اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

ایمنی و حفاظت از مجموعه فرهنگی تئاتر شهر ؛ چقدر دغدغه مدیران است؟!

موضوع امنیت و حفاظت از حریم مجموعه تئاتر شهر دیگر قصه تکراری شده است. هر مدیری که می آید دم از دغدغه آن می زند اما با رفتنش همه مذاکرات نیز بر باد می رود، هرچند که مسئولیت این امر با مدیران فرهنگی نیست اما دغدغه آن می تواند عاملی برای ایجاد شرایط مناسب برای حفاظت از میراث فرهنگی ما باشد.

ایمنی و حفاظت از مجموعه فرهنگی تئاتر شهر ؛ چقدر دغدغه مدیران است؟!

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، موضوع امنیت و محافظت از بنای ثبت ملی فرهنگی یعنی همان تئاتر شهری که برای همه مان یا محل گذر روزنامه یا تفریحی آخر هفته هایمان هست یا از علاقه مندان و مخاطبان تئاتر هستیم که در آن به تماشای نمایش های مورد علاقه مان می نشینیم، موضوعی است که سال هاست با حضور مدیریت های مختلف و شهرداری های متنوع مطرح می شود و مذاکرات زیادی هم در این راستا انجام شده اما اینکه چرا هنوز این اتفاق نیافتاده، محل بحث زیادی دارد.

تقاطع چهارراه ولیعصر ـ انقلاب برای همه تهرانی ها و خیلی از مردم استان های دیگر هم آشناست ، همانجا که محل پارک دانشجو و قلب آن نیز مجموعه قدیمی تئاتری از نفس افتاده تئاتر شهر است که از قدیم الایام سمبل فرهنگ و تئاتر دوستی بوده است اما این قلب تپنده همیشه در موقعیت های مختلف به مخاطره افتاده است، از آدم های نادرستی که شاید در آن اطراف تردد می کنند، معتادان و متکدی ها گرفته تا دست فروش ها که خود یک داستان بلندی دارند.

همچنین از دزدی دستگیره های طلایی درب های تئاتر شهر تا تیراندازی و درگیری اطراف و تحت تأثیر قرار گرفتن این بنا که قدمتی بس زیاد دارد، خود از مسائلی است که سال هاست رسانه ها و کارشناسان زیادی را معطوف به خود کرده تا بلکه مسئولان ما نظری بیاندازند و فکری به حال حفاظت از این بنای تاریخی در حال از بین رفتن بکنند.

هر ساله در ایام جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره ها برای برپایی تئاترهای خیابانی و صحنه ای در این مکان مصیبت های زیادی است چه اینکه اگر رسانه ها فریادی نزنند و مسئولان تلاشی نکنند، وضعیت عادی دستفروشی و تکدی گری هم هیچ فرقی نمی کند بماند که همیشه شاهد حضور معتادان و اوباش در اطراف این مکان فرهنگی هستیم و شأنیتی برای حضور خانواده ها در این فضا رعایت نمی شود!

در تمام دنیا میراث های فرهنگی و ملی همچون موزه ها محافظت شده نگه داری می شود و از تمامی وسایل آنها به خوبی حفاظت می شود، درحالیکه در اطراف تئاتر شهر ما سالانه باید شاهد دزدی و رفتارهای ناشایست و خلاف شأن خانواده ها  تا مسائل دیگری که گفتنش خیلی جایز نیست، باشیم.

حتی از اخباری که از گذشته ها رسیده هم در دهه شصت حائلی در اطراف تئاتر شهر چون نرده هایی کشیده شده بوده در همان دوره که حسین پاکدل مدیریت تئاتر شهر را بر عهده داشت اما اینکه بعد چه اتفاقی افتاد و این نرده ها برداشته شد ، باید بحث شود. در دوره مدیریت های نزدیک به فعلی چون شهرام کرمی، پیمان شریعتی و سعید اسدی با حضور وزرای اسبق نیز تلاش ها و مکاتباتی صورت گرفت اما محل بحث این است که بالاخره مسئولیت با چه نهادی است؟! شهرداری و شورای شهر ، تئاتر شهر و وزارت فرهنگ؟!

سعید اسدی مدیریت سابق تئاتر شهر این ماجرا را با شهرداری و شورای شهر پیگیری کرد و تنها جواب این بود که پهنه فرهنگی رودکی مرمت می شود و گذری از تئاتر شهر تا تالار وحدت بدون قولی برای حفاظت از حریم تئاتر شهر داده و انجام شد حال اینکه این پهنه الان چه کارکردی برای محافظت از بنای تاریخی تئاتر شهر دارد؟ هیچ مشخص نیست و تنها یک فضایی برای تالار وحدت و جلوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرده است.

سعید اسدی در مصاحبه ای که در آن دوره مدیریت خود صورت داد، عنوان کرد که تا پایان سال 98 وضعیت پهنه رودکی مشخص و ساماندهی می شود اما واقعیت این است که این پهنه هیچ ارتباطی به محافظت از فضای تئاتر شهر ندارد. اسدی درباره جداسازی فضای تئاتر شهر و پارک دانشجو نیز سال گذشته گفته بود که شهرداری باید این را قبول کند و در حال مذاکره هستیم چرا که آنها تمایل به این کار ندارند.

*پرونده ای که چند باره باز می شود

حال و با گذشت مدتی دیگر الان شاهدیم که در دوره مدیریت جدید سرپرست تئاتر شهر، ابراهیم گله دار زاده باز پرونده توسط یک مدیر جدید باز شده و مذاکراتی در حال انجام  است. به طوریکه در دیدار روز گذشته گله دار زاده با شهردار ناحیه یک منطقه یازده بر همکاری مدیران شهرداری برای بهسازی پیاده راه و فضای سبز مجاوز این مجموعه صحبت شده اما اینکه آیا درباره حفاظت از این بنای تاریخی هم صحبتی شده یا خیر، مشخص نیست.

ابراهیم گله‌دار زاده در این دیدار از شهردار ناحیه یک منطقه 11 تهران خواست تا در حوزه بهسازی فضای سبز این مجموعه به ویژه محیط منتهی به پیاده راه خیابان ولیعصر(عج) و بوستان دانشجو در روزهای آینده اقدامات لازم را انجام دهد. وی با اشاره به این نکته که بهسازی محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه های مختلف در حوزه مدیریت شهری است به طرح نکاتی درباره نورپردازی محیط بیرونی و ارائه راهکارهایی برای خروج افراد بزهکار از فضای فرهنگی این مجموعه پرداخت.

علی اصغر طاهری شهردار ناحیه یک شهرداری منطقه 11 تهران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضورش در مجموعه تئاتر شهر از تلاش  مجموعه تحت مدیریت خود برای هرگونه همکاری با مجموعه تئاتر شهر در جهت بهسازی فضای بیرونی تئاتر شهر خبر داد. این مسئول صحبتهایی هم درباره محیط پیرامونی تئاتر شهر و آسیب های عمرانی مجاورت آن داشته و قول های پیگیری در این زمینه هم داده که حال باید دید عملیاتی خواهد شد یا اینکه مثل سایر مسئولان این قول ها در این زمینه به تاریخ خواهد پیوست.

نکته پایانی این است که معضل امنیت پاتوق فرهنگی اطراف تئاتر شهر و همینطور خود بنای میراث فرهنگی مجموعه تئاتر شهر و حفاظت از آن مسئله مهمی است که می بایست در دستور کار مدیریت جدید مجموعه تئاتر شهر و جزو دغدغه های او باشد تا بلکه اتفاقی در این دوره بیافتد و اینطور نباشد که مثل گذشته مدیران بیایند و بروند و قول بدهند و هیچ اتفاقی هم نیافتد.

هر چند که شاید بخش اعظم این مسئله مربوط به بخش فرهنگ و تئاتر شهر نشود اما از مدیران تازه نفس انتظار می رود که با مسئولان شهرداری و شورای شهر به ویژه در این شرایط کرونایی که وضعیت اجراها هنوز سنگین و زیاد نشده و فرصت برای پرداختن به این چنین دغدغه هایی زیاد است، در این زمینه به طور متمادی مذاکره داشته باشند تا نتایجی برای امنیت مجموعه و مخاطبان تئاتر فراهم شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول