اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رونمایی از کتاب «فرماندهان نبرد»/ صفوی: امیدواریم مکتب حاج قاسم را تبیین کنیم

همزمان با هفته دفاع مقدس و گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از کتاب «فرماندهان نبرد» رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «فرماندهان نبرد»/ صفوی: امیدواریم مکتب حاج قاسم را تبیین کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با هفته دفاع مقدس و گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، از کتاب «فرماندهان نبرد» رونمایی شد.

سرلشکرصفوی: امیدواریم مکتب حاج قاسم را تبیین کنیم

سرلشکر سیدیحیی صفوی رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در این مراسم با نشان دادن دفتری سیاه رنگ مراسم بیان کرد:این جعبه سیاه جنگ من است که در مواقع خاص باز می‌کنیم. بیان حقایق دفاع مقدس و انتقالش برای نسل جوان برای افزایش تاب‌آوری در جنگ اقتصادی و رسانه‌ای یکی از ضرورت‌های برگزاری چنین نشست‌هایی است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: ستادی برای نهضت خاطره گویی دفاع مقدس با ریاست سردار شمشیری ایجاد کرده‌ایم. اهداف ما تبیین و روشن کردن ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی اقتصادی جنگ برای جوانان خودمان و سایر کشورها است. عوامل پیروزی‌ها و ناکامی‌های دفاع مقدس را بیان می‌کنیم. مثلا در عملیات‌های خیبر سال ۶۲ بدر ۶۳ چندین هزار نیرو را سازماندهی کردیم اما نتوانستیم منطقه را تثبیت کنیم. محصول این شکست‌ها نتیجه‌اش علملیات والفجر هشت و فتح فاو بود. اکنون در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس جنگ را در سطح‌های راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی بیان می‌کنیم. تلاش داریم از انحراف و تحریف پیشگیری کنیم. برخی شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی ما هم مطالب خلاف واقع می‌گویند. ما در پژوهشگاه دفاع مقدس به دنبال تولید علم هستیم تا از تجارب جنگ درس بگیریم.

وی خاطرنشان کرد:نهضت خاطره گویی فرماندهان هم اکنون ۶۰ نفر از فرماندهان سپاه و ارتش هستند. روایت فرماندهان ما از انحراف و تحریف پیشگیری خواهد کرد.

مشاور و دستیار ویژه فرمانده کل قوا گفت: در جنگ سیاسی اقتصادی رسانه‌ای چگونه است؟ الگوی رفتاری و عملی رزمندگان و ملت و مسئولان ما در جنگ تحمیلی چه بود و آیا اکنون در این جنگ اقتصادی راهگشا است؟ به زانو درآوردن و تسلیم کردن ملت ایران خواسته دشمنان ما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است. روسیه فعلی در برابر دشمن مشترکمان یعنی آمریکا و در سوریه و شکست داعش همکار ما است. پوتین در دیداری که با حضرت آقا داشتند توجیه شد که  اگر سوریه از دست برود، پوتین دیگر جای پایی در منطقه نخواهد داشت. حاج قاسم با همکاری عراقی‌ها و سوری‌ها علیه داعش ۲۲ تیپ را سازماندهی کرد. امیدواریم در این پژوهشگاه مکتب مقاومت حاج قاسم را که محصول دفاع‌مقدس بود تبیین کنیم. اکنون ونزولائی‌ها هم مقابل آمریکا ایستاده‌اند.

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس توضیح داد: ما در دفاع مقدس خودکفا نبودیم. به روزگاری رسیدیم در جنگ که در سیلوها یک هفته گندم نبود. امام به کشاورزان توصیه کردند که خودکفا بشویم. در آمد کل ارزی نفت ما به هفت میلیارد دلار رسید. اقلام و زندگی کپنی شده بود. عربستان و کویت افزایش تولید دادند و فروش نفت به بشکه‌ای ۹ دلار رسید. آمریکایی ها پس از دیدار طارق عزیز با ریگان سازمان جاسوسی آمریکا اطلاعات جبهه ایران را هر ۱۲ ساعت یک بار به سفارت عراق  اطلاع می‌داد.

 

سرلشکر صفوی در پایان گفت: ایران با رهبر امام(ره)، یکپارچگی ملت و مسئولان در دوران دفاع مقدس پیروز شد. اکنون هم در جنگ اقتصادی و حتی ویروس کرونا با همدلی مردم با تکیه بر فرهنگ دفاع مقدس مجدد به وضعیت مطلوب خواهیم رسید.

سرهنگی: در دوران طلایی و بلوغ خاطره‌نگاری هستیم

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری در این مراسم بیان کرد: ادبیات جنگ با شلیک نخستین گلوله شلیک خواهد شد. خوشبختانه اکنون در دوران طلایی خاطره گویی هستیم و نهضت خوبی توسط سردار صفوی شکل گرفته است. از دل خاطرات فرماندهان ما ده‌ها کتاب بیرون خواهد آمد.

وی گفت: باید در این برنامه اعلام کنم که کتاب خاطرات سرلشکر صفوی آماده چاپ است.  این اثر با عنوان «یحیی» چاپ خواهد شد.

 

روایت سردار حجازی‌ از شهادت‌طلبی حاج قاسم سلیمانی

سردار حجازی جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» توضیح داد:  در هفته دفاع مقدس و سالروز عملیات ثامن الائمه و فضای معنوی اربعین هستیم که همه آنها را گرامی میداریم. جوهره وحقیقت این ایام خدایی یک چیز است و آن ایام الله هستند که ظلمت و نور یا حق و باطل را نشان میدهد.

وی با این پرسش که در جبهه مبارزه حق و باطل کجا ایستاده‌ایم؟ گفت: خداوند اراده کرده است که در این نبرد حق را پیروز و نبرد را شکست دهد، بندگان خود را آزمایش و پیروز کند. این سنت تغییر ناپذیر الهی است. در سوره انبیا خداوند فرموده است که خدا چیزی را بیهوده نیافریده است بلکه مبارزه حق و باطل سمت و سویی دارد. یک طرف علم است یک طرف جهل، ارزش و ضد ارزش، عدل و ظلم است. مولفه های این جبهه عدالت‌خواهی هم این است که در آیت‌الکرسی می‌خوانیم. خدا پرستی و هوا پرستی در دو سوی جبهه حق و باطل است. شب‌ها در سنگر رزمندگان مناجات، توسل، راز و نیاز بود و آن طرف بی بندوباری بود. ما دنبال خداخواهی بودیم. در جبهه‌های امروز جاری منطقه مانند یمن هم این شاخصه‌ها را شاهدیم.

سردار حجازی افزود:امام فرمودند شکست حصر آبادان شکسته شود. شاید برخی‌ها باور نمی‌کردند شدنی است اما چون امر امام و ولی بود یقین داشتند به نتیجه خواهد رسید. در جبهه حق ایثار بود و در جبهه باطل زیاده خواهی. به حاج قاسم می‌گفتند حاجی مراقب باش دشمن می‌خواهد شما را حذف کند می‌گفت من را از  شهادت نرسانید من آرزوی شهادت دارم. دیدید که با پرواز  یک پهپاد کوچک ترامپ و محافظانش به خود لرزیدند. با حمایت رژیم صهیونیستی و سعودی ها در یمن ده‌ها بمب روزانه بر سر مردم مردم یمن ریخته می‌شود. در جنوب سوریه خانمی را دستگیر کرده بودند. او با فرزندش عقب ماشین نشسته و یک داعشی هم بالای سر آنها است. او به فرزندش می‌گوید خدا سایه ظلم را از سر ما بردارد.  آن داعشی در یکی از میدان‌های جنوبی سوریه او را مقابل فرزندش تیرباران می‌کند. این نمونه‌ای از ظلم است. یا یک داعشی به دو دختر خودش بمب وصل می‌کند تا در پایگاه نظامی سوریه منفجر شوند. این هم نمونه دیگر ظلم است.   آمریکایی‌ها ۷۰۰۰میلیار دلار در منطقه خرج کردند. چی بدست آوردند؟ چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا دلش برای ملت ایران سوخته و به ادعای او ایران ۱۶ میلیارد دلار برای محور مقاومت خرج کرده است. اگر حرفش راست باشد. شما این رقم را کنار هفت میلیارد دلار قرار دهید. خیلی از این ۱۶ میلیارد که ادعا می‌کنند قرض است .بر اساس قرار داد این کشورها متعهد شدند و دارند پس می‌دهند.

در جبهه باطل یأس و ما امیدی وجود دارد در جبهه حق صفا و صمیمیت موج میزند و آن سو حیله گری است. دوستان خود را به گاو شیرده تشبیه کرده‌اند. قلب های این اعتلاف با هم یکی نیست تصور میکنند با یکدیگرند.

جانشین نیروی قدس سپاه تأکید کرد: به همه آزادگان عالم و خودمان می‌گویم که اگر ما مبارزه نکنیم خداوند افرادی را می‌آورد که انجام وظیفه کنند در مقابل باطل. این افتخار ما است که با باطل مبارزه می‌کنیم. خدا اراده کرده است که با حق بر سر باطل می‌کوبد. ما باید در این جبهه و محور مقاومت بمانیم و در برابر ناملایمات و نابرابری‌ها باید ایستاد. وظیفه داریم انتقام خون حاج قاسم را بگیریم ما نگیریم گروه دیگری این رسالت را اجرا می‌کنند. سران آمریکا و افرادی که این جنایت را کردند همگی مجرم هستند. ما باید خدا را یاری کنیم این شرط نصرت الهی است. باید از مظلوم دفاع کنیم و بایستیم و تحت ولایت و رهبری انقلاب مطیع باشیم و دستورات نافذ ایشان را به اجرا در آوریم.

سهمی برای خدا

سردار نبی رودکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس  که در نشست «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» سخن می‌گفت، در خاطره‌ای بیان کرد: شهیدان کمال، مهدی و جمال ضل‌انوار در لشکر ۱۹ فجر بودند. کمال دوره عالی توپخانه را سال ۶۳ در کنار شهید حسن تهرانی مقدم و شفیع زاده گذراند.

وی افزود: مهدی هم در مریوان بود و مجروح شد. وقتی تیپ امام سجاد را تشکیل دادیم اواخر سال ۶۱  در مقطعی رییس ستاد لشکر ۱۹ فجر استان فارس شد. روزی مادرشان به کمال می‌گوید که دو برادرت در جبهه هستند تو بمان و نرو. کمال می‌گوید :« سه فرزندت سهم خودت و سه نفر دیگران سهم خدا.»

این فرمانده گفت: هر سه برادر در عملیات کربلایی چهار شرکت کردند و پس از آن در کربلایی۵ با هم عَهد کردند که همراه سید محمد کدخدا که باجناق‌شان بود شهید شوند. در سد گتوند به پدر زنشان می‌گویند که شما هم بیا برویم به نیت پنج تن شهید شویم. پدر خانمشان می‌گوید: «دست خدا به همراهتان، بروید.» این چهار نفر ۱۹ دی ۶۵ شهید شدند. «سهمی برای خدا»  اسم کتاب این شهیدان است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس آن را منتشر کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول