اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

«پارک ملی هوافضا»؛ نمایشگاهی در تراز جهانی/ چه تجهیزاتی توسط هوافضای سپاه به نمایش درآمده؟

دستاوردهای متعدد نیروی هوافضای سپاه در حوزه‌های مختلف موشکی، پدافند هوایی، پهپادی، عملیات هوایی و فضایی از بدو شکل‌گیری تاکنون در پارک ملی هوافضا به نمایش درآمده است.

«پارک ملی هوافضا»؛ نمایشگاهی در تراز جهانی/ چه تجهیزاتی توسط هوافضای سپاه به نمایش درآمده؟

گروه دفاعی خبرگزاری فارس: روز گذشته نمایشگاه دائمی توانمندی‌های راهبردی نیروی هوافضای سپاه تحت عنوان «پارک ملی هوافضا» با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تهران افتتاح شد.

در این نمایشگاه دستاوردهای مختلف نیروی هوافضای سپاه از آغاز شکل‌گیری تاکنون در پنج حوزه فعالیت این نیرو یعنی موشکی، پهپادی، عملیات هوایی، پدافند هوایی وفضایی در پنج بخش مجزا و فضایی گسترده به نمایش در آمده است.

در ادامه به معرفی برخی از دستاوردهای به نمایش در آمده در این نمایشگاه خواهیم پرداخت:

سرآغاز این نمایشگاه، عبور از دالانی به نام «الف دزفول» است که در آن صحنه‌هایی از مقاومت مردم دزفول در برابر موشک‌باران های رژیم بعثی عراق در هشت سال دفاع مقدس با طراحی محیطی کلاس درس و خانه‌های مردم پیاده سازی شده است و پس از عبور از آن به بخش موشکی نمایشگاه می‌رسیم.

بخش موشکی نمایشگاه در دو محل برپا شده است که یکی مسقف و دیگری روباز و در پاسیو میانی نمایشگاه قرار دارد. در بخش مسقف نمایشگاه ۱۷ موشک بالستیک به نمایش درآمده که از این تعداد ۱۵ موشک شامل اسکاد، شهاب۲،‌ قدر، نازعات، دو نمونه از موشک فاتح، ذوالفقار، رعد-۵۰۰، دزفول، خلیج فارس، هرمز، سجیل، عماد، خرمشهر، قیام بر روی استند به صورت ایستاده قرار گرفته‌اند و دو نمونه از موشک شهاب-۳ نیز به صورت برش‌خورده به منظور آشنایی بازدیدکنندگان با اجزای داخلی موشک به صورت افقی قرار داده شده است.

از دیگر موارد به نمایش درآمده در بخش مسقف قسمت موشکی نمایشگاه، اجزای سامانه‌های ناوبری موشک و یک سرجنگی بارشی است که نمونه برش خورده آن به منظور آشنایی بازدیدکنندگان با این نوع از سرجنگی به نمایش گذاشته شده است.

اما در بخش روباز موشکی نمایشگاه هم دستاوردهای قابل توجهی شامل ۶ موشک و ۳ ماهواره‌بر به نمایش درآمده است. در این بخش موشک تندر-۶۹ که در حقیقت نمونه تغییر یافته موشک پدافندی HQ-2 و تبدیل آن به موشک زمین به زمین است و نخستین سامانه‌های موشکی اسکاد وارد شده به کشور هم به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از موشک بالستیک دریایی «ذوالفقار بصیر» با برد ۷۰۰ کیلومتر

لانچر دو فروندی موشک‌های کلاس ذوالفقار هم در این بخش قرار گرفته است که بر روی آن موشک دزفول و موشک ذوالفقار بصیر بعنوان موشک بالستیک دریایی با برد ۷۰۰ کیلومتر برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده است.

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای نخستین بار در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته، اولین سامانه موشکی کن (محفظه) پرتاب بالستیک است که البته پیشتر در رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران شلیک موشک از آن به نمایش درآمده بود اما این اولین بار است که از نزدیک در معرض دید قرار می‌گیرد.

در بخش ماهواره‌برهای این نمایشگاه هم سه ماهواره بر سفیر،‌ سیمرغ و ماهواره‌بر قاصد قرار گرفته‌اند؛ قاصد ماهواره‌بر  سه مرحله‌ای ساخت نیروی هوافضای سپاه است که در اردیبهشت‌ماه سال جاری ماهواره نظامی نور را بعنوان اولین ماهواره نظامی ایران در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد.

اما بخش بعدی این نمایشگاه، دستاوردها و توانمندی‌های پهپادی نیروی هوافضای سپاه است که این دستاوردها در یک مسیر طراحی شده قرار گرفته‌اند و بازدیدکننده در در بدو ورود به این بخش، ابتداً با اولین پهپاد ساخته شده در دوران دفاع مقدس یعنی تلاش آشنا می‌شوند و سپس در طول مسیر به ترتیب با خانواده پهپادهای مهاجر، خانواده ابابیل، خانواده پهپاد کرار، خانواده پهپاد صاعقه، خانواده پهپاد شاهد-۱۲۹ و خانواده پهپاد شاهد-۱۷۱ شامل ۱۵ پهپاد آشنا می‌شوند.

یک یونیت هدایت و کنترل پهپاد هم به طور کامل در این نمایشگاه قرار گرفته است. در کنار هر کدام از پهپادها شناسنامه آن و مشخصات کامل فنی و تاکتیکی آن نیز درج شده است که از نقاط قوت این بخش از نمایشگاه محسوب می‌شود.

از جمله موارد قابل توجه در این نمایشگاه،‌ به نمایش درآمدن رادار SAR هواپایه محمول بر پهپاد شاهد-۱۲۹ است.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از رادار تصویربرداری SAR پهپاد شاهد-۱۲۹

اما یک بخش ویژه هم در قسمت پهپادی به پهپادهای غنیمتی و شکارشده توسط هوافضای سپاه تعلق دارد؛ در این بخش پهپادهای RQ-170 و MQ-4C و RQ-1 و هرمس-۲۰۰ به نمایش گذاشته شده است. نکته قابل توجه این بخش، بازسازی پهپاد MQ-4C با استفاده از تکه‌های جمع آوری شده آن از بستر دریا است.

عبور از یک باند پرواز شبیه سازی شده که با نورپردازی مناسب، چشم‌نوازی می‌کند مطلع ورود به بخش هوایی نمایشگاه است. در این بخش دستاوردهای مختلف بالگردی و پروازی نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمده است که از جمله آنها قرار دادن یک جنگنده سوخوی-۲۲ و تسلیحات قابل حمل توسط آن است.

اما پس از بخش هوایی، نوبت به پدافند هوایی می‌رسد که در این بخش از نمایشگاه تجهیزات آن از ابتدا تاکنون به نمایش درآمده است، این بخش از نمایشگاه با نمایش اجزاء و بخش‌های مختلف سامانه HQ-2 بعنوان اولین سامانه پدافند موشکی که در دوران دفاع مقدس وارد سازمان رزم سپاه شد، ‌آغاز می‌شود.

انواع رادارهای مطلع الفجر، کاشف و قدیر هم در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است؛ از آنجایی‌که رادار قدیر ابعاد بزرگی دارد، در این نمایشگاه یک ماکت از آن با ابعاد کوچکتر اما با جزئیات دقیق ساخته شده است.

سامانه پدافندی سام و تجهیزات مربوط به آن از دیگر موارد به نمایش درآمده در بخش پدافندی است و پس از آن به ترتیب سامانه‌های پدافندی طبس و سوم خرداد بعنوان سامانه‌های تولید شده در نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمده است.

در بخش دیگری از قسمت پدافند هوایی، موشک‌های پدافندی خانواده طائر به نمایش گذاشته شده است که شامل طائر-2B، طائر-2C و سوم خرداد فرمانی است. انواع جستجوگرهای موشک‌های پدافندی(سیکر) نیز در این بخش از نمایشگاه به نمایش درآمده است.

در کنار آنها نیز یک مرکز کنترل و فرماندهی پدافند هوایی که قابلیت جابجایی و تحرک دارد نیز قرار دارد.

اما پایان بخش این نمایشگاه، مربوط به دستاوردهای فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه است که در آن اطلاعات قابل توجهی پیرامون ماهواره نور و ماهواره‌بر قاصد در معرض دید قرار گرفته است. یک ایستگاه سیار زمینی دریافت سیگنال از ماهواره که توسط جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه تولید شده است از جمله تجهیزات به نمایش درآمده در این بخش است. همچنین یک نمایشگر نیز قرار گرفته که در آن قابلیت مشاهده موقعیت برخط ماهواره نور در فضا نیز وجود دارد.

برابر‌ آنچه توسط مسئولین این نمایشگاه اعلام شده است؛ بازدید از پارک ملی هوافضا در حال حاضر برای عموم امکان‌پذیر نیست و صرفا برای گروه‌های علمی، دانشجویی، دانشگاه‌ها، مجموعه‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌ها و نهادها با ارائه درخواست بازدید به نیروی هوافضای سپاه امکان‌پذیر خواهد بود. البته آنطور که گفته شده است در آینده نزدیک سامانه‌ای به منظور ارائه درخواست‌های بازدید از این نمایشگاه طراحی و ارائه خواهد شد که به محض دریافت جزئیات بیشتر به اطلاع مخاطبان گرامی خواهد رسید.

پیغام فتح، ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس را در صفحه اول فارس مشاهده کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول