اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

شناسایی مگس میوه مدیترانه‌ای در 12 هکتار از باغ‌های سوادکوه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سوادکوه با اشاره به تفاهم‌نامه زراعت‌چوب در سوادکوه از شناسایی مگس میوه مدیترانه‌ای در 12 هکتار از باغ‌های سوادکوه خبر داد.

شناسایی مگس میوه مدیترانه‌ای در 12 هکتار از باغ‌های سوادکوه

حمیدرضا شهابیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین جهادکشاورزی، فرمانداری و منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه برای زراعت چوب خبر داد و گفت: با حمایت‌های پیش‌بینی‌شده در این تفاهم نامه بخش خصوصی، اشخاص حقیقی و حقوقی وارد عرصه زراعت چوب می‌شوند.

*تفاهم‌نامه زراعت‌چوب در سوادکوه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سوادکوه، افزود: تفاهم‌نامه زراعت چوب به منظور تولید نهال مورد نیاز و توسعه زراعت چوب با کشت گونه‌های مناسب و سریع‌رشد و استفاده بهینه از اراضی بدون‌کشت شهرستان به امضا رسید و بخش خصوصی قادر به تأمین چوب مورد‌نیاز منطقه خواهد بود.

وی از علاقمندان خواست تا برای دریافت اطلاعات لازم به دبیرخانه طرح واقع در جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه مراجعه کنند.

* مجوز احداث 5 گل‌خانه کوچک‌مقیاس

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سوادکوه از صدور مجوز احداث 5 گل‌خانه کوچک‌مقیاس در شهرستان خبر داد و گفت: با هدف کاهش بیکاری و تولید محصول سالم مجوز احداث 5 گل‌خانه کوچک‌مقیاس از طریق پنجره واحد در شهرستان سوادکوه صادر شد.

وی با بیان اینکه نیاز به سرمایه گذاری با حجم اندک و اعطای تسهیلات کم بهره در احداث گل‌خانه کوچک‌مقیاس می‌تواند در زمینه اشتغالزایی روستائیان سهم مهمی داشته باشد، خاطر نشان کرد: برای اجرای گسترش تولید و اشتغال‌زایی و اجرای شعار جهش تولید، تاکنون 5 مجوز برای احداث گل‌خانه‌های کوچک‌مقیاس در سطح 2 هزارمترمربع صادر شد.

* شناسایی مگس میوه مدیترانه‌ای در 12 هکتار از باغ‌های سوادکوه

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه از ردیابی و شناسایی مگس میوه مدیترانه‌ای در بیش از 12 هکتار از باغ‌های میوه در این شهرستان خبر داد.

شهابیان افزود: مگس میوه مدیترانه‌ای نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه‌ دارای دامنه میزبانی وسیع‌تری است و به درختان مرکبات آسیب وارد می کند.

وی نصب کارت زرد، فرمون، تله‌های سراتراپ، مکفیل و پروتئین هیدرولیزات برای کاهش جمعیت این آفت و شکار انبوه آن در باغ‌های میوه را از جمله راه های مبارزه با این آفت ذکر کرد.

شهابیان با بیان اینکه انتقال آفت از طریق میوه، خاک و جابجایی حشره کامل امکان‌پذیر است، اظهار کرد: جمع‌آوری و معدوم‌کردن میوه‌های آفت‌‌زده و مشکوک با غرقاب‌کردن در ظروف بشکه‌ای حاوی آب و مشتقات نفتی، مدفون کردن میوه‌ها در عمق بیش از ۵۰ سانتی‌متری خاک، سوزاندن میوه‌های آفت زده از راهکارهای کنترل این آفت است.

وی افزود: مگس میوه مدیترانه‌ای منجر به لهیدگی، پوسیدگی و ریزش شدید میوه می‌شود و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را بین ببرد.

*توزیع یک میلیون و 528 هزار لیتر سوخت بین بهره‌برداران بخش کشاورزی

شهابیان با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال یک میلیون و 528 هزار لیتر سوخت بین بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان سوادکوه توزیع شد، افزود: تخصیص سهمیه سوخت بخش کشاورزی براساس سطح زمین زیر کشت و تعداد ادوات کشاورزی انجام می‌شود و بر این اساس بطور متوسط روزانه 8 هزار و 215 لیتر سوخت در بین کشاورزان و بهره‌برداران شهرستان در این مدت توزیع شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سوادکوه، افزود : کشاورزان و بهره‌برداران می‌توانند برای اطمینان از اعتبار نهاده‌ها، کد چند رقمی درج‌شده روی کود‌ها را به سامانه پیامکی رایگان 3000646424 ارسال و در کمترین زمان پاسخ دریافت کنند یا در سامانه جامع مواد کودی کشور به نشانی www.kswri.ir مراجعه و از اصالت و سلامت نهاده مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

* اجرای حکم تخریب 20 مورد ساخت و ساز غیر مجاز

وی با بیان اینکه 43 واحد مرغ‌گوشتی در شهرستان سوادکوه وجود دارد، گفت : از این 43 واحد 38 واحد آن فعال بوده و با رعایت قوانین در شش ماهه نخست سال‌جاری اقدام به جوجه‌ریزی و پرورش گوشت سفید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه، خاطر نشان کرد: جوجه‌ریزی یک میلیون و 440 هزار قطعه برای شش ماهه نخست امسال در واحدهای مرغ‌داری این شهرستان انجام شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سوادکوه از اجرای حکم تخریب 20 مورد ساخت و ساز غیر مجاز و آزاد سازی اراضی کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: مردم با مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز علاوه بر اطلاع رسانی به ادارات مربوطه، مراتب را به مرکز 131 گزارش کنند.

انتهای پیام/86015/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول