اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

راه‌های طی نشده فارس در مناسب‌سازی محیط برای معلولان

مناسب‌سازی محیط برای معلولان همواره مورد تاکید مسئولان و مطالبه این قشر از جامعه در دوره‌های مختلف بوده است که گام‌هایی برای در این زمینه برداشته شده اما هنوز کافی نیست.

راه‌های طی نشده فارس در مناسب‌سازی محیط برای معلولان

به گزارش خبرگزاری فارس در شیراز، در صورت رعایت نشدن مناسب‌سازی محیط، معلولان از حقوق شهروندی خود بی نصیب خواهند ماند و برای حضور در اجتماع با مشکلات فراوانی مواجه می شوند.

معلولان حسی و حرکتی، نابینا و ناشنوای استان فارس بارها توانایی‌های خود را در عرصه علم و تحصیل، ورزش و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی به اثبات رسانده‌اند و حال برای قدرشناسی از تلاش‌های گسترده این قشر توجه به مناسب‌سازی و تلاش برای استانداردسازی  خیابانها و معابر شهری  کمترین  خواسته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در طول یک دهه گذشته اقداماتی در زمینه مناسب‌سازی صورت گرفته است اما هنوز هم برخی دستگاه‌های اجرایی هستند که اقدامی در این زمینه انجام نداده اند و باید دست به کار شوند.

ضرورت اجرای مصوبه ورود اتوبوس‌های رمپی به ناوگان حمل و نقل

 رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان فارس که ۲۰ سال پیش بر اثر آسیب در سانحه تصادف دچار معلومیت شده است در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس به دغدغه های معلولان استان در خصوص مناسب سازی پرداخت.

حمزه گوهری با اشاره به پیگیری جهت مناسب‌سازی فضای شهری شیراز بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ وارد کار مناسب‌سازی شهر شیراز شدم و به عنوان دبیر  هیأت ارزیابی مناسب‌سازی ادارات شهر شیراز فعالیت کردم.

وی ادامه داد: همچنین از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ مشاور شهردار منطقه پنج و  از سال ۱۳۹۵ تا کنون در معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری  و شورای اسلامی شهر شیراز حضور دارم و پیگیر کار مناسب‌سازی هستم.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان فارس گفت: از زمانی که وارد شهرداری شدم در راستای سهولت تردد برای افراد دارای معلولیت در شهر شیراز اقداماتی انجام شد و مناسب‌سازی پیاده روها، بوستان ها، پل‌های هوایی عابر پیاده در دستور کار قرار گرفت.

گوهری افزود: از سال ۱۳۹۰ به بعد هیچ گونه پل هوایی پلکانی ساخته نشد و همه پل‌ها رمپی بوده که عزیزان معلول بتوانند با ویلچر از پل‌های هوایی عابر پیاده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مصوب شده است اتوبوس‌های خریداری شده در شهر شیراز رمپی باشد، گفت: حدود ۳۳۰ دستگاه اتوبوس در چرخه حمل و نقل در شهر شیراز مشغول به خدمات رسانی به همه آحاد مردم هستند که باید شرایطی فراهم شود تا جانبازان و معلولان بتوانند به راحتی از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان فارس گفت: خط ۱ مترو که در حال حاضر راه اندازی شده است دارای ۲۰ ایستگاه است  که ۱۲ ایستگاه آن به آسانسور مجهز است و در سایر ایستگاه ها نیز در حال راه‌اندازی آسانسور هستند تا جانبازان و معلولان بتوانند به راحتی  از این امکانات حمل و نقل شهری استفاده کنند.

گوهری در خصوص مناسب‌سازی بوستان ها هم افزود: ۸۰ درصد بوستانها مناسب‌سازی شده اند  و از سال ۱۳۹۰ به بعد، سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها مجهز به توالت فرنگی شده که افراد معلول در محیط سبز در کنار خانواده دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد : در پیاده‌روهای هر منطقه شهرداری، مشاورین معلولین به شهردار منطقه مشاوره می‌دهند تا از نزدیک مشکل پیاده رو و بوستان که نیاز به تابلو و یا بنری داشته باشد به شهردار گزارش دهند.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان فارس با تشکر از  شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز،  از بانکها و دستگاه‌های اجرایی استان گلایه کرد که در زمینه مناسب‌سازی هیچ گونه اقدامی نکردند.

گوهری با اشاره به اینکه معلولیت محدودیت است اما هرگز ما  از فعالیت باز نماندیم، بیان کرد: جامعه معلولین فارس در سال ۱۳۶۰ اولین سازمان مردم نهاد را با عضویت افراد معلول تشکیل دادند و در پارک آزادی عضوگیری کردند که تاکنون حدود سه هزار عضو پیوسته در سراسر استان دارد و به آنان خدمات فرهنگی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول