اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سفیر ایران در وین: منتظر اقدام عملی اروپا در بهره‌مندی اقتصادی از برجام هستیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش با اشاره به تعهدات اجرا نشده اروپا در برجام، گفت: همچنان منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم.

سفیر ایران در وین:  منتظر اقدام عملی اروپا در بهره‌مندی اقتصادی از برجام هستیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عباس باقرپور اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در مصاحبه‌ای با روزنامه اتریش علیا در خصوص آینده برجام، وضعیت کرونا در ایران، تحریم‌های یکجانبه آمریکا، انتظار ایران از اروپا گفت‌وگو کرد.

*تحریم‌ها جنایت علیه بشریتند

وی در خصوص وضعیت کرونا در ایران بیان کرد: شیوع کرونا تمام جهان را فراگرفته است. در ایران نیز مانند دیگر کشورها، این بیماری فراز و نشیب زیادی داشته و چالش‌هایی را پدید آورده که اکثرا بسیار خوب مدیریت شده‌اند. برای من یک نکته مهم است: در شیوع این بیماری که درد و رنج‌های بسیاری را در سراسر جهان به همراه آورده، نیاز به یک پاسخ جمعی و همکاری بین‌المللی از سوی جامعه جهانی احساس می‌شود.

باقرپور اردکانی یادآور شد: رویکردهای یکجانبه گرایانه کمکی به رفع این چالش نمی‌کند. 

این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی برای ما مشکلات مضاعفی را پدید آورد، خاطرنشان کرد: جامعه جهانی باید علیه اینگونه برخوردها و اقدامات با جدیت برخورد کند. به مدد سیستم بهداشتی و درمانی عالی در کشور و تلاش خستگی ناپذیر مردم، توانستیم این چالش‌های مضاعف را نیز مدیریت کنیم. حتی فراتر از آن ما توانستیم ظرفیت‌های خود را تقویت کرده و برخی اقلام درمانی را به کشورهای اروپایی و آسیایی ارسال کنیم.

وی افزود: در عین حال هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که تحریم‌ها که در واقع تروریسم پزشکی و اقتصادی هستند، با ما چه کرد. این اقدامات جنایتی علیه بشریتند. همچنین سکوت و عدم اقدام برخی که تلویحا تایید کننده آن رویکرد ظالمانه است نیز در خاطر مردم ما خواهد بود.

* در مسائل داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم، ولی تحولات بین‌المللی را از نزدیک رصد می‌کنیم

باقرپور اردکانی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و اینکه کدام یک از دو کاندید این انتخابات یعنی دونالد ترامپ یا جو بایدن برای ایران بهتر است؟ پرسید: شما چه فکری می‌کنید؟ (با خنده) ما در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم، اما تحولات بین‌المللی را از نزدیک رصد می‌کنیم. اما آموخته‌ایم که نگاهمان به سمت خارج نبوده و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی خود تکیه کنیم.

* با کمال میل برای دستیابی به راه‌حل بین آذربایجان و ارمنستان کمک می‌کنیم

وی درباره درگیری بین دو کشور همسایه ایران  یعنی ارمنستان و آذربایجان و در پاسخ به این پرسش که آیا تهران نمی‌تواند در این زمینه میانجیگری کند؟ گفت: ما این تحولات را به دقت پیگیری کرده و خواهان کاهش تنش‌ها هستیم. ما به عنوان دوست خوب ارمنستان و آذربایجان طبیعتا و با کمال میل برای دست یافتن به راه‌حل این مشکلات کمک خواهیم کرد.

*میز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین در خصوص آینده توافق هسته‌ای هم اظهار داشت: راهکار زیربنایی ما برای تمامی مشکلات بین‌المللی فارغ از پیچیدگی‌های آن این است: راه‌حل مبتنی بر گفت‌و‌گو. ما خواستار استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد پزشکی و علمی هستیم. این موضوع را باید هر کشوری برای خود تصمیم گیری کند.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: اتریش ۴۱ سال پیش تصمیم گرفت که از انرژی اتمی چشم پوشی کند. ما مسیر دیگری را انتخاب کردیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، اما با توجه به برنامه‌های ملی نیازمند برنامه صرفا صلح آمیز هسته‌ای هستیم، اما برخی کشورها بر مبنای اطلاعات غلط و هدفمند یک بحران بی موردی را ایجاد کردند. این موضوع با توافق هسته‌ای حل و فصل شد. پس از آن اما آمریکا به صورت یکجانبه میز مذاکرات چندجانبه را ترک کرد.

باقرپور اردکانی یادآور شد: میز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد و آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی چه دولت آینده می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.

* منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما در این زمینه پشتیبانی کافی از اروپا را احساس می‌کنید؟ گفت: اروپا تعهدات اجرا نشده‌ای دارد که بهتر است آنها را اجرا کند. ما از دولت‌های اروپایی به خاطر مواضع خوب آنها و همچنین تلاش‌های سیاسی بسیار ارزنده‌ای که اخیرا در شورای امنیت در مقابل اقدام بدون پایه حقوقی آمریکا داشته‌اند، قدردانی می‌کنیم. در عین، همچنان منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول