اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پیشینه و اهمیت انتظار فرج

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: مبحث انتظار فرج در عصر غیبت با توجه به بشارت‌های ادیان الهی به منتظرین امام زمان (عج)، بسیار حائز اهمیت بوده و از انتظار به‌عنوان مهمترین رکن زندگی منتظرین یاد می‌شود.

پیشینه و اهمیت انتظار فرج

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق طی یادداشتی و در ادامه مبحث انتظار فرج در عصر غیبت با اشاره به بشارت‌های ادیان الهی به منتظرین امام زمان عج، از انتظار بعنوان  مهمترین رکن زندگی منتظرین یاد کرده و افزود: خداوند متعال درقرآن کریم می فرماید:

«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ* وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ ؛ و ما اراده کرده‏ایم بر کسانى که در زمین به ضعف و زبونى کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روى زمین) قرار دهیم. و به آنان (مستضعفان) در زمین، قدرت و تمکّن بخشیم، و از ناحیه آنان به فرعون و (وزیرش) هامان و سپاهیانشان آن چه را که از آن بیمناک بودند نشان دهیم».

در این آیه بیان شده که خداوند متعال، پرده از مشیّت خود درمورد مستضعفان برداشته و پنج امر را در این زمینه بیان می کند که با هم پیوند و ارتباط نزدیک دارند:

نخست اینکه: ما می خواهیم آنها را مشمول نعمت های خود کنیم (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ)

دوم اینکه: ما می خواهیم آن ها را پیشوایان زمین نماییم (نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً)

سوم اینکه: ما می خواهیم آنها را وارث حکومت جبّاران قرار دهیم (نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ).

چهارم اینکه: ما حکومت قوی و پابرجا به آنها می دهیم (وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ).

پنجم اینکه: آنچه را دشمنان آنها از آن بیم داشتند و تمام نیروهای خود را علیه آنها بسیج کرده بودند، به آنها نشان دهیم (وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ).

و لذا این بشارتی است در زمینه ی پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر.

و این بشارتی است برای همه ی انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور.

سرانجام خداوند بدست همین گروه، دروازه  قصرهای کسرا و قیصرها را می گشاید و آن ها را از سریر قدرت به زیر می کشاند.

این آیات، از جمله آیاتی است که به روشنی، بشارت چنین حکومتی را می دهد. لذا در روایات اسلامی می خوانیم که، اهل بیت  ع در تفسیر این آیات، اشاره به ظهور آن حضرت نموده اند.

پیشینه‌ی انتظار

نکته ی دیگری که قابل توجه است، پیشینه و سابقه ی بحث انتظار می‌باشد که به صدر اسلام و زمان حیات رسول اکرم ص بازمی گردد، از آن حضرت، روایات متعددی درباره ی نشانه های ظهور، ویژگی‌های حضرت مهدی عج و دستاوردهای بزرگی که پس از ظهور آن حضرت عج حاصل می شود رسیده است. برخی از بزرگان، سابقه ی مبحث انتظار را حتی به انبیاء عظام گذشته نظیر بشارت های حضرت یوسف عج و حضرت داوود و عیسی‌مسیح ع نسبت به ظهور منجی داده‌اند:

در انجیل لوقا می خوانیم:

«کمرهای خود را بسته و چراغ های خود را افروخته دارید، و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند که چه وقت از عروسی مراجعت کند تا هر وقت بیاید و درب را بکوبد، بی درنگ برای او باز کند» .

در زبور حضرت داوود ع نیز نسبت به انتظار منجی، چنین آمده است:

«از شریران رنجیده مشو، زیرا همچون علف، زود بریده میشوند. بر خداوند توکل نمای و از او متلذّذ باش. به او [منجی موعود] آرام گیر و در انتظارش به سر بر».

همچنین در میان آیات مهدوی قرآن کریم، برخی بیانگر فضیلت انتظار و دستوراتی به منتظرین است؛ از جمله:

«فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ ؛ پس در انتظار باشید، من نیز همراه شما از منتظرانم».

از امام صادق (ع )درخصوص تفسیر آیات یک تا سه سوره مبارکه بقره، سؤال شد: «الم * ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ ؛ الف لام میم. آن کتاب (با عظمت که) در (حقّانیت) آن هیچ تردیدى راه ندارد، راهنماى پرهیزگاران است. (متّقین) کسانى هستند که به غیب ایمان دارند و نماز را به پاى مى‏دارند و از آن‌چه به آنان روزى داده‏ایم، انفاق مى‏کنند».

امام(ع) در جواب فرمودند:

«مقصود ما از باتقوایان در این آیه ی شریفه، شیعیان علی‌بن‌‌أبیطالب هستند و غیب، حضرت قائم عج است و دلیل من بر این گفتار، آیه ی «فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ» است ». 

همچنین از علی‌بن‌‌موسی‌الرضا ع درباره ی فرج سؤال شد، حضرت فرمودند:

«پروردگار متعال می فرماید فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ»

همچنین آیات: اعراف/۷۲، هود/۹۳ و توبه/۵۲، در برخی روایات، به مسئله ی انتظار، تفسیر و تأویل شده اند.

با عنایت به تمام آن چه بیان شد، باید گفت، در اهمیت بحث انتظار، همین اندازه کفایت می کند که:

اولاً: انتظار، سابقه ای طولانی به قدمت ادیان الهی دارد.

ثانیاً: انتظار در بین روایات معصومین ع و جملات و ادعیه ای که از ایشان به یادگار مانده، دارای جایگاه بسیار مهمی است.

ثالثاً: فهم صحیح و شناخت درست از مبحث انتظار، از انحراف در افکار و اعمال انسان جلوگیری می نماید.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول