اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی علی‌رغم اجرای سیاست ارز 4200 تومانی+جدول

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی در دو سال اخیر علی رغم اجرای سیاست ارز 4200 تومانی اعلام کرد: متوسط مصرف کالاهای اساسی در سالهای اخیر کاهش قابل توجهی یافته و این کاهش‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است.

افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی علی‌رغم اجرای سیاست ارز 4200 تومانی+جدول

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از سیاست‌های دولت روحانی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب از فروردین ماه 1397 تاکنون، سیاست تخصیص ارز ترجیحی (4200 تومانی) به واردات کالاها و نهاده‌های اساسی بوده است.

با این وجود، بررسی های صورت گرفته توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است به طوریکه حتی کالاهایی مثل گوشت مرغ که ارز ترجیحی نیز دریافت می نمایند رشد قیمت بالای 100 درصدی را تجربه نموده اند.

همچنین برررسی های بازوی کارشناسی مجلس نشان می دهد که متوسط مصرف کالاهای اساسی در سالهای اخیر کاهش قابل توجهی یافته است. برای مثال مصرف برنج خارجی 8 درصد، گوشت گوساله 20 درصد، گوشت گوسفند 29 درصد، روغن نباتی6  درصد و قند و شکر 4 درصد در سال 1398 نسبت به سال 1395 کاهش یافته است. این کاهش‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است.

 

با توجه به موارد فوق، مرکز پژوهش های مجلس اعتقاد دارد که اتخاذ سیاستی در راستای تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار بسیار ضروری است.

گفتنی است بازوی کارشناسی مجلس در بخش دیگری از گزارش فوق (گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی) با اشاره به افزایش 15 درصدی پایه پولی بخاطر تداوم اجرای سیاست ارز 4200 تومانی در سال جاری اعلام کرد: «سیاستی که با هدف تثبیت قیمت کالاهای اساسی اجرا می‌شود، صرفنظر از میزان تحقق اهداف، منجر به افزایش قابل توجه پایه پولی، نقدینگی و در نهایت تورم شده است».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول