اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

افزایش ۱۰ درصدی تنوع زیستی در تالاب‌های خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از افزایش بیش از ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش و تنوع زیستی در تالاب‌های استان خبر داد.

افزایش ۱۰ درصدی تنوع زیستی در تالاب‌های خوزستان

محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: وضعیت تالاب‌های استان و نقش کارکردی آنها در معیشت و اقتصاد تالاب‌نشینان و البته محیط زیست، حیات پرندگان ، آبزیان و جاندارانی که زندگی‌شان به زنده ماندن تالاب‌ها وابسته است بسیار با اهمیت است.

وی افزود: تالاب‌های خوزستان از جاذبه‌های گردشگری فوق العاده با محیط زیست منحصر به فرد برخوردار هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: علی رغم وجود مناطق مختلف دیدنی، تاریخی و طبیعی در این استان ، بسیاری از نقاط آن از جمله تالاب ها برای عده‌ای ناشناخته هستند.

وی افزود: در هورهای خوزستان شاهد مجموعه‌ای از آب، انواع پرندگان مهاجر و کمیاب، گیاهان بومی رشد یافته از دل هورها و حیات مردم تالاب‌نشین و نیازشان به تنوع زیستی تالاب‌ها هستیم.

اشرفی درخصوص میزان آب در تالاب‌های استان گفت: میزان آبگیری تالاب‌ها تا به امروز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، تالاب هورالعظیم ۷۳درصد، تالاب شادگان ۷۰ درصد، بامدژ ۸۵ درصد و میانگران ۵۵ درصد برآورد شده است. ‏ ‏

وی افزود: شرایط فعلی این تالاب‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته در فصل بسیار گرم تابستان، امسال با اجرای برنامه‌های مدیریتی آب باعث شده تا بسیاری از قسمت‌ها که سال‌های قبل، خشک و به کانون‌های گردوغبار در استان تبدیل شده بودند، آبگیری و کانون‌های گردوغبار در این قسمت‌ها مهار شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: حجم آب تامین شده برای تالاب ها امسال بیش از حد مطلوب است و امسال جزء سال‌های استثنایی است.

وی افزود: برای فصل تابستان حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برابر 51/5 مترمکعب در ثانیه حقابه برای هورالعظیم در نظرگرفته شده بود که تنها در ماه‌های تیر و مرداد، ۲۶۷ میلیون مترمکعب از آن به عنوان حقابه تالاب از سد کرخه رهاسازی شده است.

اشرفی عنوان کرد: امسال بعد از سال گذشته که حوضه کرخه با سیل بی‌سابقه مواجه بود، از نظر آبی در شرایط بسیار خوبی قرار داشته به طوری که برای ماه‌های تیر و مرداد یک میلیارد مترمکعب آب از سد کرخه رهاسازی شده که این مقدار خروجی کم سابقه بوده و احتمال تکرار آن در سال‌های آینده بسیار کم است.

‏ مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان درخصوص تنوع زیستی و پرندگان تالاب‌های استان‌گفت: با توجه به تامین حقابه تالاب‌ها، شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش و تنوع زیستی به تالاب‌های استان هستیم و در سال جاری گونه کمیاب «اردک دم دراز» برای نخستین بار در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شده است.

وی افزود: اولین گزارش مستند جوجه‌آوری و زادآوری پرنده باکلان مارگردن و زادآوری اکراس آفریقایی گونه‌های کمیاب خاورمیانه در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شدند.

اشرفی گفت: مشاهده گونه‌های جدید در تالاب نشانه تنوع زیستی بالا و شرایط مطلوب آن‌ها است ، زیرا مشخص می‌کند که انواع پرندگان آن تالاب را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: با ثبت این گونه‌ها تعداد گونه‌های پرندگان خوزستان به ۳۸۰ گونه رسید و استان خوزستان با دارا بودن بیشترین تعداد گونه‌های پرندگان در صدر تنوع زیستی پرندگان ایران قرار دارد و تالاب‌های استان ، جزء مهمترین تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان در جهان محسوب می‌شوند و اهمیت جهانی فراوانی دارند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول