اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رضایت ‌وزیر ارشاد از سرانه کتاب‌های دفاع مقدس در‌‌ نشر کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از حوزه‌هایی که پرونده دفاع مقدس را باز نگاه داشته، حوزه نشر و کتاب است. ۱۳هزار و ۶۰۰ کتاب چاپ اول و ۱۸ هزار کتاب چاپ مجدد تا امروز به دفاع مقدس پرداخته تا برای آینده ایران توشه‌ غنی به شمار رود.

رضایت ‌وزیر ارشاد از سرانه کتاب‌های دفاع مقدس در‌‌ نشر کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «چهل کتاب، چهل سال پایداری» ضمن تبریک چهلمین سالگرد دفاع مقدس و ادای احترام به خانواده شهدا و فرماندهان نظامی حاضر در مراسم اظهار داشت: نیروی هوایی ارتش در فضای انقلاب اسلامی بیانگر اتفاقات خاصی در انقلاب اسلامی است، وقتی که نیروی هوایی در ۱۹بهمن ۵۷ خدمت امام راحل رسیدند و آن اتفاق تاریخی رخ داد رژیم طاغوت و پشتیبانان آن فهمیدند که دیگر کارشان به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: نیروی هوایی در مرحله بعد یعنی در دفاع مقدس پیشگام شد، عصر ۳۱ شهریور ۵۹ با حملات نیروی هوایی رژیم بعثی جنگ رسما آغاز شد و پس از آن امام راحل فرمودند «دزدی آمده، سنگی انداخته و جواب خود را خواهد گرفت» و پس از سخن امام کمتر از ۱۲ ساعت ۱۴۰هواپیمای ایرانی فضای عراق را پر کرد و پاسخ حمله ناجوانمردانه رژیم بعثی را داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در طول دفاع مقدس نیز به گفته امیر بقایی شاهد این بودیم که نیروی هوایی کاملا هوای ایران را حفظ و اقدامات این نیروی نظامی ستودنی است.

صالحی با اشاره به تلاش‌های مدافعان سلامت تصریح کرد: این قشر از جامعه در هشت سال دفاع مقدس نیز کوشا بودند، اورژانس‌ها در ده کیلومتری نزدیک به سنگرها حضور داشت، پزشکان و پرستاران با وجود تعداد اندکی که داشتند حماسه خاصی را خلق کردند، در حال حاضر هم با وجود گذشت هفت ماه از شیوع ویروس کرو‌نا همچنان شاهد حماسه‌آفرینی این قشر هستیم.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس یک پدیده تمام شدنی نیست و نمی‌توان گفت هشت سال دفاع مقدس گذشته و پرونده آن به تاریخ پیوسته است، خاطرنشان کرد: این پدیده همچون پرونده‌ای در جریان است، یکی از حوزه‌هایی که این پرونده را باز نگاه داشته حوزه نشر و کتاب است، ۱۳هزار و ۶۰۰ کتاب چاپ اول و ۱۸ هزار کتاب چاپ مجدد تا به امروز به دفاع مقدس پرداخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: البته در حوزه‌های دیگر عرصه مکتوب دفاع مقدس اتفاقات خوبی رقم خورده است، هرچند این اتفاقات ما را به قله نرسانده و هنوز در دامنه هستیم اما توقف هم نداشته و مسیری را به پیش بردیم که برای آینده ایران توشه غنی به شمار می‌رود.

صالحی ابراز داشت: بیش از ۱۵هزار صفحه از کتاب‌های چاپ شده امسال به دفاع مقدس اختصاص داشته است که رکورد سال‌های مختلف را شکانده است، ۲/۱ صفحات کتاب‌های منتشر شده در سال مربوط به دفاع مقدس است، این نشان می‌دهد جریان نشر و اهل قلم سهم خود را در قبال دفاع مقدس به خوبی ادا کرده است.

وی با اشاره به حوزه اسناد دفاع مقدس، بیان کرد: در مورد وصیت‌نامه شهدا می‌توانب ه کلام امام راحل رجوع کرد، ایشان می‌فرمایند «این وصیت نامه‌هایی که این عزیزان (شهدا) می‌نویسند مطالعه کنید، پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند ،یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها رو بگیرید و مطالعه کنید و فکر کنید»، تصویر عام از عبادت نماز، روزه و سفر حج است اما نظر امام راحل به عنوان یک فقید در مورد مطالعه این وصیت‌نامه‌ها یک نوع عبادت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص می‌فرمایند «وصیت‌نامه‌هایی که امام فرمودند بخوانید من به توصیه ایشان خیلی عمل کردم و هر وصیتی که به دستم رسیده است خوانده‌ام و ‌چیزهای عجیبی در این وصیت‌ها وجود دارد» .وصیت‌نامه‌ها به عنوان بخشی از اسناد جنگ نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی در ‌دایره‌المعارف جنگ رخ داده است که به عنوان یک گنجینه از آن در دایره نشر حفظ می‌شود.

صالحی با اشاره به حوزه خاطرات گفت: خاطرات پراکنده‌ای که بازماندگان جنگ دارند یک گنج قابل توجهی از جنگ را ساخته‌ است، دفاع مقدس ما طعم خاصی دارد، تاریخ ما هرچه به گذشته می‌رود با واسطه همراه است، هرگاه واسطه‌ای در کار است احتمالات را هم به همراه دارد، اما جریان نشر ما فرصت ارتباط مستقیم و بدون واسطه را پدید آورده است که واقعی و از جنس حقیقت است و جذابیت خاص خود را دارد. اینکه انسان چقدر می‌تواند در یک موقعیت خاص کارهای غیرمتعارف انجام دهد موضوعی است که درخاطرات می‌توان آن را دید.

وی با بیان اینکه حوزه داستان‌نویسی با شاخه‌های مختلف نیز اتفاق‌های خوب زیاد است، تصریح کرد: داستان دفاع مقدس یک فرصتی را در داستان‌نگاری دارد که در شرایط دیگر به سختی می‌توان ایجاد کرد، در داستان‌نویسی باید یک باورپذیری پدید بیاید و حوزه دفاع مقدس مضمون‌های باورپذیر زیادی دارد، همچنین در بخش شعر دفاع مقدس نیز ظرفیت بالایی داریم، شعر دفاع مقدس ترکیبی از عرفان و حماسه است، همچنین شعر گاهی تخیلی و گاه واقعی است و شعر دفاع مقدس ترکیبی از تخیلی و واقعیت را به همراه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت حوزه پژوهش در دفاع مقدس گفت: اگر می‌خواهیم دفاع مقدس به فراموشی سپرده نشود باید به فضای پژوهش دفاع مقدس پرداخت زیرا می‌تواند یک روایت خوبی از مستندات تاریخی را بیان کند.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور سید عباس صالحی وزیر فر هنگ و ارشاد اسلامی، امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، سعید اوحدی رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از فرماندهان نظامی و نویسندگان و ناشران دفاع مقدس از چهل کتاب دفاع مقدس رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول