اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

وقایع و پرتره نگاری جنگ منتشر شد/ نمایشنامه هایی به قلم «ایوب آقاخانی»

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از انتشار مجموعه تریلوژی های جنگ خبر داد و گفت: این کار مجموعه نمایشنامه هایی درباره بخش هایی از دفاع مقدس و شخصیت های جنگ تحمیلی است که همه بر روی صحنه آزمون خود را پس داده اند.

وقایع و پرتره نگاری جنگ منتشر شد/ نمایشنامه هایی به قلم «ایوب آقاخانی»

خبرگزاری فارس ـ پیغام فتح؛ ویژه نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: کتاب «تریلوژی‌های جنگ» اثر ایوب آقاخانی امروز هفتم مهر ماه همزمان با ایام هفته دفاع مقدس، در فروشگاه کتاب جنب حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی می‌شود.

در ارتباط با این نمایش ایوب آقاخانی به خبرنگار فارس گفت: امروز هفتم مهر ماه سی و هشتمین کتاب من که این بار توسط نشر سوره مهر به چاپ رسیده به نام تریلوژی های جنگ رونمایی می شود. این اثر مجموعه شش نمایشنامه از کارهای من است که مشخصا به جنگ هشت ساله ایران و عراق و دفاع مقدس ربط دارد و در واقع یک سه گانه است.

وی در این باره توضیح داد: نام مجموعه اول را واقعه نگاری و دومی را پرتره نگاری گذاشتم. هر دو اینها سه گانه های همگنی با هم حساب می شوند. یعنی سه تای اول با هم و سه تای بعدی با هم همگن هستند و مجموعا قلم یک نویسنده است که به مضمون تاریخ معاصر تلاش کرده نزدیک شود.

آقاخانی با اشاره به اینکه در سه گانه اول یا واقعه نگاری یک نمایشنامه «فصل خون» است که به طور مشخص به آغاز جنگ در اوج بی خبری مردم مرز نشین باز می گردد و یک نگاه شاعرانه به روزهای نخست جنگ و اولین تیر و ترقه های جنگ که به گوش مردم مشخص نیست چیست و وضعیت یک استاد خوش نویس در مرز ایران می پردازد.

وی همچنین افزود: دومین نمایشنامه «آسمان و زمین» است که اشاره نزدیکی به سختی های دوران اشغال خرمشهر می کند و در واقع ماجرا را از دید مردی گزارش می کند که روی مین گیر کرده و تکان نمی تواند بخورد و اطرافش وقایعی رخ می دهد که او می بایست شاهدش باشد و کاری هم از دستش بر نمی آید که انجام دهد. سومین مورد نمایشنامه «اروند خون» است که با نزدیک شدن به پیچیدگی های کربلای چهار و عملیات خاصی که بچه های غواص را ما در آن از دست دادیم، با یک نگاه ویژه و متفاوت از دید یک راوی کل واقعه را به خاطر جغرافیا و شرایط خاص می پردازد.

 

آقاخانی با بیان اینکه دومین بخش اثر درباره شخصیت هایی است که برای نوشته شدن در نمایشنامه مورد مکث و درنگ قرار گرفته اند، گفت: اولی شهید احمد کشوری به عنوان یک ارتشی شهید جنگ است که چهره شاخصی در عملیات ها با کارهایی که انجام داده محسوب می شود. دومی شهید مصطفی چمران است که در نمایشنامه تکه های سنگین سرب به او پرداختم و سعی کردم زوایای متفاوتی را هم در این اثر بدان نگاه کنم و اسم کار هم کابوس شب نیمه آذر است. اما سومی هم مردمی ترین چهره دوران هشت ساله دفاع مقدس یعنی شهید محمد جهان آرا است.

وی درباره انتخاب این شخصیت ها در کار گفت: من این شخصیت ها را براساس شاخصه های متمایز هم انتخاب کردم، یعنی پیچیدگی های شهید چمران و جنس تحصیلات و زندگی او و ابتکار جنگ های چریکی و فعالیت های متنوعی که در این ماجراها داشته از امور خیریه و مسائل مربوط به لبنان و فکر و ایده هایی که به فضا افزوده، سعی کردم بپردازم که تقریبا کسی در این ابعاد با این تنوع و عملکرد و چگالی عظیم نخواهیم داشت.

این نویسنده و کارگردان اظهار داشت: در عین حال هم اصرار داشتم یک شخصیت ارتشی هم در این جمع باشد که ما دین خودمان را به این افراد متعهد و دلیر و سلحشور ادا کرده باشیم و فقط متوجه نیروهای مردمی نبوده باشیم ، بنابراین شهید کشوری را مخصوصا چون با پسرشان ارتباط نزدیک داشتم و خیلی توانستم از جزئیات زندگی شان مطلع باشم، انتخاب کردم و شهید جهان آرا با عنوان نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» کار کردیم. شهید جهان آرا شخصیتی شناخته شده هستند، حتی سرود  و نوحه و ترانه درباره او داریم و ماندگاری این شهید در بین اذهان تضمین شده است گرچه نگارش درامش سخت ترین شد ، چرا که درباره ساده ترین شخصیت نوشت از او سخت تر است.

آقاخانی توضیح داد: مجموعه این شش نمایشنامه در قالب دو تریلوژی در کنار هم و در یک مجلد  قرار می گیرند و امروز با حضور برخی از چهره های فرهنگی، مسئولین و هنرمندان در شکلی خیلی محدود در خود فروشگاه انتشارات سوره مهر که جنب ساختمان حوزه هنری است،  رونمایی می شود و امید بر این دارم با قدرتی که نشر سوره مهر در انتشار و توزیع آثار در سراسر ایران دارد ، به کار گرفته شود و ما این اثر را در دسترس همه قرار دهیم.

وی در بخش پایانی صحبت هایش اظهار داشت: بدیهی است که این دسترسی بیشتر از این جهت برایم حائز اهمیت است که تمام این نمایشنامه ها با رویکرد متفاوتشان و ریخت متمایزی که در آثار مشابه دارد، خیلی خوش بین هستیم که یک نوع الگوسازی و ریل گذاری برای دگرگونه دیدن موقعیت مربوط به جنگ از نگاه شاعرانه و فانتزی تا درام زبان شناختی و چیزهایی که ما معمولا از آنها غفلت کردیم، شوند. برای همین هم در عرصه داستان جنگی و دفاع مقدس دچار فقر هستیم و امیدوارم این جریان سازی صورت بگیرد.

آقاخانی با تأکید بر اینکه همه این نمایشنامه ها قبل تر اجرا شده و امتحان خودشان را پس داده اند، گفت: بنابراین ما مطمئن هستیم که این کارها مورد اقبال قرار می گیرند چرا که از جنس الگوسازی هستند و بازخوردها و نقاط قوتشان مشخص شده اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول