اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

کنکور، آزمون استخدامی و شبکه ملی اطلاعات؛ مروری بر داغ‌ترین مطالبات «فارس من» در هفته‌ گذشته

این گزارش مروری است بر داغ‌ترین سوژه‌های فارس من در هفته گذشته؛ از پویش تمدید کنکور نظام‌ قدیم گرفته تا هزاران امضا برای جلوگیری از پیری جمعیت.

کنکور، آزمون استخدامی و شبکه ملی اطلاعات؛ مروری بر داغ‌ترین مطالبات «فارس من» در هفته‌ گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس؛ تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در «فارس من» نشانه اعتماد شما است؛ اعتمادی که بزرگ‌ترین سرمایه خبرگزاری است. بررسی تک‌تک آن‌ها خاصه داغ‌ترین سوژه‌های هفته می‌تواند تصویر روشنی از مهم‌ترین دغدغه‌های افکار عمومی ارائه دهد. هفته گذشته کمپین‌هایی مانند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، رشد جمعیت، استمرار برگزاری کنکور نظام‌قدیم تا ۱۴۰۰ و بومی‌گزینی در آزمون استخدامی حسابی داغ شدند. این گزارش مرور آن‌ها است.

 

۱| هزاران امضا برای یک آزمون؛ کنکور نظام‌قدیم ۱۴۰۰ هم برگزار شود

آخرین گروه دانش‌آموزان نظام قدیم آموزشی (۴-۳-۵) سال ۹۷ به سد کنکور رسید. البته که با اقبال مضاعف داوطلبان و سخت‌تر شدن آزمون سراسری قبولی برای خیلی از بچه‌ها آن‌هم در سال اول اندکی دشوار به‌نظر می‌رسید. برای همین مسؤلین وعده تمدید آزمون تا ۱۴۰۰ را دادند. اگرچه برخی حرف‌وحدیث‌ها این روزها حاکی از پایان زودهنگام آزمون نظام قدیم برای داوطلبان دارد. موضوعی که حسابی موجبات نگرانی دانش‌آموزان قدیمی را فراهم آورد.

کمپین آن‌ها قبل از عید در «فارس من» به‌ثبت رسید؛ این روزها با این همه بعد از اعلام نتایج آزمون سراسری اما حسابی دوباره چرخید و داغ شد. در این پویش آمده است: «آقای محی‌الدین بهرام محمدیان رییس سابق پژوهش وبرنامه‌ریزی آموزش وپرورش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کردند کنکور نظام قدیم حداقل تا ۳سال یعنی تا کنکور سال۱۴۰۰ و حداکثر تا ۵ سال برگزار می‌شود. اگرچه این‌روزها برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از پایان کنکور نظام قدیم دارد.»

 

در ادامه این داوطلبان با اشاره به هزینه‌های بالای خرید کتاب و لوازم کمک‌آموزشی مرتبط با محتوای «نظام‌جدید»، نوشته‌اند: «با وضع معیشتی موجود جامعه که خیلی‌ها از عهده تأمین مایحتاج ضروری خود برنمی‌آیند، چه طور انتظار دارند داوطلبان هزینه چند میلیونی آن هم فقط صرفاً برای تهیه منابع و... بپردازد؟ داوطلبان نظام قدیم که پشت کنکور هستند، عمدتاً از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که در مدارس عادی درس خواندند و نتوانستند به دانشگاه راه یابند.»

 

مطلب به‌جایی است؛ این‌روزها موضوع در راهروهای بهارستان و با همت کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورا در حال بررسی است. همکاران من بویژه در گروه پارلمان هم روزانه پی‌جوی ماجرا هستند. حتماً تا حصول نتیجه و تعیین تکلیف ماجرا کنار شما هستند. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

۲| کمپین هزاران نفری فعالان حوزه جمعیت؛ برای سالمندی ایران عزیز فکری بکنید

ایران در حال پیر شدن است؛ این را آمارگیری‌های سالانه مرکز آمار می‌گوید. سیاست‌های تحدید جمعیت اوایل انقلاب کار خودش را کرد. البته که نباید از فشار اقتصادی و مشکلات عدیده‌ی معیشتی غافل شد. هر چه که هست، ماجرا جدی است. آنقدر که اگر چند سال دیگر با همین دست‌فرمان پیش برویم، به یکی از پیرترین ممالک دنیا بدل خواهیم شد. ملتی فرتوت و از پا افتاده که طبعاً هرچه درآمد دارد باید خرج خدمات اجتماعی کند.

حالا گروهی از فعالان حوزه جمعیت، جوان‌ترهای با انگیزه پای کار آمدند. کمپین آنها شهریور همین امسال در «فارس من» به ثبت رسید؛ کمپینی که خیلی زود توانست هزاران امضا بعنوان حمایت جمع کند. خطاب مطالبه آنها به دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم‌پزشکی و وزیر سابق بهداشت و درمان است. مردی که سیاست‌های تحدید جمعیت در روزگار صدارت وی اجرایی شد.

 

در این پویش آمده است: «با عنایت به موضوع تحدید جمعیت و نیز خطرهایی که از این حیث اسلام و ایران عزیز را تهدید می‌کند، لازم است جایزه‌ای که برای این امر دریافت نموده‌اید را بازپس دهید. سیاست‌هایی که شما به خاطر اِعمال آن‌ها بدون رصد، مدیریت و دوراندیشی علمی کار را بدین جا رسانده که نرخ باروری کلی بانوان ایرانی بسیار پائین‌تر از سطح جانشینیِ متناسب با کشور شده است و در آینده‌ای نزدیک ایران جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد شد!»

 

البته که موضوع پیری جمعیت، از مسائل کلان جامعه ایرانی است؛ موضوعی که بررسی و چاره‌جویی برای آن نیازمند مطالعه و فرهنگ‌سازی است. برای همین مطالبه آنها روی میز پیگیری‌های همکاران من در گروه خانواده خبرگزاری هم قرار دارد. میزگردی در محل خبرگزاری برای همین منظور برگزار شد؛ در این نشست دکتر مدنی عضو هیأت علمی پژوهشکده رویان، پدرام کاویان مسؤل جمعیت اندیشکده ایتان و دکتر فضائلی متخصص زنان و زایمان حضور داشتند.

موضوعاتی از قبیل بررسی آمار و ارقام زوج‌های نابارور در کشور، روش‌های تازه درمان ناباروری، مشکلات اقتصادی و عدم حمایت بیمه‌ها از درمان ناباروری، جایگاه موضوعات مرتبط با جمعیت در «طرح تحول سلامت»، اقداماتی که مجلس باید در حوزه ناباروری و جمعیت در دستور کار قرار دهد و توصیه‌های علمی برای زوج‌های جوانی که قصد بچه‌دار شدن دارند، مطرح شد. پیشنهاد می‌کنم مشروح آن‌را از این پیوند ملاحظه کنید.

 

۳| هزاران امضا برای لغو بومی‌گزینی در آزمون استخدامی

در این وانفسای اقتصادی امید جوان‌ترها برای پیدا کردن یک شغل مناسب، کمتر و کمتر شده است. روزگاری که قیمت‌های لوازم مختلف زندگی تصاعدی در حال افزایش است؛ دولت مستقر هم عملاً نشان داده جز حواله منتقدان به «واشنگتن‌دی‌سی» نسخه مناسبی در آستین ندارد! چاره چیست؟ اگر خیلی‌ها برای استخدام دستگاه‌های دولتی صف کشیده‌اند، ناشی از همین ماجرا است. اما سیاست «بومی‌گزینی» یکی از موانع دستیابی آنها به فرصت استخدامی است.

پویشی به‌همین مناسبت در «فارس من» تشکیل شد؛ پویشی که اگرچه قبل از عید به‌ثبت رسید، اما در روزهای اخیر حسابی داغ شد. حالا بیشتر از هزار امضا بعنوان حمایت دارد. حامیان پویش معتقدند: «شرط بومی در آزمون استخدامی یک تبعیض است. بعضی از افراد فقط به دلیل این که در شهر یا استان خود نیاز به جذب نیرو زیاد است با استفاده از امتیاز بومی استخدام می‌شوند ولی افراد دیگری با این که نمره کتبی بالاتری دارند، قبول نمی‌شوند.»

 

مطالبه آنها البته مخالفانی هم دارد؛ کسانی که معتقدند ظرفیت‌های استخدامی در هر استان، مختص جوان‌ترهای همان‌جا است. علی‌أی‌حال بررسی ماجرا روی میز همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری است. اخبار تکمیلی را می‌توانید از خبرگزاری فارس دنبال کنید.

 

۴| هزاران امضا برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات؛ فضای مجازی را اصلاح کنید

سر و کار دانش‌آموزان خاصه در این روزگار کرونایی، بیشتر از همیشه با فضای مجازی است. وقتی مدارس ناگزیر از ارائه محتوای آموزشی به‌صورت برخط هستند. البته که همین سرَک کشیدن‌ها موجبات نگرانی خانواده‌ها را هم فراهم آورده است. از این‌که نکند محتوای زننده‌ای ناگاه پیش پای دلبندان‌شان باشد. دغدغه به‌جایی است؛ مطالبه تشکیل شبکه ملی اطلاعات ناظر به همین ضرورت احتمالاً در «فارس من» تشکیل شده است.

عنوان پویش این است: «چاره اصلاح فضای مجازی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات»؛ پویشی که مرداد ماه همین تابستان در فارس من به ثبت رسید و حالا بیش‌تر از 4هزار حامی دارد. در پویش آنها آمده است: «مردم عزیز سرزمین‌مان نگران فرهنگ و امنیت اخلاقی کودکان و فرزندان این مرز و بوم هستند. اما مسئله مهمی وجود دارد؛ ‌این‌که بالاخره آیا ما می‌خواهیم وضع موجود در فضای مجازی و بحث رسانه اصلاح بشود یا خیر!؟»

 

نویسنده کمپین در ادامه به اهمیت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گریز زده و نوشته: « برای اصلاح وضع موجود چاره‌ای به جز راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نبوده و نخواهد بود. چرا؟ چون تا شبکه ملی اطلاعات راه نیافتد، هر روز شاهد برنامه و اپلیکیشن جدید، شاهد چالش‌های جدید و قبح‌شکن خواهیم بود. مدام باید حرص و جوش بخوریم و درخواست کنیم که این برنامه را حذف کنید!»

 

تک‌تک مطالبات شما روی چشم ما است؛ شما هم اگر مایل هستید مطالبه یا پیشنهادتان در بزرگ‌ترین خبرگزاری ایران پیگیری شود، آن را در «فارس من» ثبت کنید. منتظرتان هستیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول