اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چند نماینده عراقی: رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تسلیم دیکته‌های آمریکا هستند

چند نماینده عراق در واکنش به اخبار مربوط به احتمال بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد، این امر را بازی جدید ایالات متحده و همپیمانان آن در عراق توصیف کردند و از نخست‌وزیر و رئیس جمهور کشورشان انتقاد کردند.

چند نماینده عراقی: رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تسلیم دیکته‌های آمریکا هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی از نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به حواشی و اخبار منتشر شده درباره بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق را مورد انتقاد قرار دادند و این ماجرا را بازی جدید آمریکا و ایادی آن در عراق دانستند.

«محمود الربیعی» عضو دفتر سیاسی فراکسیون پارلمانی «الصادقون» عراق می‌گوید که «برهم صالح» رئیس‌جمهور و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر «ارتش‌های الکترونیک» برای انتشار اخبار نادرست درباره سفارت آمریکا در بغداد ایجاد کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: اخبار منتشر شده درباره بستن سفارت آمریکا در بغداد [ابتدا] به صورت رسمی و از طریق دولت‌های عراق و آمریکا منتشر نشد. ما این امر را چیزی جز یک بازی کودکانه نمی‌بینیم که تیم رسانه‌ای اطراف رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آن را به راه انداختند.

الربیعی افزود: عراق خارج از همه حساب و کتاب‌های ترامپ است اما وی می‌ترسد که راکت‌های کاتیوشا که هر از گاهی به اطراف سفارت آمریکا اصابت می‌کند،  تاثیری بگذارد. رئیس‌‌جمهوور آمریکا از دیپلماسی به عنوان پوششی برای اقدام امنیتی و اطلاعاتی در عراق استفاده می‌کند.

این نماینده عراقی افزود: فرماندهان نظامی آمریکا برای باقی‌ماندن در عراق به دلایلی مشخص تحت فشار هستند اگر این فشارها نبود، آمریکا از عراق خارج شده بود زیرا در پی شکست آمریکا در عراق و سوخته شدن برگه داعش آنها، این کشور دیگر توان پایداری و ایستادگی را ندارد.

از سوی دیگر، «غضنفر البطیخ» دیگر نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور را به تسلیم بودن مقابله دیکته‌های آمریکایی متهم کرد و در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره امور سیاسی و حکومتی در عراق تحت کنترل ایالات متحده است و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تسلیم دیکته‌های آمریکایی هستند.

وی افزود: واشنگتن اجازه نخواهد داد که هیچ شخصیت ملی در روند سیاسی عراق نقشی ایفا کند و این اوضاع به نفع آمریکا است تا اهداف خود را به صورت آشکار محقق سازد و در این میان متضرر اصلی مردم عراق هستند.
«حازم الجنابی» از رهبران ائتلاف سنی«جبهه الانقاذ و التنمیه» (جبهه نجات وتوسعه) به ریاست «اسامه النجیفی» نیز می‌گوید که آمریکا طی دو دهه عراق را نابود کرده است.

وی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: سخن گفتن از حاکمیت عراق درست و به جا نیست زیرا واقعیت این است که عراق طی هفده سال از سوی آمریکا نابود و ریشه‌کن شده است. ایالات متحده در عراق بازوانی دارد و سناریوی سفارت آمریکا در بغداد نیز به دلیل انتخابات آتی کلید خورده است.

در سال ۲۰۱۴ حدود پنج هزار نظامی آمریکایی در قالب ائتلاف بین‌المللی به بهانه مبارزه با داعش در پایگاه‌های نظامی عراق مستقر شدند. از زمان اعلام شکست داعش در عراق و اعلام عدم نیاز این کشور به نیروی نظامی خارجی تاکنون، واشنگتن حاضر به خارج کردن نیروهای خود از عراق نیست.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی ماه گذشته به شهادت رساند.

واشنگتن تحت فشار حملات راکتی به برخی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق ناگزیر شد که نظامیان تروریست خود را از برخی از پایگاه‌ها از جمله «التاجی» واقع در شمال استان بغداد خارج کند و در پایگاه‌های ایمن‌تر حفظ کند.در این میان فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام می کند که برنامه زمان‌بندی مشخصی برای تحویل گرفتن آن دسته مقرهایی دارد که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند. اما «مصطفی الکاظمی»  نخست‌وزیر عراق در جریان سفر اخیرش به واشنگتن، به نقل از دونالد ترامپ گفت که تا سه سال دیگر نیروهای آمریکایی در عراق می‌مانند و به تدریج از شمار آنها کاسته خواهد شد.

در این میان چند روزی است که منابع رسانه‌ای احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در کشور را بازنشر می‌دهند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند امری که گروه‌های مقاومت هرگز مسئولیت آن را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول