اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

چرا افتتاح فاز دوم فولاد کاوه مهم است؟ + عکس

فولاد کاوه جنوب در شرایطی فاز دوم توسعه خود را کامل و افتتاح کرد که کشور در سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار دارد اما این صنعت توانست با غلبه بر تمامی تحریم‌ها خود را به نقطه تکامل برساند.

چرا افتتاح فاز دوم فولاد کاوه مهم است؟ + عکس

خبرگزاری فارس - بندرعباس، مهدی خسروی: فاز دوم طرح توسعه فولاد کاوه جنوب که متعلق به بنیاد مستضعفان است، 2 روز پیش با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهور و پرویز فتاح رییس بنیاد مستعفان و دیگر مسؤولان ملی و محلی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در بندرعباس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این پروژه با 1.2 میلیون تن ظرفیت، توانست فولاد کاوه جنوب را به ظرفیت تولید 2.4 میلیون تن در سال برساند که با احتساب ظرفیت 1.5 میلیون تنی فولاد هرمزگان، اکنون بالغ بر 3.9 میلیون تن فولاد در هرمزگان تولید می‌شود.

فولاد هرمزگان نیز مصمم است تا در آینده‌ای نزدیک با اصلاحاتی در ساختار کوره‌ها و خط تولید و توسعه ظرفیت‌های موجود، 500 هزار تن بر ظرفیت سالانه خود بیافزاید و همین طور فاز توسعه‌ای خود را نیز به ظرفیت 2 میلیون تن دیگر در آینده‌ای نزدیک کلنگ‌زنی خواهد کرد.

برآوردها آن است که تا سال 1404، در هرمزگان بالغ بر 10 میلیون تن فولاد تولید شود و از آن جا که این استان بهترین نقطه برای استقرار صنایع فولادی با توجه به آب‌بر بودن این صنعت و ذات صادراتی‌بودن آن است، لذا اشتیاق برای استقرار شمار بیشتری از واحدهای فولادی در هرمزگان نیز وجود دارد.

اما افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب که توان تولید این مجتمع بزرگ را به 2.4 میلیون تن فولاد در سال افزایش داد، از چند منظر مهم و حائز اهمیت است.

1- شکست تحریم‌ها؛ فولاد کاوه جنوب در شرایطی فاز دوم توسعه خود را کامل و افتتاح کرد که کشور در سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار دارد اما این صنعت توانست با غلبه بر تمامی تحریم‌ها، خود را به نقطه تکامل برساند و در سالروز شکست حصر آبادان، مراسم افتتاح رسمی آن را برگزار کند. این یک دستاورد بزرگ برای صنعت فولاد کشورمان و یک پیام روشن به دنیا است.

2- خط تماما ایرانی؛ فولاد کاوه جنوب با تلفیق دانش و عمل در عرصه تولید فولاد به نقطه‌ای از پیشرفت رسیده که خط تولید مورد نیاز برای محصول نهایی را تماما ایرانی ساخته و به بهره‌برداری رسانده است. این رشد خیره‌کننده علمی برای اولین بار است که در کشور نمود کامل یافته و یک مجتمع فولادی به طور کامل ساخت داخل است. این تجربه سترگ در زمینه فولاد سازی را می‌توان سرآغازی بر بومی‌سازی دیگر رشته‌های صنعتی در کشورمان قلمداد کرد.

3- تحقق یک وعده دیگر فتاح؛ به ثمر رساندن تک تک پروژه‌های بر زمین مانده در بنیاد مستضعفان از جمله آزادراه تهران - شمال که ساخت آن به بنیاد سپرده شده بود و حالا فاز دوم فولاد کاوه جنوب از جمله اقدام مثبت مدیریتی پرویز فتاح از زمان انتصاب در این جایگاه است. این دستاورد مدیریتی در پایان دادن به ساخت پروژه‌های بزرگ و ملی موضوعی کلیدی و قابل اهمیت است که باید مدل مدیریتی آن را در کشور تعمیم داد.

4- بهره‌گیری از تجربیات علمی؛ افق تولید فولاد در کشورمان در سال 1404 حدود 55 میلیون تن در سال است. با دانش بومی‌شده حاصل از عزم متخصصان داخلی در فولاد کاوه جنوب، می‌توان این ظرفیت بزرگ علمی را در کشور به اشتراک نهاد تا رسیدن به سطحی دوبرابر ظرفیت کنونی طی 5 سال آینده بدون اتکای به خارج از کشور، آسان‌تر میسر شود.

5- اشتغال بومی؛ فولاد کاوه جنوب اعلام کرده که بیش از 87 درصد از شاغلان در آن بومی هرمزگان هستند و این تجربه‌ای تازه و منحصربفرد در میان صنایع استان در میدان دادن به نیروهای هرمزگان در بخش‌های مختلف یک صنعت پیشرو است. این تجربه را باید به دیگر صنایع استان نیز تسری داد و صدالبته می‌بایست از آن صیانت کرد.

6-  ارز آوری ۳۰۰ میلیون دلاری؛ فولاد کاوه جنوب با ظرفیت‌های مطلوب صادراتی قادر است تا سالانه 300 میلیون دلار ارز آوری برای کشورمان داشته باشد. این یعنی گشایشی بزرگ در عرصه اقتصادی که معادل سالانه 9 هزار میلیارد تومان است و در حقیقت با حسابی سرانگشتی از میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و میزان درآمد حاصله از این مجتمع در سال، عملا یک صنعت موفق را نظاره‌گریم که از آن جا که بخشی از سهام آن در بورس نیز عرضه شده، لذا به نمادی از اعتمادآفرینی واقعی در میان سهامداران نیز بدل خواهد شد.

7- بنیاد و توجه ویژه به هرمزگان در دوران فتاح؛  طی چند ماه اخیر شاهد توجه خاص و ویژه دو نهاد بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به هرمزگان در بخش‌های گوناگون هستیم که باید آن را به فال نیک گرفته و حاصل پیگیری‌های استاندار و نمایندگان استان دانست. از ساخت راه در بخش احمدی تا توسعه جزیره هرمز، از توزیع هزاران بسته معیشتی تا کمک هزینه فعالان گردشگری در استان و توزیع جهیزیه و نوشت افزار و ... گواهی بر آن است که در مدیریت جدید دو نهاد انقلابی بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام که تا پیش از این حتی نامی از آنها در استان نبود، توجه به این استان رنگ و شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

با ذکر همه آن چه گفته شد، اما ضروری است تا دانشگاه‌ها و مراکز علمی هرمزگان با رصد دقیق حوزه‌های توسعه‌گرا در استان، نسبت به پرورش نیروهای انسانی مورد نیاز اقدام و جهت‌گیری علمی هرمزگان را متناسب با نیازهای آینده آن کنند. از سوی دیگر مدیران کلان استان  و نمایندگان نیز باید در سایه ارتباط‌سازی گسترده و پیگیری مستمر مشکلات واحدهای صنعتی، سرعت اجرای پروژه‌های بزرگی نظیر فولاد‌سازی‌ها که می‌توانند با هر 1.5 میلیون تن ظرفیت بیش از 1200 اشتغال ایجاد کنند را شتابی ویژه بخشند.

افتتاح فاز دوم فولاد کاوه با وجود تحریم‌ها یک شاهکار بود

پرویز فتاح در مراسم افتتاح رسمی فاز دوم فولاد کاوه جنوب که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: فاز دوم فولاد کاوه جنوب در شرایط تحریمی و با اتکای به توان داخلی ساخته و تکمیل شد و این یک شاهکار در حوزه ایجاد زیرساخت‌های حوزه فولاد در کشور بشمار می‌رود.

وی افزود: میدان دادن به جوانان متخصص و متعهد سبب شد تا بتوانیم با خلق یک شاهکار، خط تولید فولاد از کوره تا محصول شمش را در داخل طراحی و اجرا و اکنون در فاز دوم فولادسازی کاوه جنوب شاهد به ثمر رسیدن آن و عملیاتی‌شدن آن هستیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این که بیش از 87 درصد از شاغلان در این مجتمع فولادی بومی هرمزگان هستند، از پیگیری‌های وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت صمت و استاندار هرمزگان در این زمینه تقدیر کرد و بیان داشت: شرکت فولاد کاوه در بورس حضور دارد و با وجود برخی نوسانات در بورس، یکی از شرکت‌هایی که پایداری خوبی در بورس داشت، همین شرکت فولاد کاوه بود و ما پیشنهاد می‌کنیم که مردم عزیز کشورمان سهام این شرکت را مورد توجه قرار دهند چرا که در فرآیند تولید و پیشرفت مطلوبی قرار دارد.

شکست تحریم صنعت فولاد به دست جوانان ایرانی

وی افزود: افتتاح فاز ۲ فولاد کاوه جنوب کیش، در سالروز پیروزی عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان انجام شد و امروز با افتتاح این فاز، تحریم صنعت فولاد نیز به دست جوانان متخصص ایرانی شکست.

فتاح خاطرنشان کرد: در فاز دوم این مجتمع بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که ظرفیت تولید را به 2.4 میلیون تن در سال می‌رساند.

انتهای پیام/88055/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول