اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

بازار سیاه «روغن» و کام تلخ قنادان در کرمان!/کمر تولیدکنندگان شکست

ایجاد بازار سیاه روغن قنادی با نایاب شدن این ماده اولیه کمر تولیدکنندگان کیک و شیرینی در کرمان را شکسته و آنها را تا مرز نابودی پیش برده است.

بازار سیاه «روغن» و کام تلخ قنادان در کرمان!/کمر تولیدکنندگان شکست

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: تولیدکنندگان کیک و شیرینی در کرمان از چند روز قبل با نبود روغن قنادی یا همان روغن صاف 50 در بازار مواجه شده‌اند و باید روغن را به مقدار محدود و با قیمت چند برابری از بازار سیاه خریداری کنند که این امر موجب کاهش شدید تولید و حتی تعطیلی برخی از واحدها و بیکاری نیروهای آنها در سال جهش تولید شده است.

کمر تولیدکنندگان شیرینی شکست

کارگاه‌ها و واحدهای تولید شیرینی در استان کرمان جزو فعال‌ترین مشاغل هستند تا جایی که برخی از این واحدها اقدام به صادرات محصول شیرینی خود از جمله کلمپه به عنوان شیرینی سنتی و سوغات کرمان به دیگر استان‌ها کرده‌اند.

این در حالی‌ست که از چند روز قبل با گران شدن و نایاب شدن روغن قنادی به عنوان ماده اولیه تهیه شیرینی شاهد این هستیم که واحدهای تولیدی در استان کرمان با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند تا جایی که آنها را تا مرز نابودی پیش برده است.

 

روغن قنادی در بازار کرمان نیست و اگر بازار سیاه گیر بیاید هر کارتن 500 هزار تومان قیمت دارد در حالی که قیمت هر کارتن 170 هزار تومان بود

 

 

مدیر تولید یک واحد تولیدی کلمپه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: روغن قنادی در بازار کرمان نیست و اگر بازار سیاه گیر بیاید هر کارتن 500 هزار تومان قیمت دارد در حالی که قیمت هر کارتن 170 هزار تومان بود و ما نمی‌دانیم علت این جهش قیمت خیلی زیاد چیست.

علی عارفی ادامه داد: وقتی جنسی کمیاب می‌شود، اولین مشکل این است که ثبات قیمت‌ها را به‌هم می زند و از یک ماه قبل با این مشکل کمبود روغن مواجه هستیم و یا گران است و یا اصلا گیر نمی‌آید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده محصول ما با توجه به قیمت مواد اولیه به صرفه نیست و نمی‌توانیم محصول را گران کنیم، زیرا تعزیزات این اجازه را به ما نمی‌دهد.

عارفی بیان داشت: آرد هم گران شده است در شرایطی که تا 15 روز هر کیسه آرد 135 هزار تومان بود الان هر کیسه آرد به 195 هزار تومان رسیده است و این جهش قیمت‌ها 100 درصد بر تولید تاثیر منفی گذاشته است و ما مجبور به تعدیل نیرو هستیم زیرا حدود 70 درصد کاهش تولید داریم و نه تنها سود ما کمتر شده است، بلکه سودی نداریم و فقط همین قدر تولید محدود را داریم که بیکار نباشیم.

آینده نامعلوم در پیش‌روی تولیدکنندگان شیرینی

وی خواستار توزیع عادلانه روغن موجود در بازار بین تولیدکنندگان شد و ابراز داشت: به نظر می‌رسد بعضی از توزیع‌کنندگان هم روغن‌های موجود را دپو کرده‌اند تا گران شود و گران‌تر بفروشند.

عارفی با اشاره به اینکه سالانه یک و نیم میلیون تومان حق عضویت به صنف قنادان می‌دهیم اما هیچ حمایتی از ما نمی‌شود، افزود: ما هیچ سهمیه‌ای از روغن و شکر و دیگر مواد اولیه نداریم و الان در بخش تولید نفس می‌کشیم تا فقط بمانیم به این امید اینکه قیمت‌ها را پایین بیاورند، اما نمی‌دانیم چه اتفاقی در آینده پیش می‌آید.

 

جهش قیمت مواد اولیه از جهش تولید پیش گرفته

ابوالحسن‌زاده مدیر یک مجتمع تولیدی هم به خبرنگار فارس گفت: از هفت، هشت روز مانده به عید نوروز به علت شیوع کرونا مجتمع ما تعطیل شد و از اردیبهشت ماه امسال هم به صورت نیمه‌تعطیل فعالیت می‌کردیم تا اینکه از چند روز قبل شاهد افزایش قیمت هر کارتن روغن از 180 هزار تومان به 220 هزار تومان، روز بعد به 250 هزار تومان و دیشب این قیمت به 550 هزار تومان رسید.

از دیشب که قیمت روغن را شنیدم به هر 10 نیرویی که داریم گفتم، هر کدام‌تان هر کجا می‌خواهید بروید دیگر نمی‌شود با روغن 550 هزار تومانی کار کرد.

 

وی تصریح کرد: تمام تلاشم را در چند ماه گذشته انجام دادم تا مجتمع سرپا بماند و نیروها بیکار نشوند اما از دیشب که قیمت روغن را شنیدم به هر 10 نیرویی که داریم گفتم، هر کدام‌تان هر کجا می‌خواهید بروید دیگر نمی‌شود با روغن 550 هزار تومانی کار کرد.

ابوالحسن‌زاده با اشاره به زحماتی که برای تولید و صادرات کلمپه تیگران به دیگر استان‌ها کشیده‌اند، ابراز داشت: در سال جهش تولید شاهد این هستیم که جهش قیمت مواد اولیه بیش از جهش تولید شده است.

وی ادامه داد: چند روز قبل یک مشتری از خارج استان داشتیم که سفارش زیادی به ما داد و من خوشحال شدم، اما وقتی به خیابان امام رفتم تا از عمده‌فروشی‌ها روغن بخرم، متوجه شدم حتی یک کارتن روغن هم وجود ندارد و دست از پا درازتر برگشتم.

این تولیدکننده اضافه کرد: با خودم فکر کردم شاید روغن دو، سه روزی در بازار نیست و دوباره گیر می‌آید اما دیشب یکی از فروشنده‌ها گفت، روغن در بازار کم است و هر کارتن 550 هزار تومان قیمت دارد.

ابوالحسن‌زاده با تاکید بر اینکه کرمانی‌ها بیش از همه دنبال تولید بودند، عنوان کرد: همین امروز دستگاه کلوچه‌زن بسیار خوبی که داشتم را مجبور شدم به قیمت کم به یکی از دوستان در لاهیجان بفروشم تا بتوانم هزینه نیروهایم را بدهم.

وی یادآور شد: اگر با این قیمت روغن و آرد بخواهیم کلمپه بفروشیم فقط باید نفرین برای خودت درست کنی، زیرا قیمت هر کیلو کلمپه تا به دست مصرف‌کننده برسد، خیلی زیاد می‌شود.

چرا روغن قنادی در بازار کرمان غیب شد؟

همچنین مدیر یک مجتمع کیک و کلوچه کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ما با توجه به شیوع کرونا و همچنین تعطیلی مدارس تولید را کاهش داده بودیم زیرا مدارس بازار اصلی تولیدات ما هستند، اما با این حال تولید را کم و کسر داشتیم.

حسین مهدیان اضافه کرد: روغن قنادی ماده اصلی تولید کیک و کلوچه است و از چند روز قبل که روغن به یک باره در بازار غیب شد، دیگر تولید نداریم و واحدمان را تعطیل کرده‌ایم.

بازار کرمان پر از روغن بود، اما از چند روز قبل به یک باره روغن‌ها غیب شدند

وی افزود: با تهران تماس گرفتم که گفتند هر کارتن روغن به قیمت 500 هزار تومان موجود است و هزینه بار را هم خودتان باید بپردازید که دیگر با این شرایط تولید برای ما به صرفه نیست.

مهدیان با اشاره به اینکه بازار کرمان پر از روغن بود، اما از چند روز قبل به یک باره روغن‌ها غیب شدند، تصریح کرد: وقتی مغازه‌داران شنیدند، مواد اولیه روغن به کارخانه‌ها داده نشده است، روغن‌ها را پنهان کردند تا گران بفروشند.

وی همچنین تولید کیک و کلوچه با این قیمت سرسام‌آور روغن را بدون توجیه اقتصادی خواند و یادآور شد: از سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کرمان هم سؤوال کردم که آیا سهیمه روغن آمده یا خیر که گفتند «خیر».

واحدهای صنایع غذایی استان کرمان مشکلات زیادی دارند و افزایش قیمت روغن فقط یک بحث است و در سال گذشته تمام واحدهای ما با تهیه شکر مشکل داشتند.

 

دبیر انجمن صنایع غذایی استان کرمان در گفت‌و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: متاسفانه آمار واحدهای صنایع غذایی در کرمان روز‌به‌روز کمتر می‌شود زیرا آنها تعطیل می‌شوند.

الهام درخشان تصریح کرد: واحدهای صنایع غذایی استان کرمان مشکلات زیادی دارند و افزایش قیمت روغن فقط یک بحث است و در سال گذشته تمام واحدهای ما با تهیه شکر مشکل داشتند.

وی با اشاره به ارائه سهمیه به واحدهای صنفی ابراز داشت: ما با اینکه واحد تولیدی هستیم، اما مانند اصناف مورد حمایت قرار نمی‌گیرم و واحدهای ما باید با التماس به اصناف شکر را با قیمت بالا بخرند.

 

هیچ‌کس دلش برای تولیدکننده نمی‌سوزد

درخشان خاطرنشان کرد: در هیئت مدیره انجمن صنایع غذایی استان کرمان پیگیر سهیمه شکر بودیم و هستیم تا شکر بگیریم و در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم.

وی متذکر شد: واحدهای تولیدی علاوه بر مشکلات اقتصادی دارند باید با مشکل کمبود و گرانی مواد اولیه هم دست‌و‌پنجه نرم کنند در صورتی که این مشکلات را دولت می‌تواند رفع کند، اما هیچ‌کس دلش برای تولیدکننده نمی‌سوزد و اگر واحدهای تولیدی تعطیل شوند تعدادی زیادی نیرو بیکار می‌شوند.

انتهای پیام/80019/ق/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول