اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: ارمنستان از قره‌باغ عقب بنشیند،‌ صلح پایدار حاصل می‌شود

رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار حمایت این کشور از آذربایجان در تنش‌ها با ارمنستان، تنها راه رسیدن به صلح پایدار در منطقه را عقب‌نشینی ارمنستان از قره‌باغ توصیف کرد.

اردوغان: ارمنستان از قره‌باغ عقب بنشیند،‌ صلح پایدار حاصل می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) بار دیگر بر حمایت این کشور از آذربایجان در دور جدید تنش‌های نظامی با ارمنستان در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» تاکید کرد.

اردوغان طی سخنرانی در مراسم آغاز چهارمین سال فعالیت بیست‌وهفتمین دوره پارلمان ترکیه، گفت: «ترکیه بر مبنای دیدگاه دو دولت یک ملت، با تمام ابزارهای خود از آذربایجان حمایت می‌کند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با توصیه به ارمنستان برای پایان اشغالگری در قره‌باغ، توضیح داد: «اگر ارمنستان از اراضی اشغالی آذربایجان عقب‌نشینی کند، صلح پایدار در منطقه حاصل می‌شود».

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اظهار نظرهای برخی کشورها و اتحادیه اروپا درباره لزوم توقف درگیری‌ها در قره‌باغ، افزود: «قابل قبول نیست که گروه مینسک اکنون خواستار آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی شود. آنها باید ابتدا از ارمنستان بخواهند که به اشغالگری در قره‌باغ خاتمه دهد».

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع سوریه و عراق اشاره کرده و مدعی شد: «ترکیه میزبان ۴ میلیون سوری است و هر کاری برای حفظ مرزهایش از تهدیدات تروریستی در سوریه نیاز باشد، انجام خواهد داد».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، وی ادامه داد: «بی‌ثباتی که از زمان جنگ خلیج [فارس] در عراق جریان دارد، بیش از همه به ترکیه آسیب زده زیرا فرصت شکوفایی پ.ک.ک در این کشور را فراهم کرد».

بر این اساس، رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از اتهام‌زنی ارمنستان به کشورش و حمایت برخی دولت‌ها از ایروان در مناقشه قره‌باغ، افزود: «به کسانی که از رژیم سرکش [ارمنستان] حمایت می‌کنند، هشدار می‌دهم که به وجدان مشترک بشری باید پاسخگو باشند».

این در حالی است که بعد از ارمنستان و روسیه، دولت فرانسه نیز اعلام کرد که ترکیه در حال اعزام شبه‌نظامیان، جنگجویان خارجی و «مزدوران سوری» به منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» برای حمایت از آذربایجان است. (جزئیات بیشتر)

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول