنامه همین است. تیم‌های وکلای هر دو طرف، به طور همزمان در حال تنظیم شکایت‌هایی در مقیاس آنچه در سال ۲۰۰۰ در فلوریدا رخ داد، در چند ایالت کلیدی هستند. اتفاقات زیادی در هر انتخابات وجود دارد که وکلا می‌توانند از آن‌ها بهره‌برداری کنند. در بخش مونتگومری در پنسیلوانیا، کمیته جمهوری‌خواهان عکس‌هایی را از اتفاقات مشکوک در خلال دور مقدماتی انتخابات ثبت کردند. در یکی از این موارد "برگه‌های رأی غیر ایمن" در صندوق عقب یک ماشین ثبت شده‌اند و در موردی دیگر یکی از نگهبانان امنیتی برق دوربین‌های مداربسته را قطع کرده بود. گرچه این عکس‌ها به لحاظ قانونی بی‌معنا هستند ولی در بازه زمانی انتقالی بعد از انتخابات می‌توانند طوفانی در فضای مجازی بر پا کنند».

او در ادامه یادداشت خود آورده است: «نبرد الکترال به دادگاه محدود نخواهد بود. انتظار می‌رود دادرسان محلی انتخاباتی را عناصر جورج سوروس و گروه آنتیفا بنامند و عده‌ای از نگهبانان خودخوانده صندوق‌های رأی با ایجاد شورش، وقایعی را تکرار کنند که هنگام بازشماری آراء پس از انتخابات ۲۰۰۰ رخ داد. اتفاقاتی از این قبیل پیش‌تر در مقیاس‌های کوچک‌تر از آنچه در ماه نوامبر انتظار داریم، رخ داده‌اند. اکنون با حضور ترامپ باید پرسید یک مقام مسئول بی‌رحم چه ممکن است دست به چه کاری بزند که تا کنون سابقه نداشته است. فرض کنید کاروان‌هایی از حامیان ترامپ با برچسب‌ها و اطلاعیه‌هایی با عنوان اصلاحیه دوم قانون اساسی در حوزه‌های رأی‌گیری شهرهای بزرگ حاضر شوند و به گفته خودشان درخصوص گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی درباره تقلب در انتخابات، تحقیق کنند. مخالفان آن‌ها سر می‌رسند و زد و خورد شروع می‌شود، گلوله شلیک می‌شود و رأی‌دهندگان می‌گریزند. سپس فرض کنید رئیس‌جمهور حال فوق‌العاده اعلام کند. مأموران فدرال با لباس جنگی که از قبل در آن حوالی حضور داشته‌اند وارد عمل می‌شوند تا نظم و قانون را برقرار کنند و امنیت را به صندوق‌های رأی برگردانند. بعد از این درگیری‌ها، آن‌ها پای صندوق می‌مانند تا بر جمع‌آوری آراء نظارت کنند، خیابان‌های منتهی به مراکز رأی‌گیری را می‌بندند و برای حفظ مدارک تقلب، آرای شمرده نشده را ضبط می‌کنند».

این یادداشت می‌افزاید: «"نورم اورنشتین" از موسسه "امریکن انترپرایز" در این باره می‌نویسد:‌ "رئیس‌جمهور نمی‌تواند انتخابات را لغو کند اما چه خواهد شد اگر بگوید در وضعیت اضطراری هستیم و باید این منطقه را به‌خاطر خشونت‌های رخ داده، مدتی ببندیم؟" اگر در جناح ترامپ باشید و هیچ حد و مرزی نداشته باشید "آنچه انتظار دارم این است که فقط یکی دو مورد از این کارها را انجام نخواهید داد بلکه هرقدر که بتوانید به چنین کارها خواهید پرداخت. در این میان طیف مختلفی از کابوس‌ها وجود دارند. یکی از کانال‌های مداخله می‌تواند دفاتر پستی باشد. یکی از بهانه‌ها و استدلال‌هایی که ممکن است انجام شود این است که در گزارشی اطلاعاتی درباره رسیدن آرایی جعلی از چین باشد. البته این‌ها گمانه‌زنی هستند اما هیچ‌کدام از این سناریوها با توجه به کارهایی که رئیس‌جمهور انجام داده یا تهدید به انجام آن کرده، دور از ذهن نیستند. ترامپ در خلال اعتراضات تابستان گارد ملی را به واشنگتن اعزام کرد و به بهانه محافظت از ساختمان‌های دولتی نیروهای وزارت امنیت داخلی را به پورتلند و سیاتل فرستاد. او تهدید کرد ممکن است با احیای قاون شورش ۱۸۰۷، ارتش آمریکا را  در شهرهایی که توسط دموکرات‌ها گردانده می‌شوند مستقر کند تا از جان و مال مردم محافظت کنند. دولت فدرال جایگاه کوچکی در دخالت در خلال انتخابات دارد زیرا ایالت‌ها به میزان زیادی با قوانین ایالتی گردانده می‌شوند و این قوانین تحت حراست چیزی حدود ۱۰۵۰۰ قاضی محلی قرار دارند. اما کسی که با دیدگاه ویلیام بار دادستان کل آمریکا آشنا باشد شک نخواهد داشت که می‌تواند برای ترامپ اختیار دست و پا کند».

گلمن می‌نویسد: «هر یک روزی که از سوم نوامبر (۱۳ آبان، روز برگزاری انتخابات آمریکا) بگذرد، رئیس‌جمهور و متحدانش می‌توانند این پیام را در کشور پخش کنند که زمان‌بندی قانونی به اتمام رسیده است و دموکرات‌ها به نتیجه انتخابات احترام نمی‌گذارند. ماه‌ها است که ترامپ همین اسب را می‌راند. او ماه جولای توییت کرد: "نتایج انتخابات باید شب بعد از انتخابات مشخص شود نه روزها و ماه‌ها و حتی سال‌ها بعد!". آیا مهم است که ترامپ چه می‌گوید؟ او به شمارش آراء مانند یک رویداد ورزشی نگاه می‌کند. آن مربی که در حال باخت است می‌تواند هرچه می‌خواهد بگوید اما زمانی که داور بگوید، بازی تمام است. نکته مهمی که باید درباره دوره انتقالی دانست این است که داور و مقام واحدی وجود ندارد که بتواند درباره اتمام این رقابت تصمیم بگیرد. فقط یک سری مقامات پایین رتبه وجود دارند که هر یک در حوزه قضایی محدود هستند و درگیر قوانینی غیرشفاف هستند. راهبرد ترامپ برای این مرحله این است که با زمان بازی کند تا تلاشی هماهنگ برای تخریب و بی اعتبار کردن آرای بایدن فراهم شود. در نهایت ممکن است دادگاه‌ها وارد عمل شوند اما تا آن زمان ممکن است مجمع تصمیم‌گیری به هر جای دیگری منتقل شده باشد».

ادامه دارد...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول