اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

برخورد قاطع دستگاه قضایی با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی و کشاورزی آمل

دادستان شهرستان آمل خطاب به متصرفان اراضی ملی و کشاورزی هشدار داد و گفت: با عوامل ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی با کاربری کشاورزی، زراعی و باغی به‌طور جدی برخورد می‌شود و دستگاه قضایی نیز برخورد قاطعی با تصرف کنندگان اراضی ملی خواهد داشت.

برخورد قاطع دستگاه قضایی با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی و کشاورزی آمل

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، با توجه به دغدغه و مشکلات شهرنشینی شاهد هجوم خوش‌نشین‌ها به سمت روستاها، مناطق کوهستانی و جنگلی خوش آب و هوا هستیم که نتیجه آن با گسترش قارچ گونه ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از بافت‌های مسکونی، اراضی ملی و کشاورزی است.

یکی از این مناطق خوش آب و هوا که مسافران و گردشگران زیادی را در طول سال به خود جذب می‌کند دهستان چلاو است؛ این دهستان شامل 9 روستا با نام‌های گنگرج‌کلا ، چمه‌بن ، زرخنی ، تیار ، پاشاکلا ، نجارکلا و پاریمه می‌باشد که پر جمعیت‌ترین روستای این منطقه سنگچال با هزار و 250 خانوار و کوچک ترین روستا گت کلا که شامل 70 خانوار می‌باشد.

شغل بومی مردمان  این منطقه دامداری می‌باشد و فعالیت کشاورزی صورت نمی‌گیرد و اکثریت جمعیت این منطقه خوش‌نشین هستند به صورتی که 6 ماه ابتدای سال این منطقه کاملا پر و 6 ماهه دوم تقریبا خالی از سکنه است.

80 درصد مردمان آن منطقه بومی‌اند که به دوبخش خوش‌نشین و غیر خوش‌نشین تقسیم می‌شوند؛ خوش‌نشین‌ها بیشتر در ایام تعطیلات و آخر هفته در محل حضور پیدا و بومی‌ها افرادی هستند که به صورت دائم در آن منطقه زندگی می‌کنند و جزء آمار بومیان محل ثبت شده‌اند.

ساخت و ساز در منطقه به صورت داخل و خارج بافت وجود دارد که با توجه به تشخیص دهیار و شورا هر 5 سال به بافت مسکونی الحاقیه خورده و به بافت محل اضافه می‌شود  اما متاسفانه اخیرا بیشتر ساخت و سازهایی که در محل انجام می‌شود در خارج از بافت مسکونی و در اراضی ملی و کشاورزی است.

مهدی محمدی دادستان شهرستان آمل به همراه مسؤولان اداره منابع طبیعی، امور اراضی و جهاد کشاورزی این شهرستان جهت بررسی میدانی وضعیت اراضی تصرف شده و ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه چلاو و سنگچال حضور یافتند.

محمدی در خصوص این بازدید گفت: آنچه که اهمیت فوق العاده کار ما را در تمامی حوزه‌های قضایی نشان می‌دهد، موضوع پیشگیری از وقوع جرم است؛ چرا که با هزینه و تبعات کمتر، نتیجه بهتری را برای ما عاید می‌کند و ابلاغ و اجرای سریع احکام قضایی در خصوص تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز، مانیتورینگ و رصد مناطقی که احتمال ساخت و ساز غیرمجاز در آن وجود دارد در پیشگیری از وقوع جرائم فوق تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه توجه به ضرورت حفظ اراضی ملی باید با همکاری دستگاه قضائی، نیروی انتظامی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی افراد زمین‌خوار در شهرستان شناسایی و با آنها برخورد شود، عنوان کرد: در صورت مشاهده هرگونه تصرف و تخریب اراضی دولتی بدون فوت وقت نسبت به رفع تصرف اراضی ملی و جمع‌آوری آثار و ادله جرم اقدام شود و تمامی کلانتری‌ها و پاسگاه‌های حوزه انتظامی شهرستان آمل  در راستای مبارزه با زمین‌خواری مکلف به همکاری هستند.

دادستان شهرستان آمل خطاب به متصرفان اراضی ملی و کشاورزی هشدار داد: با عوامل ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی با کاربری کشاورزی، زراعی و باغی به‌طور جدی برخورد می‌شود و دستگاه قضایی نیز برخورد قاطعی با تصرف کنندگان اراضی ملی خواهد داشت.

این مقام مسئول در پایان گفت: از شهروندان فهیم و آگاه تقاضا می‌شود که برای صیانت از حقوق خود و عامه شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف ساختمانی و یا تصرف اراضی ملی موضوع را سریعاً به اطلاع دادستانی و اداره منابع طبیعی و امور اراضی شهرستان آمل برسانند تا نسبت به جلوگیری از تصرفات اراضی ملی و نیز ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام سریع به عمل آید.

انتهای پیام/ 3141/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول