اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ناشنوایان، گل‌های خاموش/ افزایش آمار ناشنوایان در پی ازدواج با افراد شنوا

به گفته مسئولان بهزیستی و کانون ناشنوایان، ۱۴هزار ناشنوا و کم‌شنوا در استان فارس وجود دارد که این رقم سالانه در حال افزایش بوده و مهمترین دلیل این افزایش نیز اصرار خانواده‌ها بر ازدواج این افراد با افراد شنواست.

ناشنوایان، گل‌های خاموش/ افزایش آمار ناشنوایان در پی ازدواج با افراد شنوا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روز جهانی ناشنوایان بهانه‌ای شد تا مروری بر وضعیت فعلی ناشنوایان در استان فارس داشته باشیم.

هدف از این نام‌گذاری این روز، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی مسئولین و مدیران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

جبار باغچه‌بان (عسکرزاده) نخستین کسی است که در ایران آموزش های ناشنوایان را پایه ریزی کرد. وی آثاری از جمله: کتاب‌های کودکان، کتاب حساب ویژه و کتاب آموزش کر و لال‌ها به رشته تحریر در آورده است.

باغچه‌بان ابداعاتی نیز در این راستا داشته است که عبارتند از:
- روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان
-اختراع گوشی استخوانی یا تلفن گنگ
-کشف خواص صوت‌ها و تقسیم بندی آنها
-تهیه وسایل مختلف بصری برای تدریس ناشنوایان
-اختراع  گاه نما 

 به گفته مسئولان بهزیستی و کانون ناشنوایان در استان فارس، ۱۴هزار ناشنوا و کم‌شنوا وجود دارد که این رقم سالانه در حال افزایش بوده و مهمترین دلیل این افزایش نیز اصرار خانواده‌ها بر ازدواج این افراد با افراد شنوا است.

مدارس و مراکز مختلفی ویژه این افراد در شیراز و شهرستان‌های استان در حال فعالیت هستند که تا کنون افراد موفقی را نیز به بدنه اجتماع تزریق کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است: بیش از ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی کودکان، با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند، بنابراین تشخیص در بدو تولد و مداخلات درمانی را نباید به تاخیر انداخت.

شایان ذکر است که با وجود حمایت‌های بهزیستی و برخی مجموعه های مردم نهاد،  امکانات و شرایط با توجه به آمار ناشنوایان در استان فارس مناسب و پاسخگوی همه نیازهای این قشر نیست و امیدواریم مدیران و مسئولان بهزیستی با جدیت بیشتری مشکلات این بخش از جامعه معلولان را مرتفع نمایند و تکریم جایگزین نگاه ترحم آمیز به این افراد باشد.
 
سال گذشته نیز امکان بازگرداندن شنوایی افراد ناشنوا از طریق عمل جراحی بون بریج و پیوند ساقه مغز در شیراز فراهم شد و تا کنون چندین عمل جراحی موفقیت آمیز انجام شده است.
 
انتهای پیام/ ن
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول