اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روایتی جذاب از عروسک‌های اربعینی /هانی و هنا؛ هنر دست خبرنگاران قزوین هدیه‌ای برای کودکان عراقی

عروسک‌های هانی و هنا، به‌دست بانوان قزوینی دوخته می‌شوند تا در مسیر پیاده‌روی اربعین به دست کودکانی برسند که در خدمت به زوار اربعین تلاش می‌کنند.

روایتی جذاب از عروسک‌های اربعینی /هانی و هنا؛ هنر دست خبرنگاران قزوین هدیه‌ای برای کودکان عراقی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در ایامی از سال قرار داریم که هر ساله جمع کثیری از مردم اقصی‌نقاط دنیا، علی‌الخصوص شیعیان، برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین گرد هم می‌آیند؛ اما امسال به‌دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا برخی کشورها از جمله ایران از حضور در این راهپیمایی باشکوه محروم شده‌اند. راهپیمایی اربعین مظهر عشق، ایثار، از خود گذشتگی و مهر و محبت است، مهر و محبتی که حتی به کودکان نیز منتقل شده است و در سرتاسر مسیر کودکانی مشاهده می‌شوند که در حال خدمت‌رسانی به زوار اربعین هستند و از جان و دل مایه می‌گذارند و سختی را به جان می‌خرند تا زائران در رفاه باشند.
در این میان، زواری با خرید انواع و اقسام هدیه‌ها برای این کودکان خدمت‌گزار، دل آن‌ها را شاد می‌کنند تا عشق آن‌ها به اباعبدالله(ع) بیشتر و بیشتر شود. خبرنگاران و برخی دیگر از بانوان قزوینی نیز از سال گذشته در این راستا در گروه جهادی مهلا دست به‌کار شده‌اند تا عروسک‌های زیبایی را دوخته و روانهٔ راهپیمایی اربعین کرده تا به دست کودکان عراقی برسانند و شادی را برای آن‌ها به ارمغان ببرند.

از آن‌جا که تا حالا به این پیاده‌روی نرفته بودم و حرم حضرت اباعبدالله(ع) را از نزدیک ندیده بودم، خیلی دلم گرفت و با خودم نذر کردم حالا که شرایط برای رفتن من به زیارت اربعین مهیا نیست، کاری کنم تا دل کودکان عراقی که در خدمت زوار هستند، شاد شود

اعظم میرزایی، مسؤول گروه جهادی مهلا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با تولید عروسک‌های اربعین می‌گوید: ایدهٔ تولید عروسک‌های اربعین از جایی به ذهن من رسید که سال گذشته که در تلویزیون پیاده‌روی اربعین را مشاهده می‌کردم، از آن‌جا که تا حالا به این پیاده‌روی نرفته بودم و حرم حضرت اباعبدالله(ع) را از نزدیک ندیده بودم، خیلی دلم گرفت و با خودم نذر کردم حالا که شرایط برای رفتن من به زیارت اربعین مهیا نیست، کاری کنم تا دل کودکان عراقی که در خدمت زوار هستند، شاد شود؛ کودکانی که با جثه‌های نحیف خود با جان و دل از زائران اباعبدالله(ع) پذیرایی می‌کردند. وی در ادامه عنوان می‌کند: آن شب که این تصاویر را از تلویزیون دیدم، نذر کردم 313 عروسک را برای بچه‌های حاضر در این مسیر آماده کنم. چند روز بعد نذرم را با برخی دوستانم مطرح کردم و از آن‌ها خواستم هر کدام می‌توانند من را در ادای این نذر همراهی کنند، اعلام آمادگی کنند. دوستانم از این طرح بسیار استقبال کردند و دهان به دهان این طرح را به یک‌دیگر منتقل کردیم تا افراد بیشتری بتوانند ما را همراهی کنند.

اهدای عروسک‌هایی با نماد ایرانی-اسلامی به کودکان اربعینی
عروسک‌هایی با نماد ایرانی-اسلامی هدیهٔ گروه جهادی مهلا به کودکان خدمت‌گزار زوار اربعین است، کودکانی که برخی از آن‌ها با عشق تمام دارایی خود را که شاید یک پارچ آب باشد، با التماس به زائران امام‌حسین(ع) می‌دهند تا سهمی در این راهپیمایی عظیم داشته باشند.

مسؤول گروه جهادی مهلا بیان می‌کند: از طریق دوستان مبلغی پول را جمع‌آوری کرده و مواد اولیه را خریداری کردیم و تمام

عروسک‌هایی با نماد ایرانی-اسلامی هدیهٔ گروه جهادی مهلا به کودکان خدمت‌گزار زوار اربعین است، کودکانی که برخی از آن‌ها با عشق تمام دارایی خود را که شاید یک پارچ آب باشد، با التماس به زائران امام‌حسین(ع) می‌دهند تا سهمی در این راهپیمایی عظیم داشته باشند

تلاشمان را کردیم که خریدها را با صرفه‌جویی انجام دهیم تا هزینهٔ دوخت عروسک‌ها کمتر شود. از آن‌جا که دستی در کارهای هنری داشتم، چند طرح عروسک کشیدم و تست کردم ولی برایم دلنشین نبود. در نهایت موضوع را با یکی از دوستانم مطرح کردم، ایشان گفتند که یک عروسک‌ساز می‌شناسند که می‌تواند در طراحی عروسک‌ها به ما کمک کند. جلساتی با او گذاشتیم و صحبت کردیم و قرار شد یک الگوی اولیه از عروسک‌ها به ما بدهند.

وی در ادامه تأکید می‌کند: یکی از مسائلی که با طراح در مورد آن صحبت کردیم این بود که نمادهای فرهنگی و ایرانی-اسلامی در تولید عروسک‌ها رعایت شود، چون قرار بود این عروسک‌ها به‌عنوان  معرف پوشش و فرهنگ ما در کشوری دیگر باشند، یعنی چادر، مقنعه و مو داشته باشند تا وقتی کودکی این عروسک‌ها را در دست می‌گیرد و با آن بازی می‌کند بتواند به درستی با آن ارتباط برقرار کند.

 

40 بانوی خبرنگار به یاد کودکان عراقی عروسک می‌دوزند
شاید شنیدن این نکته جالب باشد که اکثر افرادی که در دوخت عروسک‌های اربعین فعال هستند، از خبرنگاران رسانه‌های مختلف قزوین هستند که دل در گرو عشقی سپرده‌اند که از همهٔ عشق‌ها بالاتر و برتر است.

میرزایی که از فعالیت حوزهٔ چند رسانه‌ای یکی از رسانه‌های استان است، عنوان می‌کند: حدود 40 بانوی قزوینی که اکثر آن‌ها از خبرنگاران رسانه‌های مختلف قزوین هستند در این طرح با ما مشارکت دارند و در دفتر یکی از رسانه‌های استان، اتاقی را به‌عنوان کارگاه دوخت عروسک‌ها در نظر گرفته‌ایم که البته اگر خدا بخواهد در سال‌های آینده کارگاه مجزایی برای گسترش این فعالیت اجاره خواهیم کرد.
وی اظهار می‌کند: سال گذشته که نخستین سال فعالیت ما بود، موفق شدیم با همکاری دوستان حدود 350 عروسک تولید

سال گذشته موفق شدیم با همکاری دوستان حدود 350 عروسک تولید کنیم که 313 تا از آن‌ها راهی کربلا شدند و به دست کودکان عراقی رسیدند، یعنی هر شخصی که به پیاده‌روی اربعین می‌رفت ما تا سقف ۱۰ عروسک به‌صورت رایگان به او می‌دادیم تا به کربلا ببرد

کنیم که 313 تا از آن‌ها راهی کربلا شدند و به دست کودکان عراقی رسیدند، یعنی هر شخصی که به پیاده‌روی اربعین می‌رفت ما تا سقف ۱۰ عروسک به‌صورت رایگان به او می‌دادیم تا به کربلا ببرد، بقیهٔ عروسک‌ها هم بانی داشتند که هزینه‌اش را پرداخت کردند و به هر کدام از خانم‌هایی که آمدند این‌جا در تولید عروسک‌ها کمک کردند، یک عروسک هدیه دادیم.

فروش عروسک‌های اربعین در جهت اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار
میرزایی در ادامه به نذر فرهنگی در کنار نذر عروسک‌ها اشاره کرده و مطرح می‌کند: در سال جدید، یکی از دوستان پیشنهاد داد حال که داریم این کار زیبا را انجام می‌دهیم خوب است در کنار آن چند هدف دیگر را نیز دنبال کنیم، برای مثال یکی از اهداف این باشد علاوه بر این‌که ما این هزینه‌ها را جمع‌آوری کرده و عروسک‌ها را تولید می‌کنیم، نذر فرهنگی نیز داشته باشیم؛ به این صورت که هر کس می‌خواهد در این طرح مشارکت کند و با دریافت هر تعداد از این عروسک‌ها، مبلغی را پرداخت کرده و سپس عروسک‌ها را برای کودکان عراقی ببرد. هزینهٔ خرید هر عروسک نیز 35 هزار تومان است و تبلیغ آن‌ها در فضای مجازی انجام شده است و استقبال بسیار خوبی از آن‌ها شده است.
وی ادامه می‌دهد: البته امسال شرایط رفتن به اربعین مهیا نیست و عروسک‌های خریداری شده توسط افراد، امانت پیش ما می‌مانند و در این میان نیز فرد می‌تواند یک عروسک را پیش خود نگه دارد و مابقی عروسک‌ها به‌صورت امانی نزد ما باشند. ما با ستاد عتبات عالیات برای ارسال عروسک‌ها به عراق هماهنگ کرده‌ایم، یعنی امسال هم عروسک‌های ما در مسیر اربعین حضور دارند و بین بچه‌ها پخش می‌شوند.

میرزایی تأکید می‌کند: نذر امسال ما ۲ مرحله برش و دوخت عروسک است، یک مرحله 114 عروسک و یک مرحله 72 عروسک. تصمیم داریم هزینه‌ای که از تولید این عروسک‌ها به دست می‌آید را در حوزهٔ اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار صرف کنیم.

نام عروسک‌های اربعین هانی و هنا است. کیک ۲ سالگی هنا چند روز پیش بریده شد، اما هانی هنوز متولد نشده است. 

البته قبل از این‌که بحث کرونا پیش بیاید، ما این طرح را بررسی کرده بودیم و قرار بود آن زمان جشنواره‌ای بین افرادی که می‌توانند در حوزهٔ اشتغال‌زایی بانوان انجام دهند، برگزار کنیم و هزینه‌هایی که پس از تولید عروسک‌ها باقی می‌ماند را به کسی که در آن جشنواره بتواند رتبه کسب کند بدهیم تا برای تعداد خاصی از بانوان اشتغال‌زایی صورت گیرد. لازم به‌ذکر است تولید این عروسک‌ها به‌صورت مستمر و ادامه‌دار است و تنها مخصوص اربعین نیست، برای مثال در مناسبت‌هایی مانند روز دختر یا ولادت حضرت‌رقیه(س) یا مناسبت‌های دیگر، مدارس یا مساجد یا دیگر نهادها می‌توانند به ما سفارش دوخت بدهند تا عواید حاصل از فروش عروسک‌ها صرف اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار شود. اگر قرار باشد ما به‌صورت انبوه این عروسک‌ها را تولید کنیم لازم است با کارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار ارتباط بیشتری بگیریم که بتوانند دست ما را در تولید انبوه بگیرند.

هانی و هنا در مسیر اربعین
نام عروسک‌های اربعین هانی و هنا است. کیک ۲ سالگی هنا چند روز پیش بریده شد، اما هانی هنوز متولد نشده است. مسؤول گروه جهادی مهلا می‌گوید: قرار بود عروسک‌های ما هم پسر باشند و هم دختر، ولی ما سال گذشته فرصت تولید عروسک‌های پسر را نداشتیم و بعدها متوجه شدیم پسربچه‌هایی که در مسیر پیاده‌روی اربعین بودند خیلی دلشان

 یکی از اهدافی که امسال گروه جهادی مهلا را ثبت کردیم این بود که بتوانیم در این گروه کارهای مختلفی در حوزهٔ اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار انجام دهیم و البته برنامه‌های مختلفی برای بلندمدت داریم

می‌خواسته از این عروسک‌ها داشته باشند. بنابراین تصمیم گرفتیم امسال عروسک پسر هم به این عروسک‌ها اضافه کنیم، ولی متأسفانه کرونا کار ما را عقب انداخت و تاکنون موفق به طراحی و تولید عروسک پسر نشده‌ایم. اما طبق نظرسنجی‌ها، نام عروسک‌ها هانی و هنا است که هنا امسال دو ساله شده و برای دومین بار به زیارت اربعین می‌رود و کار طراحی و تولید هانی نیز پس از اربعین آغاز می‌شود.

امسال با توجه به شیوع کرونا، تعداد زیادی از همکاران به‌صورت حضوری برای همکاری جهت برش و دوخت عروسک‌ها نمی‌آیند و تنها حدود 8 نفر از همکاران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کارگاه می‌آیند، بنابراین برای بقیهٔ همکاران ما از مراحل برش، دوخت و پر کردن عروسک‌ها فیلم می‌گیریم و در گروه می‌گذاریم و یا همکاران می‌آیند کارگاه و نحوهٔ انجام کار را برایشان توضیح می‌دهم در منزل بقیهٔ کارها را انجام می‌دهند. تولید عروسک‌ها حدود 16 مرحله دارد.
وی اظهار می‌کند: یکی از اهدافی که امسال گروه جهادی مهلا را ثبت کردیم این بود که بتوانیم در این گروه کارهای مختلفی در حوزهٔ اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار انجام دهیم و البته برنامه‌های مختلفی برای بلندمدت داریم. نکتهٔ حائز اهمیت در این میان، اهمیت نذر فرهنگی در جامعه است که مغفول مانده است و لازم است بیشتر به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هانی و هنا عروسک‌هایی هستند که به دست خبرنگاران و دیگر بانوان قزوینی دوخته می‌شوند تا در مسیر پیاده‌روی اربعین به دست کودکانی برسند که در خدمت به زوار اباعبدالله(ع) از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.
گزارش از معصومه امینی
انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول