اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بی بی فاطمه، وارث مظلومیت امام حسن مجتبی (ع)

امامزادگانی که برخی شهرت جهانی دارند و بعضی دیگر نیز در اوج غربت و گمنامی در دل خیابان‌های خلوت روزهای پیاپی بدون زائر می‌مانند و به جز ذکر یک نام هیچ اطلاع دیگری از آنها در دست نیست و عدم توجه اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این بقاع و اماکن نیر یکی از سوالات مهمی است که تا کنون بدون پاسخ مانده است.

بی بی فاطمه، وارث مظلومیت امام حسن مجتبی (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آلبوم جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز را که ورق می‌زنیم، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و اماکن تاریخی و باغات و مقبره‌های ادبا و بزرگان، به امامزادگان عظیم الشٱنی می‌رسیم که در گوشه و کنار این شهر می‌درخشند و زیبایی و دل نواز بودن و رونق شهر و دیارمان را چند برابر می‌کنند.

کثرت امامزادگان در استان فارس و شهر شیراز یکی از مهم‌ترین نقاط قوت و ویژه استان در جذب گردشگر است و بر جاذبه های توریستی و گردشگری این استان نیز افزوده است.

امامزادگانی که برخی شهرت جهانی دارند و بعضی دیگر نیز در اوج غربت و گمنامی در دل خیابان‌های خلوت روزهای پیاپی بدون زائر می‌مانند و به جز ذکر یک نام هیچ اطلاع دیگری از آنها در دست نیست و عدم توجه اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این بقاع و اماکن نیر یکی از سوالات مهمی است که تا کنون بدپن پاسخ مانده است.

از شلوغی دروازه کازرون که بگذریم، در اواسط خیابان شمس تبریزی به بقعه‌ای می‌رسیم که در و دیوارش بوی غربت می‌دهد، از اول خیابان از کنار مغازه‌ها که می‌گذشتم، از مغازه‌داران درباره این امامزاده و شجره و کراماتش پرسیدم، پیرمردها با ابراز خرسندی از وجود با برکت این امامزاده، برای نشان دادن آدرس چند قدم همراه می شدند و از برکات همسایگی با این بانوی جلیله می‌گفتند.

بقعه ای کوچک که قسمتی از آن نیز به دلیل فرسودگی و عدم امکان تعمیر به بازارچه‌ای کوچک تبدیل شده‌ و یک مرکز فرهنگی نیز در آنجا مستقر بود.

از در که وارد شدم سکوت عجیبی حکم‌فرما و خانمی تنها در حال تمیز کردن محوطه بود، در تابلوی روی دیوار، این بقعه چنین معرفی شده بود؛ بی بی فاطمه فرزند ابوعبدالله محمد، فرزند عبدالله، فرزند حسن، فرزند جعفر، فرزند حسن المثنی، فرزند امام حسن مجتبی(ع).

آرامش خاصی بر فضا حاکم بود، اما وقتی ماجراهایی که در این واقعه اتفاق افتاده بود را شنیدم گیرایی آن فضا چند برابر شد و غربتی که از امام حسن(ع) به این بانو به ارث رسیده است بیشتر نمایان می‌شد.

به فاطمه بنت امام حسن علیه السلام معروف است اما با توجه به در اختیار داشتن اسناد کم، شجره‌شان بیانگر این است که ایشان نواده ششم امام مجتبی علیه السلام بوده و پنج نسل بعد از ایشان هستند.

اگر همین الان هم شما نام ایشان را درصفحات اینترنت جستجو کنید داده‌های موجود در مورد این بانو، بسیار کم است و تنها نکته پررنگ، خبری کوتاه با یک متن ثابت در خبرگزاری‌های مختلف با این مضمون را می‌‌بینید:  در اولین ساعات روز جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸، امامزاده بی بی فاطمه بنت الحسن در خیابان شمس تبریزی شیراز مورد هجمه سارقان قرار گرفت و در آتش سوخت.

در مورد چگونگی حادثه و چرایی آن اطلاعات چندانی در دست نیست متولی و خادمین مکان شریف نیز از جزئیات ماجرا اطلاعات دقیقی ندارند و تا جایی که بررسی شد پرونده آتش سوزی این امامزاده همچنان باز است.

 در زمان اغتشاشات آبان ۹۸ این امامزاده یکی از اماکنی بود که توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شد و به اذعان مجاوران حرم بی بی فاطمه(س)، اموال امامزاده نیز سرقت شد.

خادم امامزاده از کرامت‌های ایشان می‌گفت و خاطره تلخ آن روز جمعه که این اتفاق افتاد. با توجه به شرایط کرونا فعلا برنامه فرهنگی خاصی در آنجا برگزار نمی‌شود؛ هرچند که مدت‌ها قبل موسسه یاسین برنامه‌هایی را در آنجا برگزار می‌کرده و به دلیل مخالفت اهالی و اعتراض به شلوغی و... تعطیل شده است.

به گفته متولی امامزاده سال‌ها قبل این مکان توسط شخصی خیر از بحرین حمایت می‌شده است و سالانه زائران زیادی نیز از آنجا به زیارت این بانو در شیراز نائل می‌شوند اما اهالی شهر شیراز و مسافران و زائرانی که به این شهر سفر می‌کنند، کمتر این مکان را می‌شناسند و شاید بسیاری از افراد از وجود این بانو در شهر شیراز بی‌اطلاع باشند.

خبرگزاری فارس به منظور معرفی بیشتر امامزادگان و همچنین بازتاب ظرفیت گردشگری این شهر، از متولیانی چون: اداره اوقاف و امور خیریه  و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شیراز می‌خواهد که نسبت به ثبت اطلاعات و زندگینامه این امامزادگان و معرفی هرچه بیشتر آنان اقدام نمایند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول