اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

کنترل قیمت کالا در بازار با افزایش لحظه‌ای نرخ ارز ممکن نیست

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: کنترل و تنظیم بازار در حالی که قیمت ارز بصورت ساعتی و روزانه در حال افزایش است امکان پذیر نیست.

کنترل قیمت کالا در بازار با افزایش لحظه‌ای نرخ ارز ممکن نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس قاسم نوده فراهانی در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با کنترل بازار و جلوگیری از گران فروشی گفت: موضوع گرانی و گران فروشی دو مقوله جدا از یکدیگر است و گرانی ها را نباید به اصناف نسبت داد. 

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ به 37 هزار تومان بیان داشت:  اصناف مقصر این گرانی نبودند بلکه عوامل مختلف بر گران شدن این کالای مصرفی تاثیر گذار بود لذا وقتی عوامل گرانی آن شناسایی شد قیمت این کالا کاهش یافت. 

وی افزود: بنابراین وقتی سازمان حمایت قیمت مصوب تخم مرغ را  تعیین و اعلام کرد اصناف نیز این کالا را بر اساس قیمت مصوب عرضه می کنند و هر واحد صنفی که این کالا را با قیمتی بیش از قیمت مصوب عرضه کند متخلف است و مطمئنا براساس قانون با آن برخورد می شود. 

نوده فراهانی با بیان اینکه کارنامه اصناف در حوزه نظارت قابل قبول نیست، گفت: یکی از دلایل این موضوع نبود نیرو و بودجه کافی در این زمینه است. 

رئیس اتاق اصناف تهران همچنین با اشاره به افزایش مدام و بی وقفه قیمت ارز بیان داشت: قیمت ارز در هر ساعت تغییر می کند بنابراین در این شرایط چطور انتظار دارید که ما بازار را تنظیم کنیم؟ وقتی ارز هر ساعت و هر روز یک قیمت است تاجر چه می تواند بکند؟ 

نوده فراهانی اظهار داشت: کسبه وقتی کالا را گران خریداری می کنند مجبورند کالا را  نیز گران بفروشند و اگر این کار را نکند امکان فعالیت اقتصادی ندارند. 

وی با تاکید بر اینکه سود کسبه یک سود متعارف و براساس مصوبه قانونی تعیین می شود گفت: هیچ واحد صنفی نمی تواند سودی بیشتر از سود مصوب و تعیین شده دریافت کند. 

* گرانی را نباید با گران فروشی اشتباه گرفت

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه منکر تخلف گران فروشی توسط اصناف نیست، گفت: اما نکته مهم آن است که نباید گرانی را با گران فروشی اشتباه گرفت. 

وی با تاکید بر اینکه دلایل گرانی باید در سطح جامعه  ارزیابی شود اظهار داشت: علت آن افزایش قیمت ارز است. 

نوده فراهانی اظهار داشت: وقتی نهاده های دامی با قیمت گران به دست مرغدار می رسد، مرغدار چه کاری باید انجام دهد؟ 

وی بیان داشت: سازمان حمایت قیمت کالا را تعیین و به ما ابلاغ میکند و ما نیز براساس قیمت مصوب بازرسی انجام می دهیم. 

* جرایم بازدارنده نیستند

نوده فراهانی با بیان اینکه جرایم تخلفات بازدارنده نیست، گفت: جرایمی که برای تخلفاتی مانند عدم نصب برچسب قیمت و عدم ارائه فاکتور تعیین شده بسیار ناچیز است و این جرایم بازدارنده تخلف نیست این در حالی است که باید طوری با متخلفین برخورد شود که دیگر فرد متخلف جرات تکرار تخلف را نداشته باشد. 

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اتاق اصناف از ظرفیت خوبی برای بازرسی برخوردار نیست، گفت: در مجموع اتاق اصناف تهران 160 بازرس دارد  و با این تعداد نمی توان 300 هزار واحد صنفی موجود در تهران را بازرسی کرد. 

وی گفت:در قانون نظام صنفی مجلس در سال 92 آمده است که مبالغ حاصل از جرایم صنفی در اختیار اتاق اصناف، سازمان حمایت و سازمان تعزیرات قرار گیرد در حالی که هیچ بودجه ای تاکنون از این بخش به ما تعلق نگرفته است بنابراین با توجه به ظرفیت کم و بودجه ناچیز نمی توان انتظار داشت نظارت کامل بر اصناف شهری با جمعیت 12 میلیون نفر را داشت. 

قاسم نوده فراهانی بیان داشت: تا زمانی که قیمت ارز ثبات پیدا نکند نمی توان بازار را تنظیم کرد در شرایط فعلی حداقل باید قیمت ارز برای مدت 3 تا 4 ماه ثابت بماند تا بتوان بصورت نسبی بازار را کنترل کرد. 

وی گفت: تنظیم و کنترل قیمت در بازار در حالی که قیمت ارز ساعتی و روزانه تغییر می کند امکان پذیر نیست. 

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول