اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اروپایی‌ها را در حمایت از صدام مواخذه نکردیم، امروز زبانشان دراز است

نویسنده «حکایت‌های کمال» می‌گوید: من شأن رسمی ندارم اما به عنوان یک شهروند اطمینان دارم اگر ما بلافاصله بعد از پایان دفاع مقدس، حمایت اروپایی‌ها از رژیم صدام در جنگ علیه ایران را پیگیری حقوقی می‌کردیم، حالا اینقدر گستاخ و طلبکار نبودند.

اروپایی‌ها را در حمایت از صدام مواخذه نکردیم، امروز زبانشان دراز است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمد میرکیانی، نویسنده کودکان و نوجوانان و خالق آثاری چون «حکایت‌های کمال» و «قصه ما مثل شد»، کتابی با عنوان «قصه خانه ما» در سال ۱۳۶۹ منتشر کرد که در آن مجموعه داستان، صدام به عنوان جنایتکار جنگی، محاکمه و اعدام می‌شود.

او حالا بعد از ۳۰ سال از انتشار این مجموعه داستان به خبرنگار ما می‌گوید: «من این مجموعه داستان را در آبان ۱۳۶۲ نوشتم و اولین قصه‌ای بود که صدام در آن محاکمه و به اعدام محکوم می‌شد.»

میرکیانی که سال‌ها سردبیر قصه ظهر جمعه بود، ادامه می‌دهد: «بعد از پایان جنگ، باید کشورهایی که از صدام حمایت کردند، مواخذه می‌شدند و به کشورمان غرامت می‌دادند، اما به نظرم، قوای سه‌گانه کشورمان در این باره کوتاهی کردند و حالا بعد از این همه سال، نه تنها زبان آن‌ها دراز و طلبکارانه است، بلکه ما را به خاطر این خویشتنداری ۴۰ ساله تنبیه هم می‌کنند!»

نویسنده «قصه ما مثل شد» با بیان این‌که ما باید به نسل‌های آینده پاسخگو باشیم، اظهار می‌دارد: «هنوز آلمانی‌ها به خاطر کشتار یهودیان، خودشان را مدیون صهیونیست‌ها می‌دانند و از این کشور اشغالگر حمایت می‌کنند. علاوه بر این حمایت، دارند غرامت هم به اسراییل می‌دهند. این در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان که از حقوق بشر صحبت می‌کنند، همیشه پشت سر متجاوزان بوده‌اند. یک روز در حمایت از صدام و امروز در حمایت از عربستان برای بمباران یمن و کشتار کودکان این کشور، حامی رژیم‌های متجاوز هستند.»

این نویسنده پیشکسوت می‌افزاید: «این‌ها باید به خاطر پشتیبانی‌ها و حمایت‌های نظامی از صدام و رژیم بعث در حمله و تجاوز به ایران، مؤاخذه می‌شدند، اما چون سران کشور ما پیگیر این مسأله نبودند، آن‌ها گستاخ‌تر و بی‌پرواتر شدند. اگر ایران این کار را می‌کرد، ولو به نتیجه نمی‌رسید، زبان اروپایی‌های تمامیت‌خواه علیه کشورمان کوتاه می‌شد.»

 میرکیانی با بیان این‌که هرچه کوتاه می‌آییم اروپایی‌ها پرروتر می‌شوند، می‌گوید: «همین حالا هم می‌شود به بهانه سالگرد آغاز حمله عراق به ایران و حمایت از صدام، سفرای سه کشور اروپایی را که همیشه از ما طلبکارند، اما در واقع از ۴۰ سال قبل بدهکار ما هستند، احضار کرد. آن‌ها حامی صدام بودند و حمله شیمیایی صدام به حلبچه و شهرهای ایران و موشکباران و خسارت به ما را محکوم نکردند؛ در حالی که سازمان ملل، صدام را متجاوز دانست و کسی که از او حمایت کرده، باید مورد مواخذه واقع شود.»

این نویسنده کودکان و نوجوانان اظهار می‌دارد: «سکوت کشور ما در این سال‌ها آن‌ها را جری‌تر کرده و همین طلبکاری، اروپایی‌ها را پیش رانده است. این‌که ما الآن چنین وضعیتی داریم، جریمه سکوت ما در برابر حمایت‌های اروپا از صدام است.»

میرکیانی که با خبرنگار فارس تماس گرفته بود، تأکید می‌کند: «من، نویسنده‌ام و شأن رسمی ندارم، اما به عنوان یک شهروند به رفتار کشورم در برابر گستاخی‌های اروپا گلایه‌مندم؛ چون ما باید در قبال سکوت کشورمان نسبت به حامیان صدام به نسل آینده توضیح بدهیم.»

میرکیانی درباره سه داستان دفاع مقدسی کتاب «قصه خانه ما» می‌گوید: «عنوان یکی از آن‌ مجموعه داستان‌ها «قصه خانه ما» و نام کتاب هم همین بود. به نظرم می‌شود به راحتی‌از آن قصه‌ها، انیمیشن ساخت و از قالب‌های روز برای انتقال داستان‌های این کتاب بهره برد. من،‌ پیگیر تجدید چاپ کتاب بعد از ۳۰ سال نبودم؛ چون ترجیح می‌دهم هنرمندان حوزه انیمیشن، سروقت این اثر بروند و روی قصه‌های کتاب کار کنند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول