اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیدا و پنهان اصلاحیه جدید قانون اساسی ترکمنستان

ترکمنستان در تاریخ 25 سپتامبر برای نهمین بار اصلاحیه جدیدی در قانون اساسی این کشور را تصویب کرد.

پیدا و پنهان اصلاحیه جدید قانون اساسی ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «قربان قلی بردی محمداف» برای نهمین بار ویرایش جدیدی در قانون اساسی تصویب کرد و متن قانون «اصلاحات و الحاقات قانون اساسی ترکمنستان» در تاریخ 26 سپتامبر سال 2020 میلادی در روزنامه «ترکمنستان بی طرفانه» منتشر شد.

یاد آوری می‌شود که اصلاحات در قانون اساسی ترکمنستان از 142 ماده اصلی با حذف و تغییر و اضافه  31 ماده  (شامل زیرمجموعه) صورت گرفت.
مهمترین تغییرات در اصلاح ساختار پارلمان کشور ایجاد دو مجلس است که «خلق مصلحتی» و  «مجلس» نامیده می‌شود.

در تشکیل مجلس هیچ تغییری رخ نداده و مانند قبل از 125 نماینده تشکیل خواهد شد که به مدت 5 سال از سوی مناطق انتخاباتی انتخاب می‌شوند.

مجلس خلق مصلحتی از 56 عضو تشکیل خواهد شد که 8 نفر از آنها توسط رئیس جمهور منصوب می‌شوند. 8 نفر دیگر از هر 5 ولایت و شهر عشق آباد نماینده خواهند داشت. آنها «با رأی غیر علنی در جلسات خلق مصلحتی» محلی انتخاب خواهند شد.

همچنین اختیارات خلق مصلحتی چنین شد که باید رضایت خود را برای تعیین رئیس دادگاه عالی ترکمنستان، دادستان کل ترکمنستان، وزیر امور داخلی ترکمنستان و وزیر دادگستری ترکمنستان اعلام کند.
علاوه بر این، خلق مصلحتی وظایفی مانند تصمیم‌گیری در مورد همه پرسی کشور، تصویب یا رد قوانین پیشنهادی مجلس، تصویت بودجه دولت و تصمیم‌گیری در مورد اعطای اجازه به رئیس جمهور ترکمنستان بر عهده خواهد داشت.

لازم به ذکر است که همچنین در قانون اساسی معنای جایگاه «رئیس جمهور سابق» نیز معرفی شد. بنابراین، هر یک از سران دولت‌های سابق به طور خودکار یک صندلی در مجلس خلق مصلحتی دریافت می‌کنند.

این ممکن است غیرمنتظره به نظر برسد، زیرا در نتیجه اصلاحات قبلی قانون اساسی در سال 2016 محدودیت سنی برای نامزدهای ریاست جمهوری لغو شده بود و این امر امکان انتخاب مجدد به طور نامحدود برای ریاست « قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور را فراهم می‌کرد.

با توجه به نتایج انتخابات قبلی (89 درصد در سال 2007، 97.14 درصد در سال 2012 و 97.69 درصد در سال 2017)  می‌توان این احتمال را داد که رئیس جمهور فعلی در آینده داوطلبانه پست خود را  ترک کند.

البته ماده 78 قانون اساسی اصلاح شده، بیان می‌کند که دوره نمایندگان مجلس و اعضای خلق مصلحتی به 5 سال محدود شده اما اینکه آیا این محدودیت در مورد روسای جمهور سابق اعمال می‌شود یا خیر مشخص نیست.

کارشناسان بر این اعتقاد دارند که با اصلاحات قانون اساسی، رئیس جمهور ترکمنستان در حال آماده سازی مقدمات برای انتقال قدرت به «سردار» پسرش است و سپس خودش در خلق مصلحتی جای خواهد گرفت.

 بر اساس روایتی دیگر، برعکس فرض بر این بود که سردار را می‌توان به پست ریاست اتاق بالا انتخاب کنند که طبق ماده 80  توسط خلق مصلحتی انتخاب می‌شود و طبق قانون اساسی جدید در صورت عدم توانایی رئیس جمهور اختیارات ایشان به وی منتقل می‌شود.

با این حال، پس از انتشار قانون اساسی جدید معلوم شد شخصی که به جای رئیس جمهور ترکمنستان موقتا ریاست کند بعدا حق ندارد نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند. این نکته احتمال اخیر را زیر سوال می‌برد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول