اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

انتقاد آیت‌الله حسینی از طولانی شدن روند احداث پروژه‌ها/خلاء نبود بازارچه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد از روند طولانی و مستهلک شدن پروژه‌ها در سطح استان انتقاد کرد.

انتقاد آیت‌الله حسینی از طولانی شدن روند احداث پروژه‌ها/خلاء نبود بازارچه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، آیت‌الله سید نصیر حسینی در دیدار با مدیرکل و معاونین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از زحمات برای توسعه گردشگری و تولید سرمایه قدردانی کرد و گفت: گردشگری ظرفیت خوبی برای ایجاد شغل و درآمد است.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موضوع مهم حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی استان گفت: این دو حوزه برای ما بسیار مهم است باید کارهایی انجام شود که با توضیحات مدیرکل کارهای خوبی در دست اقدام است و انتظار ما هم تحول در  این حوزه است.

وی با اشاره به ظرفیت خوب استان در حوزه گردشگری گفت: این چنین ظرفیتی در همه جای کشور وجود دارد اما در کهگیلویه و بویراحمد این ظرفیت به واسطه طبیعت خوب، چشمه‌، کوه‌ها، غاره‌ها، رودخانه‌ها و سایر مواهب الهی بیشتر به چشم می‌خورد که علاوه بر اشتغالی که ایجاد می‌شود شناسنامه‌ای برای استان به شمار می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ۹ پروژه جهش تولید در حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: پروژه‌ها به نحوی اجرا شود که منجر به نتیجه شود همیشه به مسوولان می‌گویم که اولویت‌بندی کنید و پروژه‌ها را متناسب با اعتبار انجام دهید تا به نتیجه برسد.

وی بیان کرد:  پروژه‌ها نباید به نحوی باشند که در میانه راه متوقف شوند متاسفانه بسیاری از پروژه‌های ما اینگونه هستند، پروژه‌های زیادی در حوزه صنعت و حتی جاده‌سازی داریم که در وسط راه مانده‌اند.

آیت‌الله حسینی خطاب به مدیرکل گردشگری استان گفت: ۹ پروژه این حوزه پروژه‌های حیاتی و استراتژیک و متناسب با طرح و بودجه این اداره‌کل باشند آنها را مدیریت کنید تا مستهلک نشود.

امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: گاهی پروژه‌ای  را با زحمت کار می‌کنیم اما با گذشت زمان مستهلک و از بین می‌رود که این موضوع مدنظر باشد.
 وی با اشاره به اینکه بافت گردشگری مناطق استان خصوصا سی‌سخت حفظ شود، گفت: مبادا مجوز صنایع آلاینده‌ای در مناطق گردشگرپذیر استان صادر شود، پتروشیمی دهدشت سال ۸۵ کلنگ‌زنی شد و بخشی از بهترین زمین‌ها اشغال شد که اگر این زمین‌ها آزاد بودند و کشاورزی در آنها صورت می‌گرفت چندین برابر پتروشیمی برای مردم منفعت داشت.

وی با بیان اینکه نباید مجوز پروژه‌ای صادر شود بعد بگویم این طرح اشتباه و غلط بوده گفت: صنایع دستی یکی دیگر از ظرفیت‌های استان است اما خلاء بازار صنایع دستی احساس می‌شود در سایر استان‌ها چنین بازاری وجود دارد و صنایع دستی آن استان عرضه می‌شود اما حیف که این مورد در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.

نماینده ولی‌فقیه بیان کرد: البته بازارچه صنایع دستی نباید حلبی‌آباد باشد توصیه می‌کنم سازه‌ای ماندگار متناسب با صنایع دستی و میراث فرهنگی احداث شود.

آیت‌الله حسینی با انتقاد از برخی سازه‌های بی‌کیفیت گفت: در همین استان‌های شیراز و اصفهان بناهایی تاریخی با ۵۰۰ سال قدمت با کیفیت و زیبا ساخته شده اما متاسفانه در سازه‌های کنونی فرهنگ، تاریخ، هنر و معماری دیده نمی‌شود.

 امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیشنهاد داده‌ام چندین بازار با معماری ایرانی اسلامی ساخته شود، حتی مساجد ما باید به همین شکل احداث شود که اگر محقق شود تحول فرهنگی بزرگی ایجاد خواهد شد.

پیش از سخنان نماینده ولی‌فقیه مجید صفایی به ارائه گزارشی در حوزه گردشگری پرداخت و با اشاره به ۲۸۳ مورد جاذبه گردشگری استان گفت: در سال جهش تولید ۹ پروژه در کمیته برنامه‌ریزی استان و کشور مصوب شده که سهم هر شهرستان یک پروژه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۰۳ میلیارد تومان تسهیلات برای این ۹ پروژه در نظر گرفته شده که ۲۰ درصد این اعتبار تاکنون اختصاص یافته است.

وی با اشاره به ایجاد دهکده آبی در منطقه چم‌شیر و اختصاص اعتبار ۷ میلیاردی به این طرح گردشگری گفت: ۲۵۰۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد که ۷۷۰ مورد آن ثبت ملی شده است.

این مسوول به نظارت‌ها پس از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا تاسیسات گردشگری استان تعطیل و تمام نیروهای مشغول در دفاتر و تاسیسات گردشگری بیکار شدند.

وی با اشاره به رصد روزانه تاسیسات گردشگری گفت: یک هزار و ۶۰۰ مورد نظارت از تاسیسات و دفاتر گردشگری داشتیم، ضمن اینکه با شیوع این ویروس آسیب‌های زیادی دیدیم و در وضعیت بحرانی قرار داریم.

انتهام پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول