شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴

ویژه نامه ها  /  بازار

نگاهی به رویداد کژوال کمپ

رویدادی که هدف اوج گیری صنعت بازی سازی را دنبال می‌کند.

نگاهی به رویداد کژوال کمپ

علی‌رغم اینکه صنعت بازی‌های موبایلی در دنیا به یکی از پردرآمدترین صنایع تبدل شده و میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کرده، در ایران این مسئله تا حدودی همچنان محقق نشده. البته در حال حاضر برخی از بازی‌های موبایلی ایرانی با استقبال قابل توجهی از سوی کاربران روبرو هستند، اما همچنان کاستی‌هایی در این حوزه دیده می‌شود که به نظر می‌رسد برطرف کردن آنها خیلی دور از دسترس هم نیست، چراکه بازار موبایل ایران از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و آمارهای کافه بازار طی چند سال اخیر گواه این است که صنعت بازی‌های موبایلی ایرانی در حال اوج گرفتن است. در همین راستا، کافه بازار به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مارکت بازی‌های موبایلی از سال گذشته تصمیم به برگزاری رویداد تحت عنوان «کژوال کمپ» گرفته است. رویداد «کژوال کمپ» برای دومین دوره با همکاری ۹ حامی صنعت بازی و با هدف ارتقاء سطح بازی‌های موبایل ایرانی برگزار می‌شود. در طول این رویداد تیم‌های شرکت‌کننده طی ۱۰ هفته تلاش می‌کنند تا با کمک گرفتن از مربیان محصولی را با هدف موفقیت تجاری در بازار داخل تولید نمایند. در پایان این رویداد نیز به سه تیم برتر مجموعا ۱۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می‌شود. اما این رویداد چگونه و تا چه اندازه می تواند به کم و کاستی‌های این صنعت نوپا در کشورمان کمک کند؟ برای پاسخ به این سوال سراغ دبیر برگزاری رویداد ژوال کمپ و حامیان این رویداد رفتیم و سوالاتمان را پیش رویشان قرار دادیم. رشد ۹ میلیون دلاری بازار بازی‌های موبایلی ایران محمد ایرجی، دبیر رویداد کژوال کمپ صحبت‌هایش را با نقلی از مدیرعامل کافه بازار می‌گوید شروع می‌کند و می‌گوید: «رشد بازی‌های موبایلی در دنیا سهمی حدود ۴۶ درصد از کل صنعت موبایل را در اختیار دارد. اندازه‌ی کل صنعت بازی در دنیا نیز از ۱۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۶۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.» ایرجی معتقد است این بازار طبق پیش‌بینی‌ها به ۱۹۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ برسد و ادامه می‌دهد: «بازار ایران نیز با تخمین‌های صورت گرفته در حال حاضر تا به حال رشدی ۹ میلیون دلاری در این بخش داشته ولی ظرفیت آن در مقایسه با بازار جهانی و با توجه به قدرت خرید و رشد صنعت تا ۱۰ برابر این مقدار برآورد می‌شود.» دبیر رویداد کژوال کمپ می‌گوید از زاویه‌ دید بازار، رشد این صنعت مترادف با رشد بازار و رونق اقتصادی است. او در این‌باره اضافه می‌کند: «اعتقاد داریم این بازار به هیچ عنوان به یک بستر رقابتی تبدیل نشده و تولید و نشر یا در کل، عرضه کمتر از تقاضای مخاطبان بازی است. همچنین آمار جست‌وجوی بازی و استقبال کاربران از بازی‌ها نیز مبین این مساله است. از سویی دیگر توجه نهادهای علمی و آموزشی به بازی‌های رایانه‌ای امری ست که کمتر به آن توجه شده است. پس ایجاد توجه و تلاش برای پیوند دانشگاه و صنعت از اهداف اولیه‌ی برگزاری این رویداد است تا ورودی نیروی انسانی به صنعت را افزایش داده و باعث رونق تولید در این عرصه شویم.» همچنین به گفته ایرجی آشنایی بیشتر دانشجویان و توجه نهادهای آموزشی به این مقوله برای این تیم باعث خوشحالی و دلگرمی خواهد بود و در ادامه تاکید می‌کند: «رشد تیم‌های جدید و خلق ایده‌های نو همیشه نویدبخش پویایی صنعت بازی‌سازی در کشور است. ما نیز با انجام وظیفه‌ی خود برای روشن نگه داشتن چراغ امید برای نسل جدید و جوان خوشحالیم.» توجه به شبکه‌سازی و برابرسازی فرصت رشد برای عموم محمد ایرجی در خصوص خروجی‌های رویداد سال گذشته کژوال کمپ نیز عنوان می‌کند: «در رویداد قبل تیم‌های زیادی شکل گرفتند که تعدادی از آن‌ها همچنان فعال هستند. دو تیم که در رویداد قبل به مقام اول و دوم نائل شدند تبدیل به موفق‌ترین تیم‌های بازی‌سازی در سطح کشور شدند و رشد اقتصادی مناسبی داشتند و مورد استقبال کاربران بی‌شماری قرار گرفتند. هر دوی این تیم‌ها را جوانان تشکیل می‌دهند و هیچ یک ساکن تهران نیستند. این امر نشان می‌دهد توجه به شبکه‌سازی و برابرسازی فرصت رشد برای عموم علاقه‌مندان می‌تواند باعث پدید آمدن و کشف استعدادهای نو باشد.» نیاز به نیروی متخصص و مستعد موسس استودیو پاییزان، یکی دیگر از حامیان برگزاری این رویداد، هدف از برگزاری کژوال کمپ را پرورش نیروی انسانی و افزایش آن در این حوزه عنوان می‌کند و معتقد است: «برای پیشرفت در بازی‌سازی به نیروی متخصص و مستعد نیاز است.» محمد زهتابی در این‌باره عنوان می‌کند: «بیشتر دانشجوهای متخصص دانشگاه‌ها از وجود صنایع خلاق و ثروت‌سازی مانند بازی‌سازی بی‌خبر هستند. یکی از کارهایی که در کژوال کمپ به آن پرداخته می‌شود، معرفی صنعت بازی‌سازی و آشنا کردن آن‌ها با جذابیت‌های مالی و کاری است زیرا که این نیروهای انسانی با استعداد، آموزش‌های اولیه را در دانشگاه‌ها گذرانده‌اند اما نمی‌توانند از آن در کسب‌وکارها استفاده کنند، اما به طور حتم حوزه بازی‌سازی برای آن‌ها فرصت رشد خوبی به‌شمار می‌آید.» زهتابی همچنین حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه را رویدادهایی مانند کژوال کمپ عنوان می‌کند. او با اشاره به اینکه امسال دومین سالی است که این رویداد برگزار می‌شود، تاکید می‌کند: «در سال گذشته نیروهای جدید زیادی وارد این حوزه شدند. پیش‌بینی من این است که اگر در این دوره از رویداد، 5 استارتاپ جدید و 50 نیروی جدید به این حوزه ورود کنند، در چشم‌انداز 5 ساله، جامعه دو هزار نفری اکوسیستم گیم به ده هزار نفر می‌رسد که با شرکت‌های برتر بازی‌سازی دنیا برابری می‌کند.» ثبت نام و نحوه برگزاری طبق اعلام وبسایت رسمی کژوال کمپ، تیم‌های علاقه‌مند از ۲۲ شهریور تا ۱۵ مهر فرصت خواهند داشت تا از طریق وب‌سایت رویداد ثبت‌نام نمایند. مراحل اجرای رویداد به صورت چندین فاز پیوسته پیگیری می‌شود. رویداد ابتدا فاز مستندسازی آغاز می‌شود. در این مرحله تیم‌ها مستندات بازی خود و مراحل تولید را با توجه به معیارهای در نظر گرفته شد به تیم منتورهای باتجربه حاضر در کژوال کمپ ارائه می‌کنند. با تایید ایده‌ی اولیه وارد مرحله‌ی پروتوتایپ می‌شوند. تلاش بر این است تا در این مرحله ریسک‌های فنی و نحوه‌ی پیاده‌سازی هسته‌ی اصلی بازی انجام پذیرد و اولین دموی قابل بازی به منتورها عرضه شود. سپس در مرحله‌ی تولید تمام مکانیک‌ها به صورت کامل و جهت عرضه‌ی نهایی محصول پیاده‌سازی می‌شوند. خروجی این مرحله نسخه‌ی بتا از بازی خواهد بود. در ادامه زمانی برای تست و رفع اشکال برای بازی‌ها در نظر گرفته شده است و در نهایت عرضه‌ی بازی به روی بازار خواهد بود. بخش بعدی وارد ارزیابی محصولات می‌شود و همچنان امکان ارائه‌ی آپدیت و عملیات بهینه‌سازی سنجه‌ها و پارامترهای بازی موجود است. پس از گذشت زمان ارزیابی بازی‌ها بر اساس فرمول مشخصی رتبه‌بندی می‌شوند و تیم‌های برتر رویداد جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول