اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آموزش و پرورش ایرادات در طراحی سوالات آزمون سمپاد را پذیرفت

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از پذیرش بیش از ۲ هزار داوطلب مازاد در آزمون سمپاد امسال خبر داد و گفت: آموزش و پرورش ایرادات و خطاهای فاحش در طراحی سوالات آزمون ورودی استعدادهای درخشان تابستان ۹۹ را پذیرفت.

آموزش و پرورش ایرادات در طراحی سوالات آزمون سمپاد را پذیرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روح‌الله متفکرآزاد با اشاره به طرح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش در نشست امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار کرد: این سوال در خصوص دلیل نابسامانی و خطاهای فاحش در آزمون ورودی استعدادهای درخشان تابستان 1399 بود. 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات جدی آزمون سمپاد، اعتراضات به‌جا و به‌حق داوطلبان را به‌دنبال داشت، افزود: ایراد نخست این بود که این آزمون با چندین مرتبه تأخیر برای دانش‌آموزان بالاخره برگزار شد و در این رابطه برای داوطلبان و خانواده‌ها اطلاع‌رسانی دقیق و درستی صورت نگرفت که موجب ایجاد استرس برای داوطلبان شد که البته این ایراد به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل درک است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر کارنامه آزمون باید یک هفته پس از اعلام نتایج منتشر می‌شد که تا داوطلبانی که پذیرفته نشده یک هفته فرصت برای اعتراض به نتایج داشته باشند که این زمانبندی نیز در آزمون امسال رعایت نشد.

حدود 10 درصد از سوالات به‌جای یک گزینه صحیح، دارای دو گزینه صحیح  بوده است

متفکرآزاد، اصلی‌ترین مشکل در برگزاری آزمون سمپاد امسال را برای پایه هفتمی‌ها دانست که  حدود 10 درصد از سوالات آزمون به‌جای یک گزینه صحیح دارای دو گزینه صحیح بوده است و گفت: این یعنی آزمون با اشکال جدی مواجه بوده است، چرا روی جلد دفترچه آزمون خطاب به داوطلب قید شده اگر برای سوالی دو پاسخ صحیح انتخاب کنید، جواب سوال باطل تلقی شده و این سوال برای شما نمره منفی دارد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، یادآور شد: به همین دلیل بخشی از دانش‌آموزان به این سوالات پاسخ ندادند که این مسئله نتیجه آزمون را تغییر می‌دهد.

وی اضافه کرد: حتی برخی سوالات از منابعی خاص عیناً در آزمون قید شده و هیچ تغییری نکرده بود به این شکل که حتی گزینه درست نیز همان بوده که در برخی منبع خاص بوده است.

راهکار آموزش و پرورش برای جبران اشتباه در جذب استعدادهای درخشان

متفکر تصریح کرد: همه این موارد از وزیر و معاونان وی در حوزه مربوطه سوال شد که ضمن تشکر از پاسخگویی وزیر و پذیرش بخشی از خطاهای رخ داده، عنوان شد که با در نظر گرفتن سه شیوه در تصحیح سوالات آزمون، برای اینکه مشکلی برای دانش‌آموزان ایجاد نشود، بیش از 2 هزار داوطلب را به صورت مازاد پذیرفتند تا همه داوطلبانی که از سوالات دارای ایراد نمره منفی گرفته‌اند، امتیاز آنها به نحوی اصلاح و جبران شود. 

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش توضیح داد که امسال به خاطر شرایط کرونا و تأخیر چندباره در برگزاری آزمون و برای لو نرفتن سوالات، مجبور به تغییر چندباره تیم طراحان سوال شدند که بخشی از مشکلات در آزمون امسال ناشی از همین تغییرات بود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: نهایتا به خاطر مکتوب شدن پاسخ‌های وزیر و معاونان وی و راهکارهای عنوان شده برای جبران خسارات از داوطلبان از پاسخ‌های وزارت آموزش و پرورش درباره این سوال به دلیل حصول نتیجه مطلوب قانع شدم.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول