اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

کمبود زیرساخت‌ها حلقه مفقوده توسعه شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی + فیلم

۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی استان آذربایجان غربی به دلیل عدم تکمیل زیرساخت‌های لازم و عدم اجرای مناسب قانون نتوانسته‌اند آنگونه که باید در توسعه صنعت موثر باشند.

کمبود زیرساخت‌ها حلقه مفقوده توسعه شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، در ابتدا ساخت شهرک های صنعتی با هدف مستثنا کردن از برخی قوانین و قانونمند کردن در واگذاری‌ها، ایجاد امکانات زیربنایی لازم برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی و در راستای رونق تولید و بهبود وضعیت اشتغال ایجاد شد. 

در همین راستا به منظور  توسعه‌ مناطق محروم، تمرکززدایی از شهرها و افزایش بهره‌وری و تمرکززدایی از مرکز کشور، در سال ۱۳۴۳ هیأت وزیران رأی به تأسیس سازمان نواحی صنعتی داد، بر این اساس با توجه به گسترش شهرک های صنعتی، اولین شهرک صنعتی آذربایجان غربی در سال 68 احداث شد و در حال حاضر از 34 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب، 27 شهرک و ناحیه صنعتی در دست بهره برداری است ولی آنچه سبب شده تا واحدهای تولیدی و صنعتی تمایلی برای فعالیت در شهرک های صنعتی نداشته باشند، کمبود زیرساختهای مورد نیاز در شهرک های صنعتی استان است.

در سالهای اخیر بنا به سیاست های پولی و اقتصادی دولت تدبیر و امید، شاهد رکود در شهرک های صنعتی هستیم به طوری که کارگروه رفع موانع تولید استان نیز نتوانسته در راستای فعال سازی این واحدها گام های موثری بردارد به طوری که این واحدها با استفاده از تسهیلات کوتاه مدت با درصدهای بالای پس از مدتی دوباره در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه می شوند، علاوه بر این نبود زیرساختهای مورد نیاز از جمله تصفیه خانه فاضلاب در تعداد قابل توجهی از شهرک ها و نواحی صنعتی استان سبب شده تا واحدهای صنعتی مستقر این این شهرک ها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

367 واحد راکد در شهرک های صنعتی آذربایجان غربی وجود دارد

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: احداث 34 شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان غربی مصوب شده است که از این تعداد 21 شهرک و6 ناحیه صنعتی در حال بهره برداری در استان وجود دارد.

حسن حاتمی مساحت در اختیار شهرک های صنعتی استان را 2 هزار و 411 هکتار اعلام کرد و افزود: یک هزار و 230 هکتار زمین های صنعتی در اختیار داریم که از این میزان یک هزار و 808 هکتار را فاز عملیاتی تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: 2 هزار و 127 قرارداد واگذاری در نواحی و شهرک های صنعتی استان منعقد شده که از این تعداد یک هزار و 377 واحد به بهره برداری رسیده است.

این مقام مسوول با اشاره به آمار واحدهای فعال استان، اعلام کرد: از کل واحدهای صنعتی مستقر در نواحی و شهرک های صنعتی استان فقط یک هزار و 10  واحد فعال و تقریبا 367 واحد غیرفعال هستند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی عمده مشکلات واحدهای صنعتی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: عمده علت تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی استان کمبود نقدینگی و اختلاف سرمایه گذاران است.

حاتمی قیمت تمام شده مواد اولیه سرمایه در گردش و بدهی به بانک ها را از چالش های پیش روی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در شهرهای پیرانشهر، سردشت، اشنویه و ماکو شهرک و نواحی صنعتی مرزی فعال داریم، بر ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی در مرزها تاکید کرد و اظهار داشت: این امر زمینه ایجاد اشتغال پایدار در مرزهای استان را فراهم می آورد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان با اشاره به این موضوع که امسال اولویت‌های فعالیت این سازمان بر محورهای احیای دوباره واحدهای غیرفعال و نیمه فعال، توسعه زمین‌های شهرک صنعتی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متمرکز است، یادآور می‌شود:  در خصوص واحدهای تولیدی که قادر به ادامه کار نیستند نیز باید در راستای بازسازی و نوسازی و اصلاح فرآیند کاری آن‌ها اقدام کرد.

 

حاتمی اعلام کرد: استفاده از فناوری‌های نوین، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، افزایش مزیت رقابتی تولیدکنندگان و استانداردسازی واحدها و تولیدات از مهم‌ترین عوامل توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی به شمار می‌رود و تولیدکنندگان باید به این عوامل دقت کنند.

وی با اشاره به اهمیت بازیافت پسماندهای صنعتی در شهرک‌های آذربایجان غربی، تصریح می‌کند: هم‌اکنون هشت شهرک صنعتی این استان ازجمله شهرک‌های بوکان، مهاباد، خوی، سلماس، ارومیه، میاندوآب و ماکو دارای تصفیه‌خانه مستقل است و ضایعات خود را بازیافت می‌کند و مابقی نیز توسط شرکت‌های خدمات رسان شهرداری دفع می‌شود.

ضرورت توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تمام  واحدهای صنعتی استان لزوما در شهرک های صنعتی مستقر نیستند، ادامه داد: تعداد کل واحدهای تولیدی استان یک هزار و 976 فقره  است که از این تعداد 560 واحد راکد هستند.

غلامرضا بابایی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته هیچ واحد بزرگی راکد یا نیمه فعال نشده است و در سال‌های گذشته با همت و تلاش استاندار آذربایجان‌غربی و حمایت معاونان، در حوزه رفع موانع تولید، تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی و ایجاد شهرک‌های تخصصی اقدامات مناسبی انجام شده است.

وی با اشاره به راه اندازی شهرک های صنعتی تخصصی در استان، تصریح کرد: برای مثال ایجاد شهرک‌های تخصصی پتروشیمی، صنایع سنگ و یا در موضوع ایجاد شهرک تخصصی مبل در خوی اقداماتی شده یا انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: از جمله موفقیت‌های امسال،می‌توان به عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اشاره کرد که در این رابطه تعداد 56 طرح و واحد راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی به مدار تولید بازگشتند.

بابایی بیان کرد: امید است که امسال با تزریق منابع مالی بتوان دست به توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان به ویژه در شهرستان‌های محروم آذربایجان‌غربی باشیم.

 

 

شهرک های صنعتی مشترک در مناطق مرزی ایجاد شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت:مصوباتی همچون ایجاد شهرک و نواحی صنعتی در مرز ایران و ترکیه و توجه به اشتغال مناطق مرزی، با گذشت چندین سال مورد بی‌توجهی واقع شده و مجمع نمایندگان استان در حال پیگیری روند اجرای این مصوبات است.

سید سلمان ذاکر بر ایجاد شهرک صنعتی، احیای واحدهای تولیدی در مناطق مرزی، توجه به ایجاد نواحی مرزی و توجه به مرز و صادرات و فعال سازی بازارچه‌های مرزی را خواستار شد و افزود: ایجاد زیرساخت‌های صنعتی در مناطق مرزی می تواند کمک خوبی برای رونق اشتغال در این مناطق باشد.

وی با انتقاد از بی توجهی به منطقه ویژه اقتصادی سرو، خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرو پس از گذشت سالها راه به جایی نبرده است که انتظار می رود مسئولان همت جدی در این زمینه داشته باشند و با اتحاد نمایندگان استان بتوانیم خواسته نخبگان و دانشجو و مردم را برآورد کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: مکان‌یابی زمین برای احداث شهرک صنعتی مشترک بین ایران و ترکیه قطعی نشده، ولی زمین‌های در نظر گرفته شده برای احداث شهرک صنعتی در میان زمین‌های منطقه آزاد تجاری ماکو، بازرگان و ارومیه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: درمکان‌یابی شهرک صنعتی بین ایران و ترکیه باید تلاش شود، مکانی انتخاب شود که به مرکز شهر نزدیکتر باشد، این امر موجب شده که شهر ارومیه بهترین گزینه برای احداث شهرک صنعتی مشترک باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که مکان‌یابی این شهرک انجام شود، دیگر مقدمات احداث این شهرک نیز فراهم می‌شود.

ذاکر افزود: شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده، برای افزایش میزان مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه احداث می‌شود.

عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس خاطرنشان کرد:با احداث این شهرک می توانیم شاهد رونق در عرصه های مختلف اقتصادی اعم از صادرات و واردات کالا و گسترش صنایع تبدیلی و... در میان دو کشور باشیم.

ذاکر با انتقاد از وضعیت نامناسب زیرساختهای شهرک های صنعتی،  گفت: لازم است شهرک های صنعتی استان بیش از پیش تقویت شده و زمینه رونق این شهرک ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه شاهد نبود گاز، برق و فاضلاب در برخی شهرک های صنعتی استان هستیم، افزود: برای رونق شهرک های صنعتی علاوه بر رفع مشکلات واحدهای تولیدی، ضرورت دارد زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی تقویت شود.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول