اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عملکرد خوب دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مدیریت بیماری کرونا/ اجازه دهیم واکسن به گروه‌های پرخطر برسد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ایام کرونا عملکرد موفقی داشت و مورد تجلیل بسیاری از مسئولان کشور قرار گرفت.

عملکرد خوب دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مدیریت بیماری کرونا/ اجازه دهیم واکسن به گروه‌های پرخطر برسد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عبدالرسول همتی با حضور در دفتر خبرگزاری فارس از عملکرد موفق دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌ویژه ریاست دانشگاه در حوزه کنترل بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

خودمراقبتی، مهم‌ترین اصل کنترل کروناویروس

وی با اشاره به اینکه این بیماری طی هفت ماهه گذشته به خوبی در استان کنترل شده است، بر فرسایش پرسنل درمانی تاکید کرد و از مردم خواست تا با خودمراقبتی به‌عنوان مهم‌ترین اصل در پیشگیری از ابتلا به کرونا بر قطع زنجیره انتقال مبادرت ورزند.

معاون بهداست دانشگاه در گفتگوی زنده اینستاگرامی خود با فارس، ضمن اشاره به اقدامات جهادگونه‌ای نظیر تعطیلی حرم‌های مطهر، مترو و اتوبوس و موارد این‌چنینی به‌صورت داوطلبانه توسط متولیان امر، گفت: از ابتدای شیوع این ویروس منحوس بسیاری از دستگاه‌ها به صورت خودجوش در قطع زنجیره انتقال کمک کردند و بدون‌شک اگر همراهی و همکاری مردم و شهروندان نبود ما در این راه موفقیتی کسب نمی‌کرده و مورد تمجید و تشویق مسوولان کشوری قرار نمی‌گرفتیم.

وی ادامه داد: تجربه ما از کشور چین سبب شد مطالعات خود را افزایش داده و تجربه بیشتری برای رویارویی با بیماری یاد شده داشته باشیم. چنانچه اولین دانشگاه علوم پزشکی بودیم که توانستیم با نصب دستگاه حرارتی در فرودگاه ورود مسافران خارجی را رصد و سلامت آنها را بررسی کنیم.

انجام بیش از ۲۹۰ هزار تست کرونا در فارس از ابتدا تا امروز

همتی در بخش دوم این گفتگو از انجام بیش از ۲۹۰ هزار نمونه‌گیری از مردم استان فارس از ابتدای شیوع تا به امروز خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد، ۵۳ هزارو۸۹۶ فرد مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده‌اند که برابر با ۱۹ درصد کل افرادی که تست داده‌اند می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۱۵۰ تست مربوط به امروز بوده است، افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعته گذشته چهار نفر از هم استانی‌های ما به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند تا شمار جانباختگان تا به امروز به ۹۸۴ نفر برسد.

همچنین گفتنی است که ۴۹ درصد افراد  مبتلا به کرونا نیز که یا کم‌علامت بوده، یا در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته یا در ایزوله خانگی بهبود یافته‌اند.

این مقام دانشگاهی، با اشاره به شناسایی سریع بیماران و انجام روش‌های درمانی برای آنان گفت: ما با راه‌اندازی مراکز ۱۶ ساعته در استان، افراد را زود شناسایی کردیم و با بررسی سابقه ۱۴ روزه آنها اجازه حضور همه بیماران را به بیمارستان ندادیم چنانچه شاهد بهبود ۹۱ درصدی بیماران مبتلا بوده‌ایم‌.

بررسی وضعیت بیمارستان‌ها با توجه به ورود به فصل سرما و آغاز موج سوم بیماری سوال دیگری بود که معاون بهداشت دانشگاه، اینگونه به آن پاسخ داد: در حال حاضر در بیمارستان‌های ما ۸۰۰ نفر مبتلا به کرونا بستری هستند که حال ۹۰ نفر وخیم گزارش شده است و به نظر می‌رسد افزایش آمارهای ابتلا در روزهای اخیر حکایت از فرا رسیدن موج سوم بیماری در فارس دارد.

هرچند تعداد مبتلایان استان فارس نسبت به استان‌های دیگر نظیر تهران، قم و اصفهان کم‌تر است، اما زنگ خطر موج سوم به صدا درآمده است.

وی با اشاره به اینکه فرا رسیدن موج سوم بیماری به دلیل مسافرت شهروندان در شهریورماه است، یادآور شد: متاسفانه عادی شدن ویروس برای مردم و خسته شدن از رعایت بهداشت در کنار سفرهای شهریورماه، بازگشایی مدارس، برگزاری کنکور و .‌.. سبب شد موج سوم از راه برسد آن‌هم در حالی که کادر پزشکی و درمانی بسیار خسته‌اند و این نیروهای جان بر کف نیاز به استراحت دارند، لذا انتظار می‌رود که مردم با رعایت کردن سفت و سخت‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی یاری رسان این قشر فداکار باشند؛ چراکه ۱۰ درصد از بیماران کرونا را پرسنل ما تشکیل می‌دهند و اگر پرسنل ما خسته شوند فاجعه‌ای بزرگ در جامعه رخ خواهد داد.

در این شرایط، در خانه ماندن و عدم حضور در محیط بیرون بسیار حائز اهمیت بوده و استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی حرف اول را می‌زند و مشاهده عدم رعایت مردم در اماکن پرترددی چون فروشگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت‌گیری و مکان‌هایی از این دست، مشکل‌ساز خواهد بود.

همتی در ادامه با بیان اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم مترو و اتوبوس ها تعطیل شود، تاکید کرد: مردم خودشان رعایت کنند و تا آنجا که امکان دارد از خانه خارج نشوند، از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند، مسافرات‌های غیر ضروری‌شان را به زمان دیگری موکول کنند و درنهایت کمک‌کننده قطع زنجیره انتقال ویروس باشند.

دغدغه این روزهای مردم مبنی‌بر تزریق یا عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا و همچنین قوت گرفتن شایعاتی پیرامون واکسن کرونا پرسش بعدی ما بود که معاون بهداشت دانشگاه به آن پاسخ داد.

همتی در این باره عنوان کرد: از آنجا که افراد مبتلا به کرونا بعضا در برخی موارد دوباره نیز مبتلا شده‌اند پس می‌توان گفت وقتی خود کرونا ایمنی صد در صدی برای فرد ایجاد نمی‌کند و فرد ممکن است دوباره مبتلا شود، تزریق واکسن نیز ایمنی صد در صدی نمی‌دهد. همچنین شایعاتی نیز مبنی بر ساخت واکسن توسط کشورهای مختلف وجود دارد که اگر هم صحیح باشد مواردی از جملا عدم ایمنی صد در صد و تولید انبوه پس از شش ماه در صورت تایید صد در صدی ویروس، بازهم مانع از عدم رعایت بهداشت و خود مراقبتی نمی‌شود.

واکسن آنفلوآنزا هیچ تاثیری بر ویروس کرونا ندارد

وی ادامه داد: مطالبات مردم جهت تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز به دلیل ترس از ابتلای کرونا بالا رفته است اما مردم بدانند که واکسن آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با کرونا نداشته و تاثیری بر آن ندارد‌.

همتی با تاکید بر آن که ۷۵ هزار دوز واکسن به استان فارس اختصاص داده شده است، گفت: در دو شب گذشته ۴۳ هزار دوز وارد استان شد و از همان شب تزریق را با اولویت پرسنل درمانی آغاز کردیم. چنانچه کلیه پرسنل درمان استان چه در مراکز دولتی و غیر دولتی و خیریه و یا دانشجویان پطشکی مشغول در بیمارستان که با بیمار در ارتباط هستند، واکسن به طور رایگان تزریق خواهد شد.

وی اولویت دوم را بیماران خاص شامل  بیماران اچ آی وی مثبت، بیماران دیالیزی و پیوند اعضا و هموفیلی عنوان کرد و ادامه داد: اولویت سوم تمام مادران باردار هستند که با مراجعه به پایگاه‌های تحت پوشش می‌توانند واکسن را دریافت کنند. همچنین اولویت چهارم افراد تحت پوشش بهزیستی شامل کسانی هستند که معلولیت ذهنی یا جسمی دارند و یا سالمند هستند.

وی اولویت آخر را زندانیان عنوان کرد و گفت همه این پنج گروه هدف به طور رایگان واکسیناسیون می‌شوند.

همتی در ادامه تاکید کرد: اما در این میان بیماران پرخطر دیگری هم هستند که در طرح رایگان ما قرار نمی‌گیرند، اما می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی به داروخانه‌ها مراجعه و واکسن را تهیه کنند. مثل بیماران دیابتی، بیماران قلبی و فشارخونی، بیماران کبدی، کلیوی، سرطانی و تنفسی و آسم.

همچنین برای پرسنل نظامی و امنیتی نیز که در معرض بیماری هستند و همینطور جانبازان شیمیایی سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شود که به صورت متمرکز توزیع خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: توصیه ای که به مردم می‌شود این است که غیر از این افراد پرخطر، واکسن زدن برای سایرین اشتباه است و عوارضی را به همراه دارد به گونه‌ای که من و خانواده‌ام هیچ واکسنی استفاده نمی‌کنیم و اجازه می‌دهیم واکسن به افراد پر خطر برسد. 

همتی در ادامه قیمت آزاد واکسن را بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان عنوان کرد و با اشاره بر لزوم تهیه واکسن تنها از سوی داروخانه‌ها گفت: واکسن باید در دمای یک تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و اگر زنجیره دما شکسته شود و دمای واکسن بالا رود هیچ تاثیری نخواهد داشت، پس اگر مرکزی جز داروخانه اقدام به توزیع و فروش واکسن کند به‌هیچ عنوان به آن اعتماد نکنید و پولتان را هدر ندهید.

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه این ویروس سبب ایجاد محدودیت‌ها و اتفاقاتی در کشور شد تاکید کرد: همه هم‌وطنان در سطح کشور می‌توانند در کنترل و یا شیوع بیماری تاثیر گذار باشند و اگر همه ما بتوانیم با خود مراقبتی زنجیره این ویروس را بشکنیم این بیماری از بین می‌رود در حالی که با رعایت نکردن این نکات تمام تخت‌های بیمارستان‌ها پر خواهد شد،شاید نفری بعدی من یا شما یا یکی از اعضای خانواده‌مان باشیم.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول