اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

فارس من| زاغی: آفت مگس مدیترانه تحت کنترل و مدیریت است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: آفت مگس مدیترانه در باغ‌های مازندران تحت کنترل و مدیریت است.

فارس من| زاغی: آفت مگس مدیترانه تحت کنترل و مدیریت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان «بلای مگس مدیترانه ای بر مرکبات» خواستار پیگیری خبرنگاران فارس در این زمینه شدند، آنان در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ مگس مدیترانه‌ای یکی دوسالی می‌شود که  تعداد آن خیلی افزایش یافته، تا وقتی یادمان می‌آید هیچ وقت نارنگی کرم خورده ندیده بودیم ولی این آفت امسال به خیلی از باغداران ضربه زده و اقتصاد استان مازندران را که درآمدش متکی به محصولات زراعی و باغی است تهدید می‌کند.

درخواست ما از مسؤولان جهادکشاورزی این است اطلاع رسانی بیشتری درباره مگس مدیترانه ای به کشاورزان صورت گیرد و اینکه تحقیقی و پژوهشی درباره خاستگاه و پیدایش این موجود و اینکه چرا یک دفعه این همه جمعیت آن زیاد شده انجام دهند.

مورد دیگر اینکه لازم است مسؤولان جهاد کشاورزی ارقام مقاوم به آفت را به باغداران معرفی کنند، بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم گونی مگس را کسی در استان پخش کرده بخاطر اینکه یکباره جمعیت مگس‌ها افزایش یافته و این موضوع سبب می‌شود کسانی هم که مشتری مرکبات شمال هستند کم کم از دست می‌روند.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: یکی از افات مهم باغات مرکبات به ویژه نارنگی پیش‌رس آفت مگس مدیترانه است که این آفت مهم‌ترین میزبان هلو، شلیل و انواع مرکبات است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت آفت در کشت مخلوط بیشتر است، افزود: تاکید ما بر این است که این آفت به‌خوبی مدیریت شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر مشورت باغداران با مشاوران و کارشناسان جهاد کشاورزی، اضافه کرد: راهکارهای ساده و پیش و پا افتاده است که باید توسط باغداران عملیاتی شود.

زاغی با اعلام اینکه مگس مدیترانه ، آفتی مدیریت‌پذیر است، تصریح کرد: درصورت عدم مدیریت ممکن است به ۳۰ تا ۴۰ درصد محصول خسارت وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: برداشت سریع میوه‌های رسیده درحال حاضر نارنگی پیش رس و در اینده‌ای نزدیک خرمالو، جمع‌آوری میوه‌های ریخته شده پای درخت و دفن آن در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک،  تله مگس قبل از تخم‌ریزی و سم‌پاشی در باغ‌های مخلوط با جمعیت بالا ازجمله راهکارهای مهم مبارزه با آفت مگس مدیترانه در باغ‌های استان مازندران است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه خوشبختانه درحال حاضر آفت تحت کنترل و مدیریت است، گفت: در باغ‌ها مشکلی نداریم بیشترین مشکل ما در خانه‌سراها است و یکی از اقداماتی که به مدیریت خوب آفت کمک می‌کند  جمع‌آوری میوه نارنج از روی درختان است که موجب می‌شود آفت نتواند جمعیت خود را اضافه کند.

انتهای پیام/86034/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول