اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

تثبیت بیش از ۴۰ درصد از اراضی ملی و طبیعی در طرح کاداستر طی ۶ ماه اخیر

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در رابطه با اراضی ملی و طبیعی بیش از ٤٠ درصد از اراضی را تثبیت کردیم که بیشتر تثبیت اراضی ملی ظرف سال گذشته و به ویژه ٦ ماهه اخیر بوده است.

تثبیت بیش از ۴۰ درصد از اراضی ملی و طبیعی در طرح کاداستر طی ۶ ماه اخیر

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، چهارمین همایش سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور ذبیح‌الله خداییان رییس این سازمان با موضوع بررسی عملکرد استان‌ها در خصوص اجرای تثبیت اراضی ملی برگزار شد.

در ابتدای جلسه رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تبریک به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: این هفته یادآور خلق حماسه‌هایی است که جز با خلوص نیت امکان خلق آن وجود نداشت.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری این همایش گفت: یکی از طرح‌های تحولی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اجرای طرح کاداستر است؛ این طرح از آثاری برخوردار است که اجرای آن برای کشور لازم و ضروری است.

خداییان با اشاره به آثار اجرای طرح کاداستر افزود: یکی از آثار آن امکان مدیریت زمین و مسکن در کشور است که با تثبیت هر قطعه از زمین در سامانه طرح کاداستر و بارگذاری کلیه اطلاعات حقوقی ملک و ذخیره آن در بانک جامع املاک، امکان مدیریت زمین و تصمیم گیری در آن فراهم می‌شود و به زمین و مسکن در کشور سامان می‌دهد، لذا مسئولان می‌توانند از این بانک جامع به فراخور نیاز کشور استفاده بهینه کنند.

وی ادامه داد: همچنین این طرح موجب امنیت در کشور می‌شود چرا که بسیاری از اختلافات در این زمینه اختلافات مرزی است، چون حدود مشخص نیست و گاهی چند روستا به خاطر اختلافات ملکی به مشکل برخوردند لذا اجرای طرح، موجب جلوگیری از دست درازی سودجویان به اراضی ملی و منابع طبیعی می‌شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در بسیاری از موارد افرادی به حریم دریاچه ها، رودخانه‌ها، راه‌ها، راه‌آهن و خطوط برق فشار قوی تجاوز می‌کنند که باید با طرح دعوی نسبت به تخریب این مستحدثات اقدام شود که این‌ها زیان‌آور است در حالی که اگر محدوده مشخص شود کمتر شاهد چنین ساخت و ساز‌هایی هستیم.

وی تاکید کرد: بیشتر پرونده‌ها در دستگاه قضایی مربوط به زمین و مسکن است لذا اجرای این طرح از تشکیل این پرونده‌ها جلوگیری می‌کند.

خداییان افزود: بیش از ٩٠ درصد اراضی کشور متعلق به دستگاه‌های اجرایی و دولتی هستند، لذا می‌طلبد این دستگاه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو، نفت و آموزش و پرورش باید جدیت بیشتری در مستند کردن اراضی دولتی داشته باشند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در رابطه با اراضی ملی و طبیعی بیش از ٤٠ درصد از اراضی را تثبیت کردیم که بیشتر تثبیت اراضی ملی ظرف سال گذشته و به ویژه ٦ ماهه اخیر بوده است.

خداییان گفت: طبق قانون جامع حدنگار مصوب شد که از سال ٩٤ تا ٩٩ باید اجرای طرح کاداستر به اتمام برسد، اما متاسفانه اجرای طرح در گذشته با مشکلاتی از جمله کمبود اعتبار و کمبود نیرو و عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی مواجه شده بود و لذا همین عوامل موجب شد این طرح نتواند در مهلت قانونی به اتمام برسد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: بر همین اساس با مدیریت جدید در قوه قضاییه اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت لذا در کمتر از دوسال اقدامات خوبی انجام شد.

خداییان تصریح کرد: بخشی از اجرای طرح مربوط به اراضی زراعی است لذا ما شرایطی فراهم کردیم تا با کمترین هزینه، حدود دقیق املاکی که مشخص نیست، تعیین گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول