اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشدار استاد دانشگاه صهیونیستی درباره قیام مسلحانه در کرانه باختری

یک استاد دانشگاه صهیونیستی در مقاله‌ای هشدار داد که سازش کشورهای عربی با تل آویو، حرکت‌های مسلحانه در فلسطین را بار دیگر احیا خواهد کرد.

هشدار استاد دانشگاه صهیونیستی درباره قیام مسلحانه در کرانه باختری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوحانان تزروف» عضو اندیشکده «پژوهش‌های امنیت ملی» دانشگاه تل آویو در مقاله‌ای نوشت که عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات، احساس تهدید در نزد فلسطینیان را افزایش داده است.

به نوشته وبگاه عربی‌۲۱، او نوشت که این احساس تهدید، فلسطینی‌ها را مجبور کرده است تا بار دیگر به سمت یک آشتی ملی داخلی پیش بروند. این توافقات موجب خشم و نگرانی فلسطینی‌ها شده است؛ چرا که توافقات سازش، نه تنها همبستگی کشورهای عربی در دفاع از حقوق فلسطینیان را از بین برد، بلکه بر خلاف قول‌های داده شده، موجب توقف الحاق کرانه باختری نیز نشد.

این استاد دانشگاه اسرائیلی افزود: «حمایت کشورهای عربی دیگر همانند مصر، عمان و بحرین از توافق سازش امارات و بروز نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی دیگر کشورهای عربی برای انجام توافق مشابه با اسرائیل، احساس تنها ماندن را در میان فلسطینیان افزایش داده و برایشان مسجل شده است که هیچ چیزی نمی‌تواند اسرائیل را از اجرایی کردن طرح‌های خود در کرانه باختری منع کند.»

از این رو به نوشته «یوحانان تزروف»، توافقات سازش، موجب شد تا مسئولان بلندپایه فلسطینی ضمن متهم کردن امارات به خیانت و اظهار تأسف از نبود همبستگی عربی، خواستار اتحاد گروههای داخلی فلسطینی به ویژه حماس و فتح شوند تا بتوانند با تهدیدات مقابله کنند.

او در چرایی انتقاد شدید فلسطینی‌ها به این توافق، نوشت که رهبران فلسطینی بیم آن را دارند که این اقدام امارات به روابط وسیع میان اسرائیل و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بینجامد.

این نویسنده صهیونیستی همچنین نوشت که توافقات اسلو میان سازمان آزادیبخش فلسطین و اسرائیل، کشورهای عربی خلیج فارس را امیداوار کرد که می‌توانند پرده از روابط پنهانی خود با اسرائیل بردارند. پس از شکست مذاکرات فلسطینی‌ها در زمان نخست‌وزیری «ایهود اولمرت» این کشورها به سمت افزایش کمک‌های اقتصادی و نفوذ در فلسطین پیش رفتند و پس از آن به وضوح از تمایل خود برای توسعه روابط با اسرائیل سخن می‌گفتند.

به ادعای این پژوهشگر صهیونیستی، فلسطینی‌ها مدت مدیدی است که احساس می‌کنند مسأله فلسطین اهمیت خود را در جهان عرب از دست داده است و بیم آن دارند که این گام اسرائیل منجر به اقدامات مشابه دیگر کشورهای عربی بدون مشورت با آن‌ها شود و در نهایت از استقلالی که به دنبالش هستند محروم شوند. این توافقات همچنین منجر به تضعیف قدرت چانه‌زنی فلسطینی‌ها در هر  مذاکرات پیش رو می‌شود.

«یوحانان تزروف» در پایان نوشت که تمامی این تحولات و رخدادها فلسطینی‌ها را مجبور می‌کند تا دوباره به دوره اقدام مسلحانه باز گردند و در حالیکه کشورهای عربی به تدریج از مسئولیتی که در قبال فلسطین دارند، شانه خالی می‌کنند و آن را یک مسأله صرفا داخلی اسرائیل می‌پندارند، فلسطینی‌ها نیز شیوه مبارزاتی خود را تغییر دهند.

او از مقامات صهیونیست نیز خواست تا دیر نشده، به فکر بازگرداندن هماهنگی امنیتی با تشکیلات خودگردان فلسطین باشند و کانال‌های مذاکره را دوباره فعال کنند.

هشدار این استاد دانشگاه اسرائیلی در خصوص اتحاد گروههای فلسطینی در حالی است که جنبش فتح و حماس پس از ۱۴ سال اختلاف و تنش، اخیرا در استانبول برای از بین بردن اختلافات و برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیده‌اند. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول