اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نوشهر کاندیدای برگزاری جشنواره استانی تئاتر در پساکرونا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: با توجه به اینکه دو سالن نیز در بهشهر داریم، این آمادگی وجود دارد تا نوشهر یکی از شهرهای کاندیدای برگزاری جشنواره استانی تئاتر باشد.

نوشهر کاندیدای برگزاری جشنواره استانی تئاتر در پساکرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، وجود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری برای هر شهری یکی از ضروریات اساسی در این حوزه  به شمار می‌رود و داشتن این امکانات، امتیاز بسیار مهمی برای ان شهرستان محسوب شده و فضا را برای میزبانی از برنامه‌های مختلف فرهنگی و حتی جشنواره‌های مهم استانی و ملی فراهم می‌کند.

از این رو، هم‌زمان با هفته دولت سالن «بِلَک باکس» حرفه‌ای تئاتر که با همت و تلاش مثال‌زدنی مدیریت فرهنگ و ارشاد نوشهر که خود برخاسته از متن و بطن فرهنگ و هنر است با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی در حالی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید و فصل تازه‌ای را در این حوزه رقم زده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این‌باره با اشاره به اینکه در شهرستان نوشهر زیرساخت مناسبی در حوزه فرهنگ و هنر داریم، اظهار کرد: مجتمع فرهنگی نوشهر سالن آمفی تئاتر بسیار خوبی دارد که در حال بازسازی است و یک گالری خیلی مناسبی هم ایجاد شد و در کنار این امکانات سخت‌افزاری، خلاء وجودی یک «بِلَک باکس» حرفه‌ای تئاتر نیز حس می‌شد که این هم در هفته دولت افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید و اکنون زیرساخت‌های فیزیکی آن در نوشهر آماده است.

عباس زارع افزود: در زمینه نرم‌افزاری و نیروی انسانی، شهرستان نوشهر یکی از شهرستان‌هایی است که در حوزه‌های مختلف مانند رسانه، شعر و ادب، و هنرهای نمایشی دارای توانمندی قابل توجهی در استان است، هر چند بخش‌های دیگر نیز فعال هستند ولی این سه بخش فعالیت ملموس‌تری دارد.

وی گفت: با اتفاق خوبی که در بحث هنرهای نمایشی شهرستان نوشهر رخ داد از این پس شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود و با توجه به اینکه دو سالن نیز در بهشهر داریم، این آمادگی وجود دارد تا نوشهر یکی از شهرهای کاندیدای برگزاری جشنواره استانی تئاتر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تأکید بر اینکه رضایت‌مندی کاملی از فضای فرهنگ و هنر نوشهر دارم، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا فضای سخت‌افزاری نوشهر را به یک فضای آبرومندی برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر تبدیل کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر نیز اظهار کرد: این شهرستان دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای کم نظیر است و از شهرستان‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر در کشور مطرح است.

بابک شمس ناتری افزود: فرهنگ و هنر شهرستان نوشهر دارای اصالت و پیشینه غنی و قابل دفاع است و همواره در استان نیز زبانزد عام و خاص بود و شهرستانی که این چنین ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دارد مطمئناً    ً در بحث فرهنگی و هنری باید پویا و ممتاز باشد.

وی بیان کرد: طبیعتاً برای بروز شکوفایی و به ثمر نشستن استعدادها نیاز به تقویت زیرساخت‌های خاص است و فرهنگ و هنر نوشهر هم از این قاعده مستثنی نیست و برای توسعه باید بسترهای لازم فراهم باشد و زیرساخت ها مهیا شود.

این مسؤول درباره ایجاد سالن تخصصصی تئاتر «بِلَک باکس» گفت: تلاش شد تا با جذب اعتبار از محل اعتبارات متوازن استانی که با حمایت و کمک ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران محقق شد، سالن تخصصی تئاتر «بِلَک باکس» نوشهر را ایجاد و با تجهیز تخصصی افتتاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه با حمایت‌های استانی و شهرستانی بیش از ۸۰ درصد فضاهای محیطی موجود درون مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان نوشهر زیباسازی و بهسازی شد، تصریح کرد: نگارخانه‌ این مجتمع که ظرفیت بسیار مهمی برای اهالی فرهنگ و هنر در رشته‌های مختلف است نیز مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفت.

شمس ناتری عنوان کرد: سالن تخصصی «بِلَک باکس» نوشهر هم‌زمان با هفته دولت و با حضور مدیران استانی، شهرستانی و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با اعتبار140 میلیون تومان از محل اعتبارات متوازن استانی به مساحت 100 متر افتتاح شد.

وی افزود: این سالن گنجایش 70 نفر تماشاچی و قابلیت ارتقاء به 100 نفر را نیز دارد و مجهز به شبکه نور، سیستم صوتی، اتاق فرمان مجهز و دو اتاق تعویض لباس وگریم است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما سیستم سرمایشی سالن تخصصی تئاتر بلک باکس نوشهر بود که در روز آغاز به کار سالن، توسط مدیرکل  فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران جهت اهداء به هنرمندان نوشهر مطرح و کمتر از یک هفته به شهرستان ارسال شد.

وی گفت: بسیار خوشحال هستم که در شهرستان نوشهر به دنبال تقویت زیرسا‌خت‌های بسیار ارزشمند فرهنگی و هنری هستیم و به جرأت می‌توان گفت نوشهر، شهرستانی است که توانایی و توانمندی میزبانی جشنواره‌های استانی و کشوری را دارد.

یکی از مدرسان نوشهری تئاتر نیز با بیان اینکه احداث سالن تخصصی «بلک باکس» تئاتر از چند منظر اتفاق خوب  و مبارکی است، اظهار کرد: میل هنرجوها برای فعالیت در فضایی متفاوت، برگزاری ورکشاپ‌های، کلاس‌ها و کارگاه‌هایی که نیازمند این‌گونه سازه‌ها هستند، بهبود تولیدات نمایشی با توجه به نگاه پیشرو تعدادی از هنرآموزان و هنرمندان منطقه، سهولت ایده‌پردازی تعدادی از کارگردان‌ها که به فرمت این‌گونه از سالن‌ها نیازمند بودند، تصاحب میزبانی جشنواره‌های مختلف اَعم استانی و فرامنطقه‌ای، ساخت بستری برای تجربه‌های نو، استفاده بهینه و معقول از ساختمان اداره، برگزاری ژوژمان‌های مرتبط با رشته هنرهای دراماتیک که در قالب فیلم عکس و ویدئو آرت  و... ارائه می‌شود، استفاده چند منظوره برای سایر فعالیت‌ها مانند کارگاه نویسندگی، جلسات پخش و تحلیل فیلم، جلسات نقد و بررسی از ثمرات بسیار ارزشمند سالن تخصصی «بِلَک باکس» تئاتر است که با همت و تلاش مسؤولان استانی و شهرستانی و در رأس آن مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر تحقق عینی یافته است.

مهدی صلاحی کجور افزود: البته هنوز بخشی از تجهیزات این سالن از جمله سالن قاب صحنه‌ای نیازمند مرمت و ترمیم است که می‌توان با مساعدت مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران و یاری مسؤولان عزیز شاهد آن باشیم و به هر حال امید است اهالی محترم فرهنگ، هنر و رسانه  قدردان زحمات مسؤولان زحمت‌کش این عرصه باشند تا همه با هم دوشادوش یکدیگر در راه توسعه و تعالی شهرمان بکوشیم.

سعید مرادی یکی دیگر از هنرمندان نوشهری با اشاره به اینکه سالن تخصصی «بِلَک باکس» تئاتر این شهرستان یکی از اصلی‌ترین زیر ساخت‌های هنرهای دراماتیک در شهرستان و توسعه و پیشرفت در هنر نمایش است، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان نوشهر در غرب مازندران یکی از اصلی‌ترین شهرهایی است که ظرفیت‌هایی زیادی در زمینه فعالیت هنرهای نمایشی دارد بنابراین وجود «بلک باکس» باعث به وجود آوردن فعالیت‌ها و خلاقیت‌های زیادی در هنرهای نمایشی در شهرستان و جذب جوانان زیادی در این حوزه می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه شهر نوشهر جوانان تحصیل‌کرده زیادی در زمینه هنرهای دراماتیک دارد، می‌توان به عنوان نقش عنصر پیش برنده در این حوزه را داشته باشد.

مرادی تصریح کرد: یکی از مزایای مهم ساخت «بِلَک باکس» و داشتن سالن اجرا البته بعد از تجهیز سالن اصلی، شهرستان نوشهر می‌تواند یکی از شهرهایی در استان مازندران باشد که آمادگی برگزاری جشنواره‌های متعددی در سطح استان و حتی کشور را داشته باشد که به امید خدا و با تدبیر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان این امر محقق یابد و بتوانیم شاهد اتفاق‌های خوبی در سطح شهرستان و استان مازندران باشیم.

یکی دیگر از هنرمندان فعال نوشهری نیز با اشاره به اینکه ایجاد و احداث «بِلَک باکس» باید حدود 20 سال قبل انجام می‌شد تا هنرمندان این عرصه خود را در یک شرایط حرفه‌ای ببینند، اظهار کرد:  باز هم جای شکر دارد که با حضور دوستان بسیار خوب، هنرمند و پرتلاش از جمله بابک شمس ناتری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر که خود درد و رنج کشیده حوزه تئاتر و هنر است و با امکانات محدودی که دارند «بلک باکس» نوشهر را که یک اتفاق بسیار مبارکی است را احداث و راه‌اندازی کردند.

عبدالرضا صفری دریایی افزود: با توجه به اینکه هنرمندان تئاتر دغدغه حرفه‌ای شدن این رشته را دارند بنابراین «بِلَک باکس» نوشهر می‌تواند اتفاقات هنری و تئاتری بسیار خوبی را برای هنرمندان نوشهر و چالوس رقم بزند و مطمئناً استفاده و بهره لازم را خواهند برد.

وی ابراز کرد: هنرمندان منطقه ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند ولی متأسفانه برخی یا قدر خودشان را نمی‌دانند یا به حاشیه می‌روند و این سَم بسیار بزرگی است که حداقل من و دوستانم در طول سال‌ها فعالیت هنری، بارها و بارها از نزدیک دیدیم و شاید غیرمستقیم خودمان را هم گاهی به حاشیه برد و زمانی که به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تا چه قدر این اتفاقات نامبارک بود و اهدافمان که اعتلای هنر در منطقه بود، صرف حاشیه‌ها شد در حالی که می‌توانستیم این انرژی‌ها را در جای دیگری صرف کنیم و به هر حال ایجاد سالن تخصصی تئاتر «بِلَک باکس» قطعا خِیر و مبارک است.

این هنرمند پرتلاش و نام آشنای نوشهری با تأکید بر اینکه هر جا باشم همواره دِینی را برای همشهریان و دوستان هنری خودم دارم و باید به نحوی اَدای دِین کنیم، گفت: از دوستان و هنرمندان می‌ خواهم تا نهایت بهره را از این سالن تخصصی تئاتر در نوشهر ببرند و انرژی‌های خود را صرف جذب یکدیگر کنیم.

صفری دریایی تصریح کرد: شهرهای بزرگ در زمینه تئاتر اتفاق بزرگ و آن‌چنانی نمی‌افتد و فقط بیننده زیادی دارند و تئاتر را بیشتر تئاتر می‌بینند و اگر این موضوع برای شهرمان رخ بدهد واقعاً هر کدام از بچه‌های ما به تنهایی یک ستون هستند و می‌توانند نقش‌های بزرگ و برجسته‌ای را ایفا کنند زیرا می‌دانم که چه استعدادهای ارزشمند هنری در منطقه ما وجود دارد و مطمئنم هر کدام از این هنرمندان پای خود را در شهرهای بزرگ بگذارند برای خودشان وزنه‌ای خواهند بود.

وی بیان کرد: نوشهر توانایی میزبانی و برگزاری جشنواره‌های بزرگی را دارد و باید جشنواره‌هایی بزرگ کشوری و استانی در شأن شهرستان ما باشد و البته این مهم در گذشته اتفاق افتاده است که نمونه بارز آن در سال 74 نوشهر و چالوس میزبان جشنواره تئاتر دانشجویان کل کشور بوده است و خودم افتخار داشتم که در این جشنواره بزرگ باشم.

این هنرمند نوشهری گفت: برگزاری جشنواره در هر شهر موج بسیار بزرگی را برای علاقه‌مند شدن کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد می‌کند و این همان حرکت‌های زیربنایی است و همه باید دست به دست یکدیگر بدهیم و برای تعالی تئاتر تلاش و همت داشته باشیم.

گزارش: محمدحسین ملایی کندلوسی

انتهای پیام/86019/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول