اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آمادگی نظام روانشناسی فارس برای مقابله با آسیب‌های روانشناختی ناشی از کرونا

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس گفت: نظام روانشناسی به عنوان متولی امور روانشناسی در کشور در سطح استان فارس با توجه به توانمندی و تخصص نیروهای متخصص آمادگی دارد تا با آسیب‌های روانشناختی ناشی از کرونا مقابله کند.

آمادگی نظام روانشناسی فارس برای مقابله با آسیب‌های روانشناختی ناشی از کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، علیرضا فیلی در جلسه کارگروه امور بانوان کمیته سلامت و روان خانواده با هدف بررسی معضلات و چالش‌های روانشناسی در آسیب‌های اجتماعی که با حضور فرماندار فیروزآباد و جمعی از روانشناسان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: برای آسیب‌شناسی مشکلات شهرستان در حوزه اجتماعی با طرح پژوهشی و تحقیق باید یک تیم قوی تشکیل شده و در این تیم روانشناس، جامعه‌شناس و حقوقدان آن را همراهی کرد.

وی افزود: با تشکیل این تیم نوع آسیب‌هایی که وجود دارد باید ردیابی و بررسی شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس ادامه داد: با وجود کارگروه‌هایی که با همکاری فرمانداری شهرستان تشکیل می‌شود، در روستاها حضور پیدا کرده، نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی شده و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود.

فیلی اضافه کرد: بسیاری از مواقع آسیب‌های موجود ناشی از عدم آگاهی بوده و مجموعه رفتارهای ما تحت تأثیر مهارت‌ها است.

وی بیان داشت: اگر مهارت‌آموزی وجود داشته باشد و انسان از نحوه رسیدن به هدف آگاهی و آموزش داده شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس ابراز داشت: سازمان نظام روانشناسی استان فارس از هفته آینده آموزش‌های روانشناسی ویژه مخصوص اعضای نظام روانشناسی و دانشجویان مربوط به این رشته با استفاده از اساتید مجرب برگزار می‌کند.

فیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث کرونا و آسیب‌های روانی از سوی این ویروس گفت: نظام روانشناسی به عنوان متولی امور روانشناسی در کشور در سطح استان فارس با توجه به توانمندی و تخصص نیروهای متخصص آمادگی دارد تا با آسیب‌های روان‌شناختی ناشی از کرونا مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: کرونا آسیب را جدی‌تر کرد و افرادی که بسیار حساس و وسواس داشته موجب شده روابط میان فردی کاهش پیدا کرده و حتی با اقوام درجه‌یک نمی‌توانند دیدار داشته باشند و سطح افسردگی را بالا برده و امروز در دنیا به‌عنوان اضطراب کرونا مطرح شده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس تصریح کرد: این امر میزان خودکشی را افزایش داده و باید در حوزه کرونا و مقابله با آسیب‌های ناشی از آن فعال باشیم.

فیلی افزود: در اوج شیوع کرونا تیم‌هایی تشکیل شد که به صورت تلفنی رایگان خدمات و مشاوره می‌دادند.

وی ادامه داد: با شروع کرونا حرکتی برای دریافت و ارائه خدمات به وجود آمد، اما پس از مدتی با توجه به این‌که آسیب‌ها جدی‌تر و شدت گرفت و به لحاظ آماری رو به افزایش رفت، به نظر می‌آید که سازمان‌ها و ادارات با این موضوع کنار آمده و اگر در حوزه روان‌شناختی دقت نشود آسیبی که ما از این روند مشاهده خواهیم کرد تا ده‌ها سال پس از اتمام کرونا باقی خواهد ماند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس اضافه کرد: فردی که بیمار می‌شود بر اساس تجارب موجود تا دو هفته بیمار و ناقل بیماری است که در این صورت یا جزء فوت‌شده‌ها و یا آسیب نسبتاً پایدار دیده و یا اکثریت قابل‌توجهی کاملاً بهبود پیدا می‌کنند و اضطرابی که در درون فرد ایجاد می‌شود ممکن است سال‌ها باقی بماند و در صورتی که درمان نشود تبدیل به یک بیماری مزمن که از این رو رسیدگی به آسیب‌های روان‌شناختی نه‌تنها کمتر از قضیه جسمانی نیست بلکه بیشتر هم خواهد بود.

تاب‌آوری در جامعه به‌شدت رو به کاهش است

در ادامه نادری با اشاره به بحث تاب‌آوری در جامعه افزود: بحث تاب‌آوری در جامعه به‌شدت رو به کاهش است و جامعه روانشناسان این مسئله را بسیار جدی دنبال کنند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این مشکل این است که در بحث دل‌بستگی، کودکان در کودکی خود یاد می‌گیرند دل‌بسته باشند و این دل‌بستگی توسط مادر طی فرآیندی باید تبدیل به پایداری شود که متأسفانه بسترسازی درونی در کودکان زیر دو سال و نوزادان صورت نمی‌گیرد و والدین تمام خواسته‌های فرزندان را تأمین می‌کند که این فرزند سالاری نیست بلکه تربیت ناصحیح است که در جامعه ما اتفاق می‌افتد.

مسئول برنامه‌ریزی و هماهنگی سازمان نظام روانشناسی استان فارس با اشاره به خودآگاهی مردم اضافه کرد: مردم از نقاط ضعف و قوت خود آگاه نبوده و این شناخت وظیفه روانشناس می‌باشد.

نادری با اشاره به پویش جهادی روانشناسی گفت: با توجه به وجود نماینده سازمان نظام روانشناسی استان فارس در شهرستان فیروزآباد گروه پویش جهادی روانشناسی به زودی در شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های شهری و کشور حتماً باید با متخصصین امر پیش رود و یکی از آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی که از گذشته تاکنون جامعه درگیر آن بوده این است که به ابعاد تخصصی به خصوص نیروی انسانی نگاه تخصصی نشده است.

مسئول برنامه‌ریزی و هماهنگی سازمان نظام روانشناسی استان فارس تصریح کرد: باید همدلی اجتماعی را بالا ‌برده و خود نخستین عامل برای ایجاد همدلی اجتماعی باشیم.

نادری تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی اگر در کوچه، آپارتمان و همسایه ما برسد مسلماً ما هم از این آسیب بی‌نصیب نخواهیم ماند که این آسیب‌ها می‌تواند اعتیاد، تن‌فروشی، خودکشی و یا ... باشد.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول