اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سؤال؟ تذکر، استیضاح یا استعفا!

پس از گذشت حدود هفت ماه از روی کار آمدن یگانه، شخصی که سه بار این سمت را به عهده داشته است، بحث‌هایی درباره تذکر، سوال و حتی استیضاح شهردار زنجان مطرح شده است، حال آنکه شنیده‌های فضای مجازی، حاکی از آن است که شهردار زنجان به دنبال استعفاست.

سؤال؟ تذکر، استیضاح یا استعفا!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اواخر اسفندماه سال قبل بود که حبیب ملایی یگانه به عنوان سومین بار به عنوان شهردار زنجان از سوی شورا انتخاب شد.

حالا قریب به هفت ماه از روی کار آمدن یگانه شهردار زنجان می‌گذرد و در این مدت اتفاقات بسیاری در شهر رخ داده است.

گذشته از عملکرد مثبت و منفی شهردار زنجان در این شرایط کرونایی برخی‌ انتظار داشتند که پروژه‌های عمرانی در این مدت شتاب بیشتری نسبت به قبل داشته باشد، در مقابل برخی هم معتقدند فعالیت‌ها در این بازه مطابق شرایط اقتصادی موجود راضی کننده بوده است.

با در نظر گرفتن همه این شرایط همچنان انتقادات پابرجاست و یکی از مواردی که طی روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری در انتقاد به عملکرد شهرداری مواجه شده، بحث تعدیل نیروهای فضای سبز بوده است.

رئیس شورای شهر زنجان در همین باره ضمن انتقاد از انتشار نامه شورای شهر به شهردار توسط کارمند شهرداری در فضای مجازی گفت: شورا به دنبال تعدیل نیرو نبوده است و در این باره در حق شورا اجحاف شد.

عباس راشاد گفت: در حال حاضر همه مدعی‌اند که در شهرداری چارت سازمانی به درستی اجرا نشده است، حال سوال اینجاست که چرا شهرداری باید با مجموعه نیروهای کمتر از آنچه در چارت سازمانی عنوان شده فعالیت داشته باشد؟

انتشار نامه محرمانه شورا به شهرداری غیرقانونی است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدیل نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان را به گردن شورای شهر می‌اندازند، گفت: درخواست شورای شهر در این نامه اصلاً تعدیل نیرو نبود.

راشاد با بیان اینکه شهرداری همه ساله در این فصل اقدام به تعدیل نیروهای فضای سبز می‌کند و ما نیز این موضوع را از وظایف ذاتی شهرداری می‌دانیم، افزود: درخواست شورای شهر در این نامه از شهردار این بود که تعدیل ۷۱۴ نیروی فضای سبز شهرداری که همه ساله نارضایتی‌هایی مبنی بر تبعیض در تعدیل از سوی کارگران مطرح می‌شود، حتماً طبق مقررات و شیوه‌نامه مشخصی انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه نامه‌ای که بنده به شهردار در مورد تعدیل نیروها که در فضای مجازی نیز منتشر شده است براساس امضای هفت نفر بود، گفت: این نامه که برای جلسه کمیسیون تخصصی بوده و مصوبه شورا نیست، منظور ما از این نامه بر این بود که نیروهایی که تعدیل می‌کند، براساس پروتکل و شیوه‌نامه مشخصی باشد.

وی با بیان اینکه درخواست شورای شهر در این نامه ارسال شده تعدیل نیرو نبود، تصریح کرد: در نامه گفتیم رویه قانونی برای تعدیل‌ها تعریف شود تا نارضایتی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، برطرف شود.

راشاد با اشاره به منتشر شدن نامه ارسالی شورای شهر به شهردار در مورد تعدیل نیروهای شهرداری در فضای مجازی توسط یکی از کارکنان شهرداری اظهار نارضایتی کرده و خطاب به شهردار گفت: آیا این کارمند شهرداری مسؤولیت روابط عمومی را بر عهده دارد؟ آیا مسؤول به هم ریختن جو روانی شهرداری است؟ آیا نامه‌هایی که شما به بنده ارسال می‌کنید و هر کدام بار حقوقی دارد را موظفیم در فضای مجازی منتشر کنیم؟

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان خطاب به شهردار با طرح این سوال که چرا مدیریت نیروهای فضای سبز که شهرداری همه ساله انجام می‌دهد، باید امسال به این‌گونه باشد، بیان کرد: متاسفانه این تعدیل‌های انجام شده را به گردن شورای شهر می‌اندازند در حالی که بنده صریحاً به شهردار گفته بودم که همه ساله تعدیل‌هایی که شهرداری انجام می‌داد و بخشی نیز غیرقانونی بود.

شورا دنبال تعدیل نیرو نبوده و نیست

وی با بیان این‌که فقط به شهردار گفتیم تعدیل‌هایی که همه ساله انجام می‌دهد را براساس قاعده و پروتکل مشخص انجام دهد، تصریح کرد: آیا این کارمند شهرداری که اقدام به انتشار نامه شورای شهر به شهردار در فضای مجازی کرده با گروه‌های معاند در ارتباط است؟ متأسفانه فضایی که به دلیل انتشار این نامه وجود دارد سبب ایجاد ارتباطاتی از سوی معاندان با برخی از این کارگران شده است، این موضوع را رسماً از سوی نهادهای اطلاعاتی پیگیر هستیم. سوال اینجاست چرا کارمند شهرداری این اقدام را انجام داده است؟ چه مشکلی دارد؟

راشاد در ادامه به عدم اجرایی شدن چارت سازمانی شهرداری زنجان اشاره و خطاب به شهردار با طرح سؤالی یادآور شد: در حال حاضر همه مدعی‌اند که در شهرداری چارت سازمانی به درستی اجرا نشده است حال سوال اینجاست که چرا شهرداری باید با مجموعه نیروهای کمتر از آنچه در چارت سازمانی عنوان شده فعالیت داشته باشد؟

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان گفت: شهرداری هر سال این کار را چراغ خاموش و به صلاحدید خود انجام می‌داد و در این باره مراجعات زیادی به شورا نیز داشتیم که به همین خاطر کمیسیون خدمات شهری درخواست شفافیت امر را دادند و دوستان شهرداری به دنبال اینکه شهرداری این موضوع را اعلام کنند، گفتند که شورا درخواست تعدیل نیرو را داده است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: این سوال است که چرا باید در داخل شهرداری دنبال به هم ریختن فضای آرامش باشیم، هرچند که ما اطلاعاتی داریم که برخی افراد به دنبال به هم ریختن آرامش جامعه هستند و به دنبال این هستیم که بدانیم، اینها ارتباطات سازمانی با گروه‌‎های معاند دارند یا خیر؟

وی به سایر سوالات مطرح شده نیز اشاره کرد و گفت: در چند سازمان مشکلاتی وجود داشت که از جمله آن قضیه همان لباس‌های آتش‌نشانی، عدم پاسخگویی برخی از مدیران به مردم و ... بوده است که شهرداری از مدت زمان نامه ارسال شده تاکنون پاسخی به شورا نداده است.

راشاد با اشاره به اینکه رضایت عمومی مهمترین مسئله شوراست، گفت: معتقدیم شهرداری باید بدون توجه به بیماری کرونا و مسائل دیگر خدمت‌رسانی را تسریع کند، چون گاها یک هماهنگی 15 دقیقه‌ای، یک هفته زمان برده است که این امر از شهرداری قابل قبول نیست.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه شهرداری باید در جلسه آینده رسماً آماری در این زمینه که بر طبق چارت سازمانی و رتبه شهرداری چه تعداد نیرو در این نهاد فعالیت دارند؟ اگر به تعداد عنوان شده در چارت سازمانی نیست چه کسی باید پیگیر باشد.

شهردار باید 10 روزه به سوالات پاسخ دهد

وی درباره تذکر به شهردار زنجان نیز گفت: یک سری از موارد از جمله روند کند کارهای عمرانی، عدم نظارت، عدم تکمیل چارت سازمانی و تکمیل نبودن آن، خالی بودن پست‌های حرفه‌ای و تخصصی در قالب تذکر و سوال مطرح شد که امروز این نامه به شهردار ارسال می‌شود و شهردار موظف است در عرض 10 روز به آنها پاسخ دهد.

راشاد با اشاره به اینکه ناقص بودن چارت سازمانی در تکمیل اطلاعات و آمار و روند فعالیت‌ها شهرداری را دچار مشکل می‌کند، گفت: همین امر موجب نارضایتی مردم شده و هر روز نامه‌هایی داریم که یک کار ساده چندین روز و بیش از روال معمول طول کشیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: این ناقص بودن چارت سازمانی موجب شده است که شهرداری جای خالی این پست‌ها را با نیروهای فصلی پر کرده است، هرچند که متخصص بوده اما چون فصلی است پس باید شخص دیگری جایگزین کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر مباحث مطرح شده درباره استعفای شهردار نیز گفت: جلسات غیرعلنی شورا با شهردار همواره با تنش و تذکر و سوال همراه است و این موضوع یک امر طبیعی است.

راشاد افزود: برخی از خبرها نمی‌دانم چطور در فضای مجازی منتشر می‌شود، اما تقریبا در همه جلسات و بدون استثناء، مباحثی وجود دارد و روز گذشته نیز یک روز عادی برای شورا بود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: مدیریت یک شهر 500 هزار نفری سخت است و دوستان نیز به دنبال ارائه خدمات هستند، هرچند من بخشی از این درگیری‌ها را طبیعی می‌دانم، اما بخشی دیگر باید مدیریت شود، هرچند که برخی در شهرداری مخل آرامش شهر هستند.

وی با رد استعفای شهردار زنجان گفت: هیچ نامه کتبی مبنی بر استعفای شهردار به دست بنده که رئیس شورا هستم نرسیده است.

تذکر دادم، سوال نکردم

احمد نصیری درباره اتفاقات رخ داده طی روزهای اخیر گفت: بنا نبود در این شرایط که نه پول وجود دارد و با گیر و دارهای فراوان دست و پنجه نرم می‌کند، شهردار را استیضاح کنیم و اگر موضوعی مطرح شده نظر شخصی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بنده با استیضاح شهردار موافق نیستم، بیان کرد: در جلسه دیروز بحث استیضاح مطرح نبود، بلکه بحث سوال از شهردار بود.

نصیری با اشاره به اینکه بحث خود بنده به شهردار نیز تذکر درباره نیروهای فضای سبز و مباحث عمرانی بود، تصریح کرد: فعلا این تذکرات به مرحله استیضاح نرسیده است.

عضو شورای شهر زنجان درباره استعفای شهردار نیز گفت: بنده چنین چیزی را نشنیده‌ام و امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد و بنده نمی‌دانم این مطالب از کجا منتشر شده است، چون در جلسه با خبرنگاران چنین موضوعی مطرح نشد.

وی با اشاره به اینکه سوال از شهردار و پاسخگویی وی به شورا امری طبیعی است، تصریح کرد: ممکن است در آینده نیز چنین اتفاقی رخ دهد و این خیلی غیرعادی نیست.

وی گفت: تذکر بنده این بود که سال‌های گذشته نیز تعدیل نیرو بود، اما کم سر و صداتر بود، اما امسال این کار موجب نگرانی کارگران شد که بنده از شهردار خواستم با روال طبیعی این امر پیش برود و اجازه ندهد، حق کسی اجحاف شود.

در تعدیل نیرو به چندتن از اعضای شورا ظلم شد

 دیگر عضو شورای شهر زنجان نیز درباره تعدیل نیروهای فضای سبز و واکنش‌های مربوط به آن گفت: متاسفانه در این زمینه در حق چند تن از اعضای شورا اجحاف شد، در حالی که اصلا شورا به دنبال تعدیل نبود.

منصور مرادلو با اشاره به اینکه تعدیل نیروی فضای سبز اتفاقی بود که هر سال رخ می‌داد، تصریح کرد: درباره تعدیل نیرو واقعا به ما ظلم شد.

وی با اشاره به اینکه تعدیل نیرو 19 سال بود که با بی عدالتی انجام می‌شد، گفت: ما جلوی این بی عدالتی را گرفتیم، چون در این مدت افرادی که منتسب به شخصی در شورا یا شهرداری بودند، در مجموعه مانده و بقیه تعدیل می‌شدند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز خطاب به شهردار متذکر شد: در حالی که فصل کاری رو به اتمام است چرا تحرک در پروژه بازگشایی پادگان کم شده است؟ 

رزاق محمدی در سوالی از شهردار این‌گونه عنوان کرد: ساماندهی نیروهای و تبدیل آنان چرا این‌گونه است؟ چرا شهرداری زنجان باید سوژه گروه‌های معاند نظام و اسلام قرار گیرد؟ به خاطر این‌که چارت سازمانی و تبدیل وضعیت نیروها بی‌تفاوت هستیم تا چند نفر سال‌ها اسب‌های خود را بتازند تا نوبت به کس دیگر نرسد.

وی با بیان این‌که آیا مشکل اساسی اکنون زنجان و کشور فقط تعدیل ۵۰ نفر کارگر است؟ اگر این انجام شود ما همه وظایفمان را انجام داده‌ایم، تصریح کرد: در ارگان‌های دیگر صدها نفر با دستورات آقازاده‌ها بدون آزمون مشغول هستند کسی سراغ آن‌ها نمی‌رود، فقط مشکل ما کارگران شهرداری است، قبول در شهرداری اتفاقات ناصحیح و نادرست در گذشته رخ داده تا کی همه را با آن چوب تنبیه خواهیم کرد؟

محمدی با اشاره به این‌که در حال حاضر نمی‌توانیم مشکل یک شهروند را به مسؤولان شهرداری گوشزد کرده و پیگیر مشکل مردم باشیم چون امنیتی شده و افرادی کار خود را رها کرده راپورت می‌دهند در حالی که خود آنان مورد دارند.

با وجود همه مباحث مطرح شده، طبق گفته اعضای شورای شهر رخ داده است، آنچه از شهردار خواسته شده در قالب تذکر، سوال بوده است.

اما شنیده‌‎های فضای مجازی حاکی از آن است که شهردار زنجان به خاطر کاندید شدن در دوره بعد شورای اسلامی شهر قصد کناره‌‎گیری از این سمت را دارد.

هرچند که فعلا خود شهردار یا اعضای شورا این موضوع را تأیید نکرده‌اند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول