اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات مشکل تامین نهادهای دامی/ ضرر 2 هزار میلیارد تومانی صنعت مرغ مادر

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با اشاره به زیان مرغ‌داری‌ها طی 6 ماه اخیر گفت: فقط صنعت مرغ مادر طی این مدت متحمل 2 هزار میلیارد تومان ضرر و زیان شده است.

جزئیات مشکل تامین نهادهای دامی/ ضرر 2 هزار میلیارد تومانی صنعت مرغ مادر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در جلسه شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی که به موضوع مشکلات تامین نهاده های دامی پرداخته شد غلامعلی فارغی رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: صنعت مرغداری طی 6 ماه اخیر به شدت آسیب دیده است و طی این مدت ضرر واحدهای مرغ مادر 2 هزار میلیارد تومان بوده است. 

وی افزود: با وجود افزایش تمام هزینه ها قیمت تمام شده جوجه به هزار تومان یعنی یک سوم قیمت تمام شده رسیده است و با وضعیت در این شرایط ادامه حیات و فعالیت تولید کننده امکان پذیر نیست. 

فارغی اظهار داشت: وقتی مرغ گران یا کم یاب می شود هیج کس از مجری و تصمیم گیر سوال نمی کند و همه از تولید کننده را مقصر می دانند و او را مواخذه می کنند این در حالی است که تولید کننده مجری تصمیم های غیرکارشناسی است و قیمت های دستوری و قیمت های کمتر از قیمت تمام شده کمر تولید کننده را شکسته است. 

* زنگ خطر تامین غذا

ماشاالله عظیمی با اشاره به مشکلات تامین خوراک دام و طیور گفت: برای تبدیل خوراک به محصول ضریب تبدیل وجود دارد در حالی که اکنون در این زمینه منطقی وجود ندارد و وضعیت خطرناک است و به عبارتی زنگ خطر تامین غذای اصلی در عمق بیماری هلندی مخصوصا برای بخش خصوصی به صدا در آمده است. 

دبیر کل اتاق تعاون با انتقاد از شرایط سخت تامین خوراک دام و طیور بیان داشت: آقای همتی برای گاو و گوسفندان سخنرانی کنند ببینند که آیا می توانند آنها را قانع کنند که غذا نخورند. 

وی با بیان اینکه اشتغال مویرگی در این بخش تولیدی به خطر افتاده است، خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان داشت: وقتی قیمت تمام شده بالا باشد تولید کننده دام مولد و زیرساخت ها را با قیمت مصرف می فروشد و در این شرایط  شما باید با دلارهای نفتی که وجود ندارد و قرض بروید غذا تامین کنید. 

وی بیان داشت: وقتی تامین کننده کنار افزایش نرخ دلار و تضعیف پایه پولی، نرخ تعیین می کند این همان بیماری هلندی است که در خاستگاه آن یک بار اتفاق افتاد اما در کشور ما هر سال و هر چند ماه یکبار تکرار می شود. 

عظیمی بیان داشت: تردید نکنیدکه کشور در لبه تیغ قرار دارد و باید کار اورژانسی برای آن انجام شود اگر در جوجه ریزی تاخیر 15 روزه ایجاد شود چه کسی پاسخگوی این فاصله و تاخیر خواهد بود؟ 

وی اظهار داشت: سال گذشته گوشت گران تر بود خوراک نصف قیمت بود امروز گوشت ارزان است خوراک گران تر ، چون نرخ دستوری از بالا به پایین است. 

عظیمی با تاکید بر اینکه در این کارزار اقتصادی هماهنگی لازم بین دستگاه های اجرایی وجود ندارد، گفت: روزهای سختی در انتظار داریم. 

* مهمترین مشکلات حوزه نهاده های دامی

گفتنی است در این جلسه محسن عامری نیز از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران به ارائه گزارشی در مورد وضعیت تامین و مشکلات خوراک دام و طیور پرداخت و گفت: در ماه های اخیر مشکل عدم تخصیص به موقع ارز توسط وزارت صمت و عدم تامین به موقع ارز توسط بانک مرکزی و همچنین دپو شدن نهاده های دامی در بنادر باعث کمبود عرضه و افزایش قیمت نهاده های دامی تا چند برابر نرخ مصوب شده است. 

وی بیان داشت: مهمترین مشکلات حوزه نهاده های دامی عدم تخصیص و تامین ارز، ناکارآمدی سیستم توزیع و سیاست گذاری دستوری در حوزه قیمت و تولید است. 

عامری در ادامه به مشکلات ناکارآمدی سیستم توزیع اشاره کرد و گفت: عرضه نهاده های خام به پرورش دهندگان دام و طیور، عدم شفافیت سامانه بازارگاه در فرآیند توزیع و عدم امکان پایش و رصد آن، یکسان نبودن زمان و فرصت خرید در سامانه برای متقاضیان، تحویل با تاخیر نهادها در مقابل خرید نقدی صورت گرفته  و عدم وجود نهاده ها به میزان کافی و معدوم سازی جوجه های یک روزه را از جمله مشکلات برشمرد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول