اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

250 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در کردستان تحصیل می‌کنند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت : 250 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس استثنایی و عادی استان تحصیل می‌کنند.

250 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در کردستان تحصیل می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خلیل رنجبر صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که در مدرسه با نیازهای ویژه توکل سنندج برگزار شد، با تبریک روز جهانی ناشنوایان اظهارکرد: 250 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: از این تعداد 52 نفر دانش‌آموز دختر و پسر دارای آسیب شنوایی در دوره‌های مختلف تحصیلی در مدارس با نیازهای ویژه استان تحصیل می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: همچنین با توجه به سیاست یکپارچه‌سازی آموزش و تلاش در راستای نزدیک شدن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه عادی، 198 دانش‌آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب شنوایی خفیف تا شدید در کنار همسالان خود و در دوره‌های مختلف تحصیلی مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.

رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی در دانش‌آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می‌توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: از این رو غربالگری قبل از یک ماهگی، اقدامات تشخیصی در سه ماهگی و اقدامات طبی، دارویی، درمانی و توانبخشی مانند کاشت سمعک‌های استخوانی و نامرئی و کاشت حلزون قبل از شش سالگی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، افزود: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر ناراحتی‌های روانی، خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجهه می‌شود.

رنجبر با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در راستای کاستن علل مولد آنها نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول