اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

خودسازی کلیدواژه مسیر گام دوم است/ روحیه جهادی در اقتصاد و صنعت خودرو نیست

مسؤول کارگروه بیانیه گام دوم بسیج اساتید استان اصفهان گفت: خودسازی در جوان‌ها امروز بیشتر نیاز است، اگر در گام دوم خودسازی، توسل، توجه و ذکر نداشته باشیم در عرصه‌های مختلف از جمله دیپلماسی خارجی در مقابله با استکبار و شیاطین کم می‌آوریم، جوان‌های ما در دوران دفاع مقدس محکم ایستاده و هیچ وقت فرار نکردند.

خودسازی کلیدواژه مسیر گام دوم است/ روحیه جهادی در اقتصاد و صنعت خودرو نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین مطیع ظهر امروز در نخستین وبینار ویژگی‌های منحصر بفرد دفاع مقدس و بازتولید آموزه‌ها، ارزش‌ها و نمادهای ایثار و مقاومت با طرح این سؤال که آیا با گذشت چندسالی از پایان جنگ، ارزش‌ها و گزاره‌هایی که به دست آوردیم برای ادامه راه به درد امروز ما می‌خورد، اظهار کرد: در ابتدا باید این سابقه را پیدا کرد که ایثار و مقاومت به چه میزانی در فرهنگ ما ریشه دارد، همه انبیای الهی مؤمنان را به ایثار و مقاومت دعوت می‌کردند، تنها نصیحت قرآن هم قیام و حرکت برای خدا است.

ما ملتی بودیم که بارها شکست خوردیم

مسؤول کارگروه بیانیه گام دوم بسیج اساتید استان اصفهان در ادامه با اشاره‌ به روندی از تاریخ حملات گروه‌های مختلف از جمله انگلیسی‌ها، روس‌ها، رومی‌ها، افغان‌ها و مغولان به ایران و نتیجه مواجهه با آن‌ها، افزود: ما ملتی بودیم که بارها شکست خوردیم و در قراردادهای سیاسی و نه جنگ تکه تکه‌های ایران را از دست دادیم، در مبارزه با افغان‌ها در پایان دوره صفوی بسیار ضعیف و مایه سرافکندگی بودیم.

وی خاطرنشان کرد: از این نوع گذشته تاریخی و مواجهه با دشمنان به این رسیدیم که رزمندگان با میل خود به جنگ می‌رفتند، وقتی تاریخ را می‌بینیم دفاع مقدس حماسه بی‌نظیری بوده است، اگر در مبارزه با نفس و جهاد اکبر پیروز نشویم در جهاد اصغر و مبارزه با دشمن آن هم در فضای رسانه‌ای و اقتصادی فعلی نمی‌توانیم به پیروزی برسیم.

مطیع با تأکید بر لزوم توجه به خودسازی و مبارزه با نفس و در پی آن تزریق روحیه ایثار و مقاومت در جامعه در عرصه معنویت و اخلاق، مطرح کرد: خودسازی در جوان‌ها امروز بیشتر نیاز است، اگر در گام دوم خودسازی، توسل، توجه و ذکر نداشته باشیم در عرصه‌های مختلف از جمله دیپلماسی خارجی در مقابله با استکبار و شیاطین کم می‌آوریم، جوان‌های ما در دوران دفاع مقدس محکم ایستاده و هیچ وقت فرار نکردند.

روحیه جهادی و انقلابی وارد اقتصاد نشده است

مسؤول کارگروه بیانیه گام دوم بسیج اساتید استان اصفهان با بیان اینکه در ادامه به دنبال این هستیم که به این سؤال جواب بدهیم که از این تجربه چه طور می‌توان در تحقق گام دوم انقلاب استفاده کرد و گفت: در عرصه علم و پژوهش خیلی به این ایثارها نیاز داریم، ما کم نداشتیم آدم‌هایی که بعد از جنگ می‌گفتند شما چیزی نمی‌توانید بسازید، قسمت‌هایی که پیشرفت نکردیم دست افراد خودباخته، تکنوکرات و لیبرال بوده است، به دانشمندان باید فرصت و میدان داد تا اثرات آن را ببینیم.

وی در ادامه با تأکید بر استفاده از این تجریبات در عرصه اقتصاد، بیان کرد: با صراحت اعلام می‌کنم که در اقتصاد هیچ وقت انقلاب و اسلام وارد نشده است، البته مجلس دوره قبل مصوبه‌ای تصویب کرد که امید داریم اجرایی شود که می‌تواند مقداری مؤثر باشد، اقتصاد باید درون‌گرا باشد و خودش را بشناسد و روی پای خودش بایستد، خدا کمک می‌کند به شرط اینکه صداقت داشته باشیم، اما در کل روحیه جهادی و انقلابی در اقتصاد ما نیامده است، اقتصاددان‌ها هم حرف‌های غربی‌ها یا شرقی‌ها را تکرار می‌کنند.

مطیع در ادامه به عدالت و مبارزه با فساد اشاره  کرد و از انجام اقداماتی خوبی در این زمینه سخن گفت و ادامه داد: در دفاع مقدس به بهترین نحو عدالت‌محوری رعایت می‌شد، عدالت باید در درون ما محقق شده و بعد به جامعه سرایت کند و قانون شود، کارهای خوب قوه قضاییه را در تحقق عدالت باید دید و حمایت فکری و رسانه‌ای کرد وگرنه عقیم می‌شود.

در گام دوم دیگر نباید اشتباهات تکرار شود

مسؤول کارگروه بیانیه گام دوم بسیج اساتید استان اصفهان اضافه کرد: محور بعدی استقلال و آزادی است که در این عرصه بسیار خوب بودیم و از خیلی کشورهای جهان جلوتر هستیم و قابل مقایسه نیستیم که خون بهای زیادی برای آن داده شده و زحمات زیادی کشیده شده است.

وی در ادامه به عزت ملی و روابط خارجی اشاره و عنوان کرد: تحقق این مورد به دولت‌های مختلف بستگی داشته است، در بعضی دولت‌ها نمره قبولی داشته و در بعضی قبول نشدیم، در گام دوم دیگر نباید اشتباهات تکرار شود، بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب یک بار در سال ۹۷ به آمریکا اعتماد کردیم، چون نسل جدید خیلی آگاه نبود و برای تمام شدن حجت بر نسل جدید باید این کار انجام می‌شد.

مطیع ایثار و از خودگذشتگی را از دیگر عرصه‌ها دانست که به خوبی در جنگ متجلی شد و ابراز کرد: قطع تعلق از دنیا یکی دیگر از عرصه هاست، کار کردن با شدت و تلاش بی وقفه در افق بلند بدون تعلق به دنیا باید داشته باشیم، از حرف نو زدن و کار نو کردن و خلاقیت و ابتکار نباید ترسید، هوش، توان و قدرتتان کمتر نیست، شهدای هسته ای این را نشان داده و رستاخیز علمی را شروع کردند، شهید طهرانی‌مقدم این را نشان داد که بخواهیم می‌شود؛ تفکر لیبرال و تکنوکرات اما در مقابل این دیدگاه قرار دارد و نگاهشان به غرب است، بچه‌های جبهه از کار نو و خلاقیت نترسیدند و حماسه آفریدند.

خطر تبدیل جنگ به موزه‌ و نوستالژی

مسؤول کارگروه بیانیه گام دوم بسیج اساتید استان اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از فاکتورهای جنگ جوانگرایی و میدان دادن به جوانان بود، جنگ کارخانه آدم‌سازی بود، جوانان مدافع امنیت، مدافع حرم و مدافع سلامت شدند، در جنگ رسانه‌ای و اقتصاد هم باید به جوانان میدان داد، در دفاع مقدس امام راه را به جوان‌ها نشان داد.

وی با اشاره به اینکه شهید خرازی به خبرنگارها گفته بود جنگ را درست بنویسید، درشت ننویسید، اظهار کرد: اگر جنگ را درست بنویسیم می‌بینیم جهاد همیشگی است، مؤمن همیشه و بی‌وقفه باید مجاهده و تلاش کند، بعضی جوان‌ها شبانه‌روزی کار علمی می‌کنند، در شرایط فعلی بعضی از پزشکان و پرستارها شبانه‌روزی در حال تلاش هستند، دکتر میرخانی رئیس بیمارستان هزار تختخوابی امام خمینی(ره) تهران همیشه جهادگر بود.

مطیع در ادامه خاطرنشان کرد: در مواجهه با دفاع مقدس خطراتی هم داریم و خطر این است که به جنگ موزه‌ای و به صورت نوستالژی و مناسبتی نگاه شود، در حالی که جهاد همیشه ادامه دارد، در پیام پذیرش قطعنامه احساس می‌کنید که جنگ دوباره شروع شده است، البته جنگ تمام نشده بود بلکه جبهه عوض شد و خواسته می‌شود که بسیج طلبه و دانشجو راه‌اندازی شود، اگر اقتصاددان‌ها و عالمان علوم انسانی این را می‌فهمیدند وضع ما بهتر از این بود؛ اما مدافعان امنیت، مدافعان حرم، مدافعان سلامت و فعالان عرصه جهاد علمی دریافتند که جنگ موزه‌ای نیست.

مسؤول کارگروه بیانیه گام دوم بسیج اساتید استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: خیلی خوب است که در هر شهری موزه دفاع مقدس داشته باشیم اما به این بسنده کردن خیانت به جهاد و نفهمیدن پیام قطعنامه امام و پیام مجاهدان تاریخ است؛ روحیه دفاع، جهاد، خودباوری و حل مشکلات را در گام دوم بیشتر نیاز داریم.

آقایی که می‌گوید ما فقط آبگوشت بزباش می‌توانیم درست کنیم، اصلاً نمی‌فهمد طهرانی‌مقدم یعنی چه

وی در ادامه از بعضی اساتید انتقاد کرد که مقالاتی ناظر به مشکلات دیگر کشورها می‌نویسند اما به کشور خودمان توجه نمی‌کنند و این کار را بردگی علمی دانست و تأکید کرد: با پیشرفت‌های علمی کاملاً موافقیم اما باید ناظر به مشکلات کشور و درد و گرفتاری‌های خودمان کار کرده و اهم و مهم کنیم؛ ما که در عرصه نظامی پیشرفت کردیم در عرصه‌های دیگر نمی توانستیم پیشرفت کنیم؟

مطیع فراموش شدن روحیه جهادی و ایثار و مقاومت را مانع پیشرفت در سایر عرصه‌ها دانست و عنوان کرد: آقایی که در تلویزیون می‌گوید ما فقط آبگوشت بزباش می‌توانیم درست کنیم، تفکرش همین است؛ اصلاً نمی‌فهمد طهرانی‌مقدم یعنی چه، مجید شهریاری را چه طور می‌نویسند، مصطفی احمدی روشن چه می‌گفت.

مسؤول کارگروه بیانیه گام دوم بسیج اساتید استان اصفهان تصریح کرد: روحیه جهادی در علوم انسانی، خودروسازی و اقتصاد نیامده است، جایی که رفته درخشان شد؛ رستاخیز علمی کشور آغاز شده و در گام دوم باید به اوج برسیم.

بهترین اسطوره الآن حاج قاسم سلیمانی است

وی با تأکید بر اینکه ما به اسطوره هم خصوصاً برای نسل جوان و نوجوان نیاز داریم، افزود: هر جامعه‌ای به لحاظ روانشاسی به اسطوره نیاز دارد اگر هم نداشته باشند اسطوره می‌سازند؛ اگر به جوان‌ها اسطوره ندهیم سلبریتی‌ها الگو می‌شوند که اکثرشان لیاقت ندارند الگوهای جوان‌ها شوند و عکسشان روی لباس و صفحه گوشی جوان‌ها باشد.

مطیع با اشاره به اینکه امیرکبیر، تختی، شریعتی، مطهری ، چمران، همت، خرازی و آوینی اسطوره بودند، اذعان کرد: بهترین اسطوره الآن حاج قاسم سلیمانی است، لزومی نیست حاج قاسم را درشت نوشت باید درست نوشت، ما به فرهنگ رفتار و سبک زندگی حاج قاسم نیاز داریم؛ بچه‌هایی که در فضای مجازی کار می‌کنند دوران دانلود کردن تمام شده باید آپلود کرد، نباید در عرصه رسانه‌ای کم بیاورید.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول