اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

۲ ماه گذشت؛ هنوز وثایق ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تامین نشده است/توسعه در انتظار تزریق منابع

۳۱ تیر سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی منتشر شد.معاونت مالی تاکنون فقط ۵۰۰ میلیارد وثیقه را فراهم کرده است و تا زمانی که وثایق کامل نشود پول به حساب شهرداری واریز نمی شود.

۲ ماه گذشت؛ هنوز وثایق ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تامین نشده است/توسعه در انتظار تزریق منابع

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، در ساعات پایانی تیر سال جاری اوراق مشارکت سال 98 به مبلغ 1500 میلیارد تومان منتشر شد. این اوراق قرار است برای توسعه مترو و همچنین شرکت واحد اتوبوسرانی مورد استفاده قرار گیرد.

یک‌هزار و 500 میلیارد اوراق مشارکت سال 98 با عاملیت بانک رفاه منتشر شد. با دستور رئیس بانک مرکزی و رایزنی‌های مدیران شهری، این اوراق در ساعات پایانی موعد مقرر قانونی منتشر شد و قرار است یک‌هزار میلیارد تومان برای مترو و 500 میلیارد تومان به شرکت اتوبوسرانی تعلق گیرد. 

شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال گذشته، انجام امور اداری انتشار اوراق مشارکت سال 98 را با مشکل مواجه کرد به همین دلیل یک تایم چهار ماهه درنظر گرفته شد و شهرداری هم در دقایق پایانی توانست مجوز انتشار را دریافت کند. سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران که در خرداد سال جاری سکان اداره این معاونت را برعهده گرفت، گفت: اوراق مشارکت سال 98 باید در تاریخ قانونی خود جذب می‌شد، اما به دلیل مشکلات کرونا هیچ‌کدام از کلان‌شهرها موفق نشدند اوراق را در سال گذشته منتشر کنند و با اجازه ستاد ملی کرونا و همچین دیوان محاسبات، شهرداری‌ها تا 31 تیرماه فرصت یافتند که این اوراق را منتشر کنند. 

وی ادامه داد: بانک رفاه از لحاظ تأمین سرمایه برای جذب 1500 میلیارد اوراق مشکلاتی داشت که آن را با افزایش سرمایه حل کرد و مشکلات وثیقه‌ای هم با معرفی املاکی که از سوی شهرداری به بانک معرفی شد در حال حل شدن است. 

به گفته مناف هاشمی، ‌امیدواریم با حمایت های لازم  1500 میلیارد اوراق مشارکت به مترو و اتوبوسرانی تزریق شود تا برنامه‌های امسال محقق شود. البته در سال 97 هم اوراقی داشتیم که 910 میلیارد تومان با عاملیت بانک آینده نهایی شده بود و در حوزه ضمانت‌ها و همچنین تأمین املاک برای وثیقه مشکلاتی وجود داشت که در ماه‌های گذشته این مشکل برطرف شد. 

50 درصد این اوراق ضمانت دولت است/ در حال پیگیری هستیم

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد که 50 درصد این اوراق ضمانت دولت است که در دو مرحله به بانک مرکزی اعلام و بانک مرکزی هم به بانک عامل اعلام می‌کند. 

وی همچنین به وضعیت واگن‌سازی مترو اشاره کرد و گفت: برای اینکه این کارخانه سر پا بمانند باید گره آن را در بحث واگن برطرف کنیم. 

هاشمی تأکید کرد که واگن‌هایی هم باید از سوی دولت اختصاص یابد که پیگیری‌های آن در حال انجام است. 

هنوز پول ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به حساب شهرداری واریز نشده است

بیش از ۲ ماه از انتشار اوراق مشارکت سال 98 می‌گذرد، اما هنوز پول آن به حساب شهرداری واریز نشده است. علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در این باره به خبرنگار فارس گفت: هنوز پول اوراق مشارکت سال 98 واریز نشده است و مشکل وثایق حل نشده است. شهرداری تهران تاکنون 500 میلیارد تومان از وثایق را آماده کرده است و باید صدهزار میلیارد تومان دیگر هم وثیقه آماده شود تا بانک عامل پول را به حساب واریز کند. 

فقط ۵۰۰ میلیارد تومان وثیقه اماده شده است/برخی از ملک‌های شهرداری پایان کار ندارد

امام اضافه کرد: برخی از ملک‌های شهرداری پایان کار ندارد و بانک ملک‌هایی را می‌خواهد که پایان کار داشته باشد. معاونت مالی شهرداری و سازمان املاک هم پیگیر موضوع هستند. 

اگر پول واریز نشود نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه با تأکید بر این موضوع که شهرداری مقداری کمی از بودجه سال جاری مترو را تخصیص داده است، گفت: اگر پول واریز نشود نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم و هنوز وثایق آماده نشده و ما برای توسعه نیازمند پول هستیم. 

 15 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به دلیل عدم ارائه وثیقه در بانک رفاه معطل مانده است

البته اعضای شورای شهر هم بارها تذکر دادند که باید هر چه سریع‌تر وثایق 1500 اوراق مشارکت در حوزه حمل و نقل عمومی فراهم شود. مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت: 15 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به دلیل عدم ارائه وثیقه در بانک رفاه معطل مانده است. به استناد بند «د» تبصره پنج قانون بودجه سال 98 کل کشور به شهرداری تهران اجازه داده شده بود با تأئید وزارت کشور و با رعایت تمامی قوانین و مقررات نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف 309 هزار میلیارد ریال اقدام کند.

در فصل پاییز افزایش آلودگی هوا را داریم

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: قرار این اوراق برای اجرای طرح‌های حمل و نقل عمومی شهر تهران با ارائه مطالعات توجیهی مطابق ضوابط و با رعایت طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران و سایر قوانین و مقرارت فرادستی استفاده شود. در فصل پاییز افزایش آلودگی هوا را داریم و لزوم تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت شبکه مترو و اتوبوس مدنظر است اما به دلیل عدم ارائه وثیقه‌های لازم 15 هزار میلیارد ریال از اوراق مشارکت فروخته شده و در نزد بانک رفاه کارگران باقی مانده است. 

حتی هولوگرام یا تراکم در شهرداری هم می‌تواند وثیقه باشد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم در خصوص این وثایق معتقد است که وثیقه شامل موارد زیادی می‌تواند باشد، مثلا اگر زمانی بتوانند با بانک مرکزی صحبت کنند، شورای پول و اعتبار هم تصویب کند، حتی هولوگرام یا تراکم در شهرداری هم می‌تواند وثیقه باشد یا حتی یک نامه شهردار که حسابش را زیر کلید بانک می‌گذارد.

 در وثایق شهرداری معمولا املاکی داده می‌شود که معارض دارد

وی تأکید کرد: در حال حاضر بانک‌ها خیلی حساس هستند، چون وثایق شهرداری معمولا املاکی داده می‌شود که معارض دارد و زمانی که می‌خواهند از این املاک استفاده کنند دچار بحران می‌شوند. 

براساس این گزارش، با شروع فصل سرد سال، آلودگی هوا در پایتخت شدت می‌یابد و تنها راه‌حل این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است. سه ماه پیش 1500 میلیارد اوراق مشارکت منتشر شد، ولی هنوز سازمان املاک و معاونت مالی اداری شهرداری نتوانستند وثیقه‌های لازم برای آزادسازی این پول را فراهم کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول