اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

رونمایی از گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو/ وزیر علوم: نسل جدید ظرفیت پاسداری از میراث دفاع مقدس را دارد

همزمان با چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس طی مراسمی از گنجیه اطلاعات شهدای دانشجو رونمایی شد.

رونمایی از گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو/ وزیر علوم: نسل جدید ظرفیت پاسداری از میراث دفاع مقدس را دارد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، صبح امروز (دوشنبه ۷ مهرماه) همزمان با چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس طی مراسمی از گنجیه اطلاعات شهدای دانشجو رونمایی شد.

براساس این گزارش گنجینه شهدای دانشجو به همت بسیج دانشجویی تهیه و در آن اطلاعات بیش از ۴۰۰۰ هزار شهید دانشجو جمع آوری شده است.

 

این مراسم با حضور سردار محمدحسین سپهر جنشین بسیج مستضعفین، سردار نادر ادیبی دیبر ستا راهیان نور کشور،  منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، محمد جواد نیک روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی و غفازی معاون فرهنگی وزیر علوم برگزار شد.

گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو، شامل زندگی‌نامه، وصیت‌نامه، خاطرات، آثار، عکس، صوت، فیلم و اطلاعات جامعی مرتبط با شهدای دانشجویی است.

*  نسل جدید این ظرفیت را دارد که میراث دفاع مقدس را تحویل بگیرد

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: مجموعه دستاوردهای دفاع مقدس یکی از گنجینه های در دسترس ماست و آنچه تاکنون انجام شده بخش کوچکی از این دریای بیکران است. توجه به لایه های مختلف آثار فرهنگی این دوره دفاع مقدس یافته های گران قدری به ما خواهد داد.

غلامی ادامه داد: در کشف، ضبط ، نوشتن و تولید آثار فاخر از دفاع مقدس و این شهدای گران قدر باید بیشتر کار شود. طبق برنامه ریزی ها در آینده به همت جامعه دانشگاهی و دانشجویان این مجموعه تکمیل می شود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های گرامیداشت شهدای دانشجو، اضافه کرد: یکی از وظایف ما انتقال این میراث گران قدر به نسل های جدید است. 

وی افزود: مهمترین بخشی که می شود در این دوره به آن توجه کرد تولید آثار ماندگار و جدید است که نسل جدید که در دوران دفاع مقدس نبودند با این ذخایر فرهنگی آشنا کنیم.

غلامی تاکید کرد: در بین جوانان ما در کل جامعه به خصوص در جامعه دانشجویی افرادی هستند که در اراده، علاقه و تلاش نمونه هایی واقعی از جوانان دوران دفاع مقدس هستند. نسل جدید این ظرفیت را دارد که میراث دفاع مقدس را تحویل بگیرد و به خوبی پاسداری کند.

 

غلامی افزود: بزرگداشت شهدای دانشجو سابقه ای طولانی دارد و کنگره های ملی دانشجویی بسیاری در این راستا برگزار شده است.

وزیر علوم ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه روسا خودشان در این برنامه ها حضور مستمر و فعال دارند و باعث می شود در نگاه دانشجویان به الگو تبدیل شوند.

وی گفت: سازمان بسیج دانشجویی زحمات زیادی کشیده اند و برنامه های فاخر ارزشمندی را تولید کرده اند.

غلامی اظهار داشت: امسال به دلیل شیوع کرونا از برنامه راهیان نور محروم شدیم. این برنامه ها دانشجویان را با میراث دفاع مقدس و شهدا و یادگارهای آنها آشنا می کرد.

* پرتال شهدای دانشجو می‌تواند مبنای تولیدات فاخر را برای علاقه‌مندان حوزه فرهنگ ایثار و شهادت فراهم کند

محمدجواد نیک‌روش، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: امروز این توفیق را داریم که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از درگاه جامع اطلاعات شهدای دانشجو رونمایی داشته باشیم که حاوی اطلاعاتی بیش از چهار هزار شهید دانشجو است که به همت شبکه سراسری دانشجویان در کشور، کارهای جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل، تدوین و تولیدات آن انجام شده است.

وی افزود: طبیعتاً از شهدای گران‌قدر دانشجوی کشور در مرحله اول فقط اطلاعات شناسنامه‌ای یا برخی از اسناد در اختیار نهادهای رسمی وجود داشت. دانشجویانی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه دفاع مقدس بودند، با پیگیری‌هایی که انجام دادند، اسنادی که از آن شهدا در دست خانواده‌های آن‌ها یا از طریق هم‌رزمان آن‌ها قابل جمع‌آوری بود، گرد هم آوردند و در سامانه شهدای دانشجو بارگذاری شد.

نیک روش افزود: قریب به ۱۰ سال با یک شبکه گسترده دانشجویی کار انجام شده است که شاید خیلی از آن‌ها امروز از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند اما هنوز زندگی‌شان مأنوس است با شهیدی که مدت‌ها، شاید ماه‌ها روی جمع‌آوری آثار آن شهید کار کردند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور بیان کرد: سامانه شهدای دانشجو قابلیت خروجی اطلاعات به همه پژوهشگران حوزه آثار شهدا را دارد و می‌تواند مبنای تولیدات فاخر در حوزه‌های رسانه‌ای، هنری و نگارش کتبی که مبتنی بر سیره شهدا باشد را به همه علاقه‌مندان حوزه فرهنگ ایثار و شهادت فراهم کند.

نیک‌روش خاطرنشان کرد: کسانی که علاقه‌مند به گرفتن خروجی در قالب‌های مختلف اعم از مقطع تحصیلی، زمینه فعالیت جانبی که شهدا در دانشگاه داشتند و ... می‌توانند به بخش‌های مختلف پرتال شهدای دانشجو مراجعه کنند.

وی ادامه داد: به هر حال ما شهدایی داریم که هنرمند، شاعر و ورزشکار بودند یا در موضوع خاصی برجستگی ویژه‌ای داشتند‌، اطلاعات همه این‌ها به صورت طبقه‌بندی شده در این سایت در اختیار قرار عموم مردم گرفته است و با طبقه‌بندی‌هایی که در ورود اطلاعات داشتیم، امروز می‌توانیم هر کدام از این خروجی‌ها را به سادگی به دست بیاوریم.

 

نیک روش تصریح کرد: دسترسی به رشته تحصیلی، گروه‌های مختلف پزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر شهدای دانشجو در پرتال به تفکیک استان فراهم شده است. نقشه‌ای در سامانه قرار گرفته که نماگر ما روی هر بخش آن نقشه و هر بخش استان که قرار می‌گیرد، به راحتی  می‌توانیم اطلاعات آن استان را راجع به شهدای دانشجو فهرست کنیم، اطلاعات تفسیری هم باز با انتخاب خود کاربر در اختیار او قرار می‌گیرد.

وی افزود: بسیاری از کسانی که تاکنون در تکمیل اطلاعات این سامانه با ما همکاری کردند، از خانواده خود شهدا هستند، حتی ممکن است ما دسترسی اولیه را نداشتیم، وقتی که بارگذاری آزمایشی مباحث انجام شده بود، اطلاعات شهید خودشان را اینجا رؤیت کردند و به ما اطلاع دادند که می‌توانند مباحث تکمیلی را به این سامانه اضافه کنند و ما هم از این موضوع استقبال کردیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: یقیناً با رونمایی از سومین کنگره ملی شهدای دانشجو و پرتال این شهدا و انتشار خبر آن، شاید خانواده‌هایی از شهدا باشند که تا امروز همه آثار آن‌ها را نتوانسته باشیم جمع‌آوری کنیم، دسترسی به آن‌ها پیدا می‌شود و إن‌شاءالله یک سامانه جامع برای قدرشناسی از شهدای دانشجو که جزءو پیشگامان دفاع مقدس بودند برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت.

نیک‌روش افزود: علاقه‌مندان برای دسترسی به پرتال جامع شهدای دانشجو می‌توانند به سایت www.shohadayedaneshjoo.ir مراجعه کنند. اگر کسی آدرس سامانه را نداشت، وقتی عبارت «پرتال جامع شهدای دانشجو» را در همه جستجوگرهایی که وجود دارد، جستجو کند به سایت مورد نظر وارد می‌شود و اطلاعات دانشجو را دریافت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون اطلاعات بیش از چهار هزار شهید استخراج شده اما میزان اطلاعاتی که از این شهدا وجود دارد، طبیعتاً متفاوت است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی گفت: کار سامانه جامع شهدای دانشجو را از سال ۹۰ به بعد آغاز کردیم، برخی از خانواده‌های شهدا در قید حیات بودند و توانستیم به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کنیم ولی ممکن است در این سال‌ها خانواده‌ برخی از شهدای دانشجو در قید حیات نبودند یا آنچه که از آثار آن‌ها باقی مانده، آثار کمتری باشد.

وی گفت: حقیقتاً وقتی ما با خیلی از هنرمندان، نویسندگان و کسانی که فعالیت‌های فرهنگی می‌کنند، سامانه جامع شهدای دانشجو و داده‌هایی که در آن وجود دارد را عرضه کردیم، ایده‌های خوبی برای تولیدات فاخر در ذهن‌شان رقم خورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول